از ابتدای سال جاری نرخ ارز تغییرات چندانی را تجربه نکرده بود که مهم‌ترین دلیل آن نیز روند مثبت مذاکرات، رشد فروش نفت و درنهایت تبادل زندانیان بوده است. بر این اساس فعالان بازار خودرو نیز با توجه به شرایط موجود، چندان انتظار رشد قیمت خودرو را نداشتند. بنابراین از فروردین‌ماه تاکنون شاهد روند کاهشی یا ثبات در قیمت خودرو بودیم که مهم‌ترین دلیل آن آغاز واردات خودرو و رأی مجلس به ورود خودروهای کارکرده بود. با‌این‌حال سیاستگذار ثبات در بازار را ناشی از سیاست‌های خود در برنامه تولید، عرضه و دیگر سیاست‌های اعمالی خوانده است. اما هفته گذشته ورق در بازار خودرو برگشت؛ همان‌طور که اشاره شد موجی از رشد قیمت همه محصولات موجود در بازار را در بر گرفت و نشان داد بازار خودرو، اعم از داخلی، مونتاژی و وارداتی، به منوال گذشته بر مدار نرخ ارز نوسان می‌کند.

به گزارش خودرودیلی از روزنامه دنیای اقتصاد، نرخ دلار ۱۲ مهرماه که نقطه شروع بازه مورد بررسی این گزارش است، ۴۹هزار و ۶۰۰تومان بود اما روز شنبه با شروع جنگ غزه، نرخ ارز رو به افزایش رفت و حتی به مرز ۵۳هزار تومان هم رسید. اواسط هفته نیز گرچه قیمت دلار کمی کاهشی شد اما همچنان در کانال ۵۰هزار تومان بود و ۵۱هزار ۴۰۰تومان ثبت شد. بازار خودرو طی سالیان گذشته همیشه وفاداری خود را نسبت به تغییرات قیمت ارز ثابت کرده است. بنابراین از روز دوشنبه با تاخیر یک‌روزه شروع به رشد قیمت کرد.

از طرف دیگر این جنگ تصور رشد قیمت در بازارها را تقویت کرد که به‌نوعی منجر به رشد انتظارات تورمی نیز شد. در چنین شرایطی خریداران تصور می‌کنند در آینده مجبور هستند خودروی موردنظر خود را به قیمت بیشتری خریداری کنند، بنابراین سعی می‌کنند دست به خرید بزنند. از طرف دیگر فروشندگان هم فکر می‌کنند که در آینده می‌توانند خودروی خود را با قیمت بیشتری به فروش برسانند، بنابراین از فروش خودرو امتناع می‌کنند. مجموع این شرایط موجب رشد قیمت خودرو در بازار می‌شود.

نام خودرو قیمت بازار – ۱۲ مهر
(تومان)
قیمت بازار – ۱۹ مهر
(تومان)
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۴۶۵.۰۰۰.۰۰۰ ۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۷ دو رنگ (MC) اتوماتیک ۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ۷۲۵.۰۰۰.۰۰۰
پژو پارس سال ۴۹۰.۰۰۰.۰۰۰ ۵۱۰.۰۰۰.۰۰۰
پژو پارس LX ۶۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ۶۲۵.۰۰۰.۰۰۰
دناپلاس دنده‌ای ۶۳۵.۰۰۰.۰۰۰ ۶۵۵.۰۰۰.۰۰۰
شاهین ۵۷۰.۰۰۰.۰۰۰ ۵۸۵.۰۰۰.۰۰۰
کوییک دنده‌ای R ۳۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰
ساینا S ۳۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰
هایما S7 ۱.۳۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱.۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰
هایما 8S ۱.۷۹۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱.۸۲۰.۰۰۰.۰۰۰
دیگنیتی پرایم ۱.۵۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱.۵۷۰.۰۰۰.۰۰۰
فیدلیتی پرایم ۷ نفره ۱.۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱.۵۷۰.۰۰۰.۰۰۰
MVM X22 دنده‌ای ۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰
JAC S3 اتوماتیک ۹۷۵.۰۰۰.۰۰۰ ۹۹۵.۰۰۰.۰۰۰
JAC S5 اتوماتیک ۱.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱.۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰
ام‌وی‌ام آریزو۵ توربو ۱.۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱.۱۶۰.۰۰۰.۰۰۰
فونیکس آریزو۶ اکسلنت ۱.۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰
لاماری ایما ۱.۶۹۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰
ب‌ام‌و 730Li ۱۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰
مرسدس-بنز E200 ۱۲.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰
تویوتا C-HR هایبرید ۴.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ۴.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰
رنو تالیسمان ۳.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ۳.۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰
هیوندای توسان ۳.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ۳.۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰
فولکس‌واگن تیگوان ۶.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ۶.۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰
کیا اسپورتیج ۴.۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ۴.۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰
لکسوس RX ۱۴.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱۵.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰
میتسوبیشی اوتلندر ۴.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ۴.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰
نیسان ایکس تریل ۴.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ۴.۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰

افت‌و‌خیز قیمتی در بازار خودرو

از بین خودروهای داخلی که «دنیای اقتصاد» قیمت آنها را بررسی کرده است، تغییرات قیمت بین ۱۰ تا ۲۵میلیون تومان بوده است. بیشترین افزایش در بهای بازار این خودروها مربوط به پژو 207 MC اتوماتیک است. این خودرو که  ۱۲مهرماه با قیمت ۷۰۰میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، روز گذشته قیمت ۷۲۵میلیون تومانی را ثبت کرد تا رشد قیمت ۲۵میلیون تومانی و ۳.۶درصدی را تجربه کند. همچنین دناپلاس دنده‌ای و پژو پارس سال هریک در این بازه زمانی ۲۰میلیون تومان رشد قیمت داشته‌اند. افزایش بها در مورد پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو پارس LX و شاهین نیز هر یک ۱۵میلیون تومان بوده است.

کمترین افزایش قیمت مربوط به کوئیک دنده‌ای R و ساینا S است که با ۱۰میلیون تومان و ۲.۹درصد رشد قیمت مواجه بوده‌اند. به‌طور‌کلی خودروهای داخلی مورد بررسی ما به طور میانگین ۳درصد افزایش قیمت در بازار را تجربه کرده‌اند.  در مورد خودروهای مونتاژی، رشد قیمت ناشی از تغییرات یاد‌شده (دست‌کم از نظر درصدی) کمتر بوده است. محصولات خودروسازان خصوصی از ۱۲ تا ۱۹ مهرماه به طور میانگین ۲.۳۳درصد رشد در قیمت را تجربه‌ کرده‌اند. بیشترین این رشد مربوط به چری آریزو ۶ اکسلنت است.

این خودرو چهارشنبه هفته گذشته یک‌میلیارد و ۲۵۰میلیون تومان در بازار قیمت داشت، اما روز گذشته یک‌میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان خرید و فروش شد تا ۵۰میلیون تومان و ۴درصد رشد قیمت داشته باشد. جک S۳ اتوماتیک نیز تغییرات قیمتی مشابهی داشته و از یک‌میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان به یک‌میلیارد و ۳۵۰میلیون تومان رسید. لاماری ایما هم گرچه محصولی است که تجربه رشد قیمت‌های ناگهانی زیادی را دارد، اما در موج اخیر چندان تحت‌تاثیر قرار نگرفت و تنها با ۱۰میلیون تومان و ۰.۶درصد رشد قیمت، از یک‌میلیارد و ۶۹۰میلیون تومان به یک‌میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان رسید. باقی خودروهای مونتاژی مورد بررسی نیز رشد بهایی معادل ۲۰ تا ۴۰میلیون تومان را تجربه کرده‌اند.  توفان اصلی اما در بازار خودروهای وارداتی اتفاق افتاد.

این دست از خودروها که قاعدتا بیشترین تاثیر را از نرخ ارز می‌گیرند در یک هفته گذشته ۳.۴۶درصد به طور میانگین رشد قیمت داشتند. صدرنشین تغییرات بین وارداتی‌ها رکورد بسیار قابل‌توجه افزایش ۸۰۰میلیون تومانی و ۴.۶درصدی را داشت. ب‌ام‌و ۷۳۰ از ۱۷میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان با جهشی ۸۰۰میلیون تومانی، قیمت ۱۸میلیارد تومانی را تجربه کرد. قعرنشین این جدول نیز محصولی نبود جز فولکس واگن تیگوان که با تغییر تنها ۵۰میلیون تومانی و ۰.۷درصدی، از شش‌میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان به شش‌میلیارد و ۵۵۰میلیون تومان رسید. باقی محصولات وارداتی نیز رشد قیمت ۱۰۰ تا ۵۰۰میلیون تومانی را ثبت کردند.

چشم‌انداز بازار در هفته های آتی

گرچه بازار خودرو هفته‌ای بسیار متلاطم را پشت سر گذاشت اما همان‌طور که اشاره شد، این تغییرات و نوسانات بیشتر مربوط به اتفاقات سیاسی و منطقه‌ای بود که تاثیر خود را بیش از هر چیز بر نرخ ارز نشان داد. بنابراین با بازگشت نرخ ارز می‌توان این انتظار را داشت که باقی بازارهای متاثر از ارز نیز روند نزولی را طی کنند. نرخ ارز گرچه در روزهای گذشته با روندی مطلقا صعودی پیش می‌رفت، اما اواسط هفته تغییر جهت داد و باز هم رو به کاهش قیمت گذاشت. البته کاهش رخ‌داده به هیچ عنوان به میزانی نیست که رشد نرخ یک هفته گذشته را جبران کند، اما به هر روی روند صعودی قیمت ارز متوقف شده و حتی رو به کاهش است. بنابراین می‌توان این انتظار را داشت که روزهای آینده و هفته پیش رو، بازار خودرو نیز به‌نوعی آرام بگیرد و قیمت‌ها روند نزولی به خود بگیرند.

حتی در مورد بازار خودرو می‌توان این برآورد را داشت که با تصویب آیین‌نامه خودروهای کارکرده که قرار است در هفته پیش رو در هیات وزیران به رأی گذاشته شود و به احتمال بسیار قوی مورد تایید هیات دولت هم قرار خواهد گرفت، بازار سیگنال افت قیمت را دریافت کرده و حتی به منوال چند ماه گذشته شاهد روند نزولی قیمت‌ها هم باشیم. البته بازار ارز و همچنین بازار خودرو تا حد زیادی تابع اتفاقات سیاسی هستند که بسیاری از این فاکتورها به‌کلی قابل‌پیش‌بینی نیستند. بنابراین باید دید که آیا روند آرامش در بازار خودرو پیش گرفته خواهد شد یا دنیای سیاست این بار نیز برای بازار خودرو شگفتی می‌آفریند.

انتهای پیام

source