کلاس یوس
طی هفتههای گذشته شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار بودیم. این روند برخلاف حالت عادی، از دو جهت بهطور همزمان آغاز شد. از یکسو خودروهای داخلی بهدلیل عرضه محدود و افزایش قیمت در کارخانه گران شدند. از سوی دیگر نیز نخستین گروه از مالکان خودروهای وارداتی، این محصولات را با اختلاف قیمت قابلتوجه نسبت به نرخ رسمی آگهی کردند. درنتیجه خودروهای مونتاژی چینی که حد فاصل این دو گروه قرار دارند نیز به ورطه گرانی کشیده شدند.
همچنین بخوانید: بررسی قیمت موتورسیکلت در دیماه 1402 + جدول
تغییرات قیمت خودرو در بازار، مقایسه آذر و دی 1402:
خودرو | قیمت آذر 1402 | قیمت دی 1402 | میزان افزایش |
رانا پلاس | 485 میلیون تومان | 535 میلیون تومان | 10 درصد |
پژو پارس TU5 | 640 میلیون تومان | 725 میلیون تومان | 13 درصد |
ساینا S | 350 میلیون تومان | 396 میلیون تومان | 13 درصد |
سورن پلاس | 575 میلیون تومان | 622 میلیون تومان | 8 درصد |
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک | 925 میلیون تومان | یک میلیارد و 100 میلیون تومان | 19 درصد |
فیدلیتی پرایم 5 نفره | یک میلیارد و 565 میلیون تومان | یک میلیارد و 780 میلیون تومان | 14 درصد |
هایما S7 پلاس | یک میلیارد و 400 میلیون تومان | یک میلیارد و 555 میلیون تومان | 11 درصد |
تیگو 7 پرو | یک میلیارد و 670 میلیون تومان | یک میلیارد و 810 میلیون تومان | 8 درصد |
رنو تلیسمان 2018 | سه میلیارد و 300 میلیون تومان | سه میلیارد و 400 میلیون تومان | 3 درصد |
کیا سراتو 2018 | دو میلیارد و 780 میلیون تومان | سه میلیارد تومان | 8 درصد |
تویوتا راو 4 مدل 2018 | پنج میلیارد و 500 میلیون تومان | پنج میلیارد و 650 میلیون تومان | 3 درصد |
هیوندای سانتافه 2018 | چهار میلیارد و 500 میلیون تومان | چهار میلیارد و 770 میلیون تومان | 6 درصد |
چرا بهای خودرو افزایش یافت؟
بزرگترین دلیل افزایش بهای خودرو، عرضه اندک و قطرهچکانی است. دو خودروساز بزرگ و بهخصوص سایپا، عرضه بسیار محدودی طی تابستان و پاییز 1402 داشتهاند. این موضوع با اعلام زیان گسترده سایپا که به حدود دو برابر سرمایه اولیه آن رسیده بود، به خوبی قابل درک است. در سوی دیگر خودروسازان خصوصی با وجود افزایش قابلتوجه تیراژ تولید، میزان عرضه خود را محدود نگه داشتهاند. بسیاری از خودروهای مونتاژی محبوب تنها بهصورت نقدی قابل خریداری هستند که همین مسئله باعث شده است تا مشتریان تقاضای خود را به دیگر بخشهای بازار منتقل کنند.
درنهایت سودجویی نخستین گروه از مالکان خودروهای وارداتی جدید، قطعه دیگر افزایش قیمت خودرو در بازار را تکمیل میکند. براساس گزارش شاهدان و حاضران در مراسم تحویل خودروهای وارداتی، بسیاری از این اتومبیلها با خودروبر به محل سکونت مشتری منتقل شدند. دلیل این موضوع، عدم تغییر در کیلومتر خودرو و صفرکیلومتر باقیماندن آن بود تا مالک بتواند اتومبیل وارداتی خود را به قیمت بالاتری بفروشد. درنتیجه همین رویه، قیمت خودروهای وارداتی قدیمی که قبل از سال 2018 وارد بازار ما شده بودند، افزایش یافت.
source