غرفه سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۲ میزبان یک محصول جدید بود. این کراس اوور کوچک محصولی از چانگان است و CS15 نام دارد. برخلاف اکثر محصولات رونمایی‌شده در این نمایشگاه، چانگان CS15 برقی نیست و نیروی خود را از یک موتور بنزینی کم‌حجم دریافت می‌کند. بر اساس شنیده‌ها، مدیران سایپا می‌خواهند این خودرو در ایران مونتاژ شود. در هر حال، پس از ورود به بازار، این کراس اوور باید به مصاف رقبایی مثل ام وی ام X22، ام وی ام X22 پرو و جک S3 برود.

مزایا و معایب

+ طراحی بیرونی مناسب

+ مشخصات فنی قابل قبول

+ مصرف سوخت پایین

+ خدمات پس از فروش گسترده

– طراحی داخلی نه‌چندان مدرن

– سیستم تهویه مطبوع دستی

مشخصات فنی

مثل اکثر خودروهای چینی، چانگان CS15 نیز زیر کاپوت خود موتور ۱.۵ لیتری دارد. این موتور تنفس طبیعی است و توسط توربوشارژر پرخورانی نمی‌شود؛ به‌ همین خاطر نباید انتظار خروجی بالایی را از آن داشت. البته باید به این نکته اشاره کنیم که موتورهای تنفس طبیعی حساسیت کمتری نسبت به کیفیت بنزین دارند. از آنجایی کیفیت بنزین موجود در کشور ما خیلی مطلوب نیست، این نوع موتورها کمتر دچار مشکل ناک زدن می‌شوند.

طبق کاتالوگ رسمی، موتور این کراس اوور ریزجثه توانایی تولید ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن.متر گشتاور را دارد. نیروی تولیدی این موتور از طریق جعبه دنده خودکار دوکلاچه ۵ سرعته به سمت چرخ‌های محور جلو ارسال می‌شود. با این حساب باید گفت چانگان CS15 یک کراس اوور دیفرانسیل جلو است.

با این مشخصات فنی، چانگان CS15 توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را دارد و در هر صد کیلومتر ۵.۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند. چنانچه این رقم در شرایط روزمره محقق شود، رکورد بسیار خوبی خواهد بود. این کراس اوور کوچک ۱۲۱۰ کیلوگرمی استاندارد آلایندگی یورو ۶ را پاس می‌کند و باک آن گنجایش ۴۴ لیتر سوخت را دارد.

سیستم تعلیق چانگان CS15 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع میله پیچشی است. با توجه به استفاده از این نوع تعلیق، نباید خیلی روی هندلینگ و کیفیت سواری محصول جدید سایپا حساب باز کرد. ذکر این نکته ضروری است که با توجه به ماهیت اقتصادی CS15 نمی‌توان ایرادی به سیستم تعلیق آن گرفت. خوشبختانه ترمزهای این خودرو در هر چهار چرخ دیسکی هستند.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۱۳۵ میلیمتر
عرض ۱۷۴۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۳۵ میلیمتر
فاصله محورها ۲۵۱۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۲۱۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب
حجم مخزن سوخت ۴۴ لیتر
قطر رینگ ۱۶ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی چانگان CS15




چانگان CS15 در سال ۲۰۱۵ و در نمایشگاه خودروی گوانگژو در معرض دید عموم قرار گرفت و یک یک سال بعد وارد بازار شد. در سال ۲۰۱۹ چانگان نسخه فیس لیفت این خودرو را عرضه کرد تا با چهره‌ای به‌روزتر به مصاف رقبا برود. این نسخه در برخی کشورها با نام CS15 پلاس، CS35 مینی و CS15 پرو نیز عرضه می‌شود.

از نظر ابعاد باید گفت فیس‌لیفت چانگان CS15 طولی برابر با ۴۱۳۵ میلیمتر دارد؛ این رقم در مقایسه با طول بدنه مدل قبل از فیس‌لیفت ۳۵ میلیمتر بیشتر است. این کراس اوور عرضی برابر با ۱۷۴۰ میلیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۶۳۵ میلیمتر دارد و فاصله محوری آن به ۲۵۱۰ میلیمتر می‌رسد. با چنین ابعادی، CS15 هم مثل چانگان CS35 در کلاس کراس‌ اوورهای کلاس B (ساب کامپکت) قرار می‌گیرد، اما در مقایسه با آن جثه کوچک‌تری دارد.

چانگان CS15 طراحی قابل قبولی دارد. در نمای روبه‌رو، جلوپنجره بزرگ و حجیم شاخص‌ترین المان است و بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می‌کند. فرم این جلوپنجره به شکلی است که بیننده را به یاد بال‌های پروانه می‌اندازد. گوشه‌های جلوپنجره با چراغ‌های اصلی ادغام شده‌اند. این ویژگی باعث شده قاب چراغ‌های هالوژنی از حالت ساده خارج شود. سپر چانگان CS15 خطوط و برجستگی‌های زیادی دارد؛ ضمن اینکه چند ورودی هوا روی آن به چشم می‌خورد که البته ظاهرا تزئینی هستند تا کاربردی. به طور کلی در نمای روبرو چانگان CS15 طراحی نسبتا اسپرت و جوان‌پسندی دارد.

در نمای جانبی با ترکیب متفاوتی روبه‌رو هستیم. در این نما، چانگان CS15 بیشتر یک هاچبک کراس را تداعی می‌کند. دلیل اصلی این امر نسبت‌های خاص بدنه و کاپوت کوتاه است که سبب می‌شود CS15 شبیه هاچبکی با ارتفاع بالا به نظر برسد. شاید شما هم با دیدن فرم کلی اتاق CS15 در نمای جانبی، به یاد CS35 بیفتید. این خودرو با رینگ‌های ۱۶ اینچی عرضه خواهد شد.

چانگان CS15 در نمای عقب نمره قبولی را دریافت می‌کند. اگر چه در این نما هیچ المان هیجان‌انگیزی نمی‌بینیم، ولی ترکیب کلی هماهنگ و بدون ایراد است. در این بخش طراحان چانگان از یک قطعه مشکی پیانویی در حد فاصل چراغ‌ها استفاده کرده‌اند که جلوه خاصی به خودرو بخشیده است. ناگفته نماند چراغ‌های اصلی هم درون قابی با طلق مات قرار دارند. مثل سپر جلو، سپر عقب نیز دارای خطوط و حجم‌های برجسته بوده و قسمت پایینی آن به رنگ مشکی است. چراغ‌های مه‌شکن این خودرو در گوشه‌های سپر تعبیه شده‌اند، پلاک نیز در میانه سپر نصب می‌شود.

طراحی داخلی

کابین چانگان CS15




چانگان CS15 کابین پر زرق و برقی ندارد که البته طبیعی است. برای بهبود ارگونومی و دسترسی آسان به دکمه‌ها و نمایشگر مرکزی، داشبورد خودرو کمی به سمت راننده زاویه دارد. نمایشگر مخصوص سیستم اطلاع‌رسانی-سرگرمی، ۷ اینچی است. با استانداردهای کنونی، این نمایشگر کوچک محسوب می‌شود و فضای اطراف آن بیش از حد خالی به نظر می‌رسد.

در پشت فرمان هم یک صفحه دیجیتال ابتدایی، اطلاعات لازم را در اختیار راننده می‌گذارد. نکته مثبت اینکه غربیلک فرمان طراحی اسپرتی دارد و راننده می‌تواند با دکمه‌های متعدد موجود روی آن امکانات مختلف را مدیریت کند.

آپشن ها و امکانات

آن‌طور که سایپا اعلام کرده است، تیپ میانی چانگان CS15 در ایران عرضه خواهد شد. در این تیپ روکش صندلی‌ها چرمی است و راننده می‌تواند به طور دستی صندلی خود را در ۶ جهت مختلف تنظیم کند. صندلی سرنشین کناری نیز در ۴ جهت قابل تنظیم است.

این تیپ از امکانات مناسبی سود می‌برد که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از: دماسنج بیرون اتاق، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، چراغ اتوماتیک جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ روشنایی در روز، سیستم کنترل باد تایرها، دوربین عقب، چراغ مه‌شکن عقب، کلید ریموت، فرمان برقی، ۳ سنسور عقب، سانروف، کروز کنترل و هشدار روشن ماندن چراغ‌. نکته منفی اینکه چانگان CS15 با سیستم تهویه مطبوع دستی به دست مشتریان خواهد رسید.

در بخش ایمنی، محصول جدید سایپا به سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ترمز ضد قفل، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و سیستم توزیع الکترونیکی ترمز مجهز است. این خودرو در کل دو کیسه هوا دارد.

آپشن ها و امکانات

قیمت چانگان CS15 در ایران

نمای عقب چانگان CS15




در حال حاضر مشخص نیست چانگان CS15 در ایران با چه قیمتی عرضه خواهد شد. اما با توجه به اینکه این خودرو رقیب ام وی ام X22 پرو و جک S3 است، برای حفظ قدرت رقابت‌پذیری باید با قیمت مشابهی راهی بازار شود. گفتنی است چانگان CS15 در چین بین ۵۴ و ۸۱ هزار یوان قیمت دارد، این ارقام معادل ۳۸۰ و ۵۷۰ میلیون تومان هستند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: سعید علیپور

source