بنابر اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، از ابتدای سال ۱۴۰۳ ثبت قرارداد اجاره برای دریافت کد رهگیری در «سامانه خودنویس» الزامی است.
«هادی عباسیاصل»، معاون وزیر راه و شهرسازی، با اعلام این خبر گفت: «از ابتدای امسال تمامی قراردادهای اجاره برای دریافت کد رهگیری رایگان صرفاً در سامانه خودنویس ثبت میشوند. دریافت کد رهگیری در سامانه خودنویس هم توسط مشاوران املاک و هم خود مردم بهعنوان متعاملین بهصورت رایگان امکانپذیر است.»
وی توضیح داد: «براساس برنامهریزی انجامشده، ثبت مبایعهنامه نیز امسال به سامانه خودنویس منتقل میشود.»
وزارت راه و شهرسازی پیشازاین اعلام کرده بود که ارائه خدمات سامانه خودنویس به نشانی khodnevis.mrud.ir تا پایان سال ۱۴۰۲ به تمام استانهای کشور تسری پیدا میکند. همچنین این وزارتخانه اعلام کرد که هماکنون خدمات فقط در بخش اجاره ارائه میشود، اما گام دوم در سال آینده بحث مبایعهنامه است.
متقاضیان از طریق پلتفرم آپارات و پیامرسانهای ایتا و بله میتوانند فیلمهای آموزشی چگونگی استفاده از سامانه خودنویس را ببینند.
پیشنیاز دریافت کد رهگیری رایگان، ثبت اطلاعات ملک موردنظر در سامانه املاک و اسکان است؛ بهطوریکه اگر ملکی در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشد، استفاده از سامانه خودنویس برای عقد قرارداد امکانپذیر نیست.
سامانه خودنویس با هدف نظارت بر بازار مسکن، از سوی دولت راهاندازی شده است و بنگاهداران و متقاضیان ثبت قرارداد املاک، استعلام اجارهنامه و اخذ کد رهگیری میتوانند بهصورت رایگان از آن استفاده کنند.
به گزارش ایسنا، از زمان راهاندازی سامانه خودنویس تاکنون قرارداد اجاره ۱۲۵ هزار و ۱۵۹ واحد در این سامانه توسط موجران و مستأجران و مشاوران املاک به ثبت رسیده که ثبت ۵۳۶ قرارداد از این تعداد، از ابتدای فروردین ۱۴۰۳ تا چهارم این ماه ثبت شده است.
source