فیلم آپاراتچی یکی از جدیدترین فیلم های ایرانی است که در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر سال 1402 حضور پیدا کرد و به اکران رسید. در این مقاله با معرفی کامل فیلم همراه شما هستیم.

بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر مختص فیلم‌های اول کارگردانان است و فیلم‌هایی که کارگردانان آن کم‌ تجربه هستند، در این بخش به نمایش درمی‌آیند. قربانعلی طاهرفر نیز با داشتن سابقه کارگردانی 10 فیلم کوتاه و 8 سریال در سال 1402 توانست با آپاراتچی خوش بدرخشد و برنده جایزه ویژه هیئت داوران در بخش بهترین کارگردان نگاه نو (فیلم‌های اول) شود.

در ابتدای معرفی فیلم سینمایی آپاراتچی باید بگوییم این اثر به کارگردانی قربانعلی طاهرفر و نگارش حسین تراب‌نژاد و احسان لطفیان در سال 1402 ساخته شد. سجاد نصراللهی‌نسب نیز تهییه‌کنندگی این فیلم را برعهده داشت و فیلم به دست بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی سوره و مدرسه سینمایی اندیشه و هنر ماه ساخته شد. در ادامه مقاله پیش رو پلازا با اطلاعات کامل فیلم همراه شما هستیم‌.

فهرست مطالب:

تاریخ اکران فیلم آپاراتچی

ژانر فیلم سینمایی آپاراتچی کمدی است. این اثر ابتدا در جشنواره فیلم فجر بر روی پرده سینما رفت و سپس در تاریخ 23 اسفند 1402 اکران شد. مدت زمان فیلم سینمایی آپاراتچی 94 دقیقه است.

داستان فیلم آپاراتچی

داستان فیلم آپاراتچی

خلاصه فیلم سینمایی آپاراتچی درباره جوانی به نام جلیل است که نقاشی ساختمان انجام می‌دهد اما آرزو دارد فیلمساز بزرگی شد. او با هزینه شخصی و کمک دوستانش فیلم‌هایی می‌سازد که مجوز نمی‌گیرند و فقط در سطح مدارس و مساجد آنها را پخش می‌کند. روزی او در هنگام ساخت یکی از فیلم‌هایی و در زمان التهاب ایران در دهه 60 متهم به آشوب می‌شود و پرونده جلیل به دست قاضی حسن نوری، یکی از سخت‌گیرترین قاضی‌های محل زندگی او، می‌افتد‌. همه فکر می‌کنند کار جلیل تمام است اما ورق برمی‌گردد.

همچنین بخوانید :

بازیگران فیلم آپاراتچی

در ادامه شما را با بازیگران فیلم آشنا می‌کنیم.

تورج الوند

بازیگران فیلم آپاراتچی

تورج الوند بازیگر جوان ایرانی متولد دهه 70 است. او بازیگری را از سال 1391 با چند نقش کوتاه شروع کرد و سپس در دشت خاموش و کلمبوس ایفای نقش داشت. او دستیار صحنه نیز است و در چندین اثر پرطرفدار در این سمت حضور داشته است. این بازیگر برای بار نخست با فیلم نگهبان شب توانست نقشی اصلی بازی کرده و نامزد بهترین نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شد. او‌ از جمله هنرپیشگان آینده دار ایرانی است.

فاطمه مسعودی‌ فر

هنرپیشه های فیلم سینمایی آپاراتچی

فاطمه مسعودی‌فر بازیگر جوان ایرانی در 5 اسفند 1374 چشم به جهان گشود و از سال 1394 با تئاتر خانهٔ برناردا آلبا وارد دنیای بازیگری شد‌. سپس در سال 1397 اولین فیلم خود یعنی پوست را ایفا کرد و با نقش سارای گرجی سریال پرمخاطب جیران به شهرت رسید. او نیز یکی از بازیگران مستعد زن ایران است‌.

رضا ناجی

مدت زمان فیلم سینمایی آپاراتچی

رضا ناجی بازیگر اهل ایران در 5 دی ماه 1321 به دنیا آمد. او بازیگری را از کودکی و تئاتر شروع کرد تا اینکه با فیلم‌های مجید مجیدی بازیگری را رسما آغاز کرد. این بازیگر تا کنون دو بار برنده دیپلم افتخار جشنواره فجر شده و اولین ایرانی‌ای است که توانست خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد از جشنواره بین‌المللی فیلم برلین دریافت کند. از فیلم‌های مشهور این بازیگر باید به بچه‌های آسمان، باران، آواز گنجشک‌ها، باد در علفزار می‌پیچد و ترنج اشاره کنیم.

همچنین بخوانید :

هومن برق‌ نورد

ژانر فیلم سینمایی آپاراتچی

هومن برق نورد در 5 دی 1348 چشم به جهان گشود. او بازیگری را از سال 1374 و سریال ابووهیب بهلول آغاز کرد و موفق شد تا با فیلم یک تکه نان وارد سینما شده و توجه‌ها را جب کند. این هنرپیشه طی سال‌های فعالیت بازیگری خود تا کنون نقش‌های مختلفی در فیلم‌ و سریال‌های گوناگون بازی کرده است و هم در طنز و هم در آثار جدی خوش درخشیده است. نقش ناصر ساختمان پزشکان و داوود در دزد و پلیس او بسیار معروف هستند. از آثار معروف هومن برق نورد باید به سریال‌های دودکش، پادری، آچمز، زیرخاکی، رحیل و فیلم‌های نرگس مست، لونه زنبور و خون شد اشاره کنیم.

همچنین بخوانید :

بهنام تشکر

تاریخ اکران فیلم آپاراتچی

بهنام تشکر بازیگر، صداپیشه، گوینده و مجری اهل ایران در 4 بهمن 1355 به دنیا آمده است. این هنرپیشه از سال 1375 و با تئاتر پا به دنیای بازیگری گذاشت. او سال‌ها در تئاتر بازی کرد و سپس با نقش دکتر نیما در ساختمان پزشکان به شهرت رسید. سریال‌هایی همچون دزد و پلیس، دودکش و پادری او بسیار مورد تحسین واقع شدند.  آقای تشکر در سینما نیز موفق ظاهر شده است. فیلم‌های استرداد، لاک قرمز، زندانی‌ها، بهشت تبه‌کاران و پرویز خان از آثار سینمایی او محسوب می‌شوند.‌همچنین لیسانسه‌ها، وارش، دراکولا، آنتن، نیکان و مستوران ۲ نیز جز سریال‌های او هستند.

سایر هنرپیشه های فیلم سینمایی آپاراتچی عبارتند از:

  • امید روحانی
  • علیرضا استادی
  • وحید مبصری
  • امین گلستانه
  • حسین عابدینی
  • ولی فروتن
  • ابوالفضل زارع کار مقدم

نقد فیلم سینمایی آپاراتچی

آپاراتچی یک فیلم اتوبیوگرافی (خود زندگینامه نویسی) از روح‌الله رشیدی است. این اثر بازیگران خوبی دارد که در همان ابتدا توجه شما را به خود جلب می‌کنند. بازی‌ها روان هستند اما می‌توانند بهتر نیز باشند که تا پایان فیلم علیرغم داشتن پتانسیل، تغییری در آنها ایجاد نمی‌شود. فیلم بسیار روان جلو می‌رود و این روان بودن به هنر نویسندگان برمی‌گردد‌.

آپاراتچی به سراغ یک تصویر بارها دیده شده در دهه 60 که اکنون با ظاهری متفاوت‌تر به مخاطب نشان داده می‌شود، می‌رود. اگرچه ژانر فیلم کمدی است اما این کمدی‌ها جان‌دار نیست و گاهی نتیجه‌گیری فیلم نیز دچار سردرگمی می‌شود. فیلم لهجه ترکی دارد که شیرین و جذاب است اما فهمیدن برخی از تکه کلام‌های آن برای مخاطب غیرترک زبان دشوار است. در مجموع نمرات فیلم آپاراتچی قابل قبول هستند و می‌توان گفت لایق جایزه ویژه هیئت داوران در بخش بهترین کارگردان نگاه نو است.

همچنین بخوانید :

سخن نهایی

نقد فیلم سینمایی آپاراتچی

با معرفی و بررسی فیلم آپاراتچی همراه شما بودیم و آن را به طور کامل معرفی کردیم. این اثر برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر شد و توانست نامزد جوایز بهترین کارگردان اول و بهترین فیلم اول این جشنواره نیز شود. نظر شما درباره آپاراتچی چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید. از همراهی شما صمیمانه متشکریم.

منتخب کاربران

source

توسط