طی ۳ سال اخیر تنها در همین منطقه، ۱۱ ساختمان ناایمن وجود داشت؛ اما با توجه به پیگیری‌های شهرداری این منطقه و همکاری مالکان این عدد به ۳ ساختمان رسید. این امر به واسطه پیگیری‌های حقوقی، اقدامات قضایی و برخی اقدامات در حوزه شهرسازی انجام شد. یکی از نمونه‌های شاخص که برای اولین‌بار در بلدیۀ تهران انجام شد، پروژه پاساژ آزاد یا همان «دراکولای تهران» است.

شهرداری تهران به دنبال ناایمن بودن پاساژ آزاد، این پاساژ را با رأی دادستان پلمب کرد و تمام اقدامات حقوقی را با توجه به عدم همکاری مالک، انجام داد. در عرض یک سال، آن ملک ۷۰ ساله که زیر آن سه طبقه منفی داشت و پی ساختمان را کنده بودند، ترمیم و اصلاح شد. در این بین، رأی ماده ۱۰۰ نیز انجام شد. بعد از یک سال، پاساژ آزاد دوباره باز شد و کسبه به محل کار خود برگشتند. شهرداری، این نمونه را به عنوان یک نمونه موفق از ایمن‌سازی ساختمان‌ها مطرح می‌کند. ساختمانی که ۷۰ سال از عمر آن گذشته بود و با تمامیت‌خواهی مالک، زیر ملک ۷۰ ساله، ۳ طبقه منفی احداث شده بود ولی سرآخر با پیگیری قضایی، این ملک تعمیر و ایمن شد و توانست از وضعیت بحرانی خارج شود.

پاساژ علاءالدین هم جزء ساختمان‌های بحرانی منطقه۱۱ بود. برای اینکه یک ساختمان از وضعیت بحرانی خارج شود، اقدامات اولیه‌ای باید انجام دهند. مثلاً باید ۱۰ اقدام مشخص انجام شود تا ساختمان از وضعیت بحرانی به وضعیت ناایمن تغییر وضعیت دهد. شهرداری منطقه۱۱ ادعا می‌کند پس از روی کارآمدن دوره جدید مدیریت شهری، مالک پاساژ علاء‌الدین بالاخره اطفای حریق را در ساختمان نصب کرد، سیم‌کشی‌های نامناسب را اصلاح کرد، کیسه‌های آتش‌نشانی را نصب و راهبند‌هایی نیز در ساختمان گذاشت. آتش‌نشانی اعلام کرد ساختمان دیگر بحرانی نیست، اما این ساختمان هنوز ایمن نشده است.

شهردار ناحیه۱ منطقه۱۱: به دلیل نمای غیرایمن علاءالدین در کمتر از ۳ دقیقه می‌سوزد

فرداد عدالتخواه، شهردار ناحیه۱ منطقه۱۱ به پیشینه ماجرا‌ها و دلایل تخلف و عدم همکاری مالک علاءالدین اشاره کرد و گفت: «سال گذشته، هم‌زمان با آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی و تخریب نمای ساختمان آن، شهردار منطقه که دغدغه‌ای جدی در حوزه ایمنی داشت، متوجه وضعیت بحرانی پاساژ علاءالدین شد. به او اطلاع دادیم که طبق گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، ساختمان علاءالدین در کمتر از سه دقیقه می‌سوزد و به خاکستر تبدیل می‌شود. جدا از مشکل کامپوزیت، در داخل ساختمان، پله‌برقی‌ها استاندارد نیستند، پله‌های فرار ایمن نیستند و اگر کسی بخواهد از آنها فرار کند، به احتمال زیاد در حین فرار آسیب می‌بیند.»

ظرفیت تردد علاءالدین تنها هزار نفر است؛ اما روزانه بیش از ۱۰ هزار نفر در آن تردد می‌کنند

او ادامه داد: «جدا از این مشکلات، سازه این ساختمان ناایمن است. وقتی یک ساختمان از نظر مهندسی ساخته می‌شود، یک ظرفیت تردد برای آن تعیین می‌شود. به عنوان مثال، پاساژ علاءالدین زمانی که ساخته شد، ظرفیت تردد روزانه‌اش حدود هزار نفر بود. اما امروزه وضعیت این ساختمان در حالتی قرار دارد که تردد روزانه آن به بیش از ۱۰ هزار نفر رسیده است. دلیل این افزایش تردد این است که هر واحد تجاری به چند نفر اجاره داده شده است. درواقع، یک واحد تجاری به جای یک نفر، به ۶ نفر اجاره داده شده که هرکدام مشغول به کار خودند. این افزایش جمعیت در واحد‌ها باعث شده تا ظرفیت سازه‌ای که در ابتدا برای هزار نفر طراحی شده بود، به ۱۰ هزار نفر برسد و ساختمان را از نظر ایمنی غیرقابل استفاده کند.»

ماجرای طبقه هفتم علاءالدین و برنده شدن حقوقی شهرداری منطقه ۱۱

عدالتخواه افزود: «البته شهرداری در این زمینه هیچ‌گونه دخالتی در سازه ندارد و مسئولیت بر عهده نظام مهندسی است. مهندسان عمرانی که تخصص دارند، بار‌ها اعلام کرده‌اند ساختمان مشکل دارد. شهرداری در سال‌های گذشته برای طبقه ۷ پاساژ علاءالدین جواز ساخت صادر کرده بود، اما در ادامه با اعتراضاتی روبه‌رو شد. شهردار منطقه در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد با توجه به وضعیت سازه، این ساختمان قادر به تحمل اضافه‌ساخت طبقه هفتم نیست و اگر چنین کاری صورت گیرد، ساختمان در معرض خطر قرار می‌گیرد. این موضوع منجر به یک دعوای حقوقی بین شهرداری منطقه۱۱ و مالک شد. مالک شکایت کرد و شهرداری خواستار ابطال جواز ساخت طبقه هفتم شد. در نهایت، شهردار منطقه۱۱ تمامی دادگاه‌ها را پیگیری و جواز صادرشده را باطل کرد.»

شهردار ناحیه۱ منطقه۱۱ ادامه داد: «نه تنها از ساخت جلوگیری کردیم، بلکه جواز را باطل کردیم و در دعوای حقوقی برنده شدیم. علاوه بر این، آنها شروع به ساخت روی طبقه ۷ کردند و میلگرد و وسایل را روی پشت‌بام گذاشتند. ما آنها را مجاب کردیم تمام سازه‌ها را تخلیه کنند و از روی پشت‌بام ساختمان علاءالدین همه‌چیز تخلیه شد. بعد از اینکه تخلیه شد، یک مدت اوضاع آرام و امن بود تا اینکه پرونده پاساژ علاءالدین دوباره باز شد و او در سال ۱۳۹۱ جواز ساخت برای ۶ پاساژ گرفت. وقتی ساخت‌وساز می‌کنید، باید به تأمین پارکینگ هم فکر کنید، چه بخواهید دو طبقه بسازید و چه مانند آقای علاءالدین بخواهید پاساژ بسازید. در گذشته، در شهرداری تهران پارکینگ‌ها فروخته می‌شد. برخی افراد هم که پارکینگ تأمین نمی‌کردند، تخلف می‌کردند و بعد پولش را پرداخت می‌کردند، اما بعد از افزایش جمعیت و ترافیک زیاد، شهرداری گفت باید پارکینگ‌ها را تأمین کنید. به‌ویژه در مرکز شهر و منطقه۱۱ که دارای ۲ میلیون جمعیت شناور است و محدوده پرتردد داریم، مانند منیریه، انبار نفت و… این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.»

مالک علاءالدین حتی به تعهد ساخت پارکینگ هم عمل نکرده است

عدالتخواه افزود: «مالک علاءالدین در سال ۱۳۹۱ شش پاساژ ساخته و تعهد محضری داده که پارکینگ را در مکان دیگری تأمین کند. او برای این کار، در نوفل لوشاتو یک زمین خرید و برای احداث پارکینگ جواز ساخت گرفت. این جواز از ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ اعتبار داشت و بعد از ۱۳۹۵ منقضی شد. تا به امروز، تنها اسکلت سازه در این زمین ساخته شده است، درصورتی‌که او باید ۱۳۸۷ پارکینگ به شهر تحویل می‌داد، اما تا به امروز هیچ پارکینگی تحویل نداده است. از سال ۱۳۹۱ تا حالا ۱۳ سال است که پارکینگ‌های تعهدی خود را نساخته. همچنین بیشتر از ۳۰۰ پارکینگ برای بازار موبایل علاءالدین که او تعهد کرده و هنوز اجرا نکرده، بر دوش شهرداری است.»

عدالتخواه ادامه داد: «علاوه بر تخلفات مربوط به پارکینگ، او تخلفات دیگری هم در حوزه شهرسازی دارد، ازجمله نیم‌طبقه‌های غیرمجاز که همگی تحت ماده ۱۰۰ قرار گرفته‌اند. این موارد در حال حاضر در دست پیگیری است و باید مانند هر شهروند دیگری، حقوق شهروندی و شهری را رعایت کند. در کنار این تخلفات، نمای ساختمان هم مشکل دارد و این مشکلات با اخطار‌های شهرداری حل نشده است. در دی ماه سال گذشته، شهرداری از او خواست که نما را ایمن کند، اما در حال حاضر تا الان هیچ اقدامی از سوی مالک صورت نگرفته است. داربستی که روی ساختمان به شکل غیراصولی نصب شده، بیش از یک سال است که در جای خود باقی مانده و هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت صورت نگرفته است. در این مدت، شهرداری بیش از ۱۰ اخطار کتبی به مالک داده، اما هیچ توجهی به این اخطار‌ها نشده است.»

مالک به حقوق شهروندی هیچ اهمیتی نمی‌دهد

شهردار ناحیه۱ منطقه۱۱ عنوان کرد: «شهرداری منطقه برای جلوگیری از ادامه تخلفات، در ابتدا اقدام به نصب نیوجرسی‌ها در نزدیکی پاساژ علاءالدین کرد تا از تردد غیرمجاز جلوگیری کند، اما این اقدام تنها مرحله اول بود. در مرحله بعد، شهرداری نامه‌نگاری‌های رسمی به دستگاه‌های قضایی ارسال و اعلام کرد مالک همکاری نمی‌کند و هیچ واکنشی به حقوق شهروندی ندارد. در این نامه‌ها از مراجع قضایی خواسته شده اقدامات قانونی و قضایی در خصوص بستن پاساژ را انجام دهند. به این ترتیب، برای بستن پاساژ نیاز به حکم شورای تأمین و دستور قضایی است که شهرداری در حال پیگیری آن است.»

عدالتخواه تأکید کرد: «پاساژ علاءالدین به‌هیچ‌وجه نباید از نظر ایمنی و شهرسازی از کنترل خارج شود. از زمان مدیریت جدید شهرداری، او چندین بار تذکر گرفته است. مالک پاساژ در مصاحبه‌ای مربوط به دی ماه سال گذشته اعلام کرد طی سه ماه آینده این مشکل را حل خواهد کرد؛ اما از دی ماه سال گذشته تا دی ماه ۱۴۰۳، هیچ اقدامی برای رفع مشکل نمای ساختمان صورت نگرفته است. داربست همچنان روی ساختمان قرار دارد و هیچ تغییر خاصی در وضعیت ساختمان مشاهده نمی‌شود. در این مدت، شهرداری حداقل ۱۰ اخطار کتبی به مالک داده، اما هیچ توجهی به این اخطار‌ها نشده است. در نهایت، شهرداری منطقه ۱۱ طبق قانون موظف به پیشگیری از هرگونه زیاده‌خواهی و تمامیت‌خواهی است. در حال حاضر اقدام بعدی شهرداری، طبق مراحل قانونی، پیگیری قضایی و قانونی خواهد بود. تمامی این اقدامات برای حفظ حقوق شهروندان و جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده انجام می‌شود و شهرداری منطقه از موضع خود کوتاه نمی‌آید.»

شایعه باج‌خواهی ۵۰ میلیاردی شهرداری

او همچنین در پایان گفت: برداشتن نیوجرسی‌ها به معنی این نیست که ما تحت فشار قرار گرفتیم. نصب نیوجرسی اقدام ثانویه شهرداری بود و شهرداری پیگیر اقدامات قضایی است و اعلام کردیم مالک همکاری نمی‌کند و قطعاً مقابل تمامیت‌خواهی آقای علاءالدین می‌ایستیم. صبح مطلع شدیم مالک پاساژ علاءالدین با یکی از رسانه‌ها تماس گرفته و گفته از شما شکایت خواهیم کرد؛ چراکه در اخبار اعلام کردید پاساژ پلمب شده است و اینکه شهرداری از ما ۵۰ میلیارد باج خواسته و پلمب پاساژ علاءالدین به دلیل ندادن این باج است. این موضوع ۵۰ میلیارد و موضوعات دیگر مالی مربوط به یکی دیگر از پرونده‌های آقای علاءالدین است. او درخواست پروانه برای یک مجموعه دیگر داشت و باید ۵۰ میلیارد عوارض می‌داد، مانند هر شهروند دیگر. او همچنین اعلام کرده شهرداری ساعت ۲ شب نیوجرسی گذاشته و ساعت ۲ و ده دقیقه نیوجرسی را برداشته است. اما تصاویر موجود است و نیوجرسی تا ساعت ۹ صبح در پاساژ بود. واقعیت این است که این ۵۰ میلیارد نیز برای این ساختمان نیست و مربوط به سازه دیگری بود.

source