بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها به کمک راه‌اندازی سایت یا تبلیغات در اینستاگرام منو فروش خود را در اختیار کاربران می‌گذارند. یکی از مشکلاتی که از طریق تبلیغات آنلاین در این حوزه بیشتر دیده می‌شود نابسمانی در رزرو رستوران یا کافه است، در واقع   گاهی آنقدر تعداد رزروها بالا می‌رود که هماهنگی‌ها دشوار است و چنین نابه‌سامانی‌هایی باعث اختلال در فعالیت آنها می‌شود. در سال ۲۰۱۵، نزار کادهم و دیوید فیلار پلتفرمی راه‌اندازی کردند تا این مشکل رستوران‌ها را حل کنند.

پلتفرم Eat app یک سرویس ابری در صنعت رزرواسیون رستوران و مدیریت میز است. این پلتفرم  به کاربران این امکان را می‌دهد تا از طریق یک برنامه تلفن همراه به راحتی میز رستوران‌ها را رزرو کنند. در کنار رزرو، امکاناتی هم در اختیار رستوران‌ها قرار می‌دهد تا به راحتی رزروها و میزهای خود را مدیریت کنند، مانند اتوماسیون بازاریابی، مدیریت داده‌های مشتریان، تجزیه و تحلیل داده‌ها و…

رزرو رستوران به آسانی رزرو هتل

داستان این استارتاپ هم مانند خیلی از کسب‌وکارهای دیگر از تجربه شخصی آغاز شد. یک تجربه بد باعث ایجاد یک ایده خوب در ذهن بنیانگذار می‌شود. سال ۲۰۱۳ نزار یک رزرو تلفنی رستوران ناموفق و خسته‌کننده و طولانی داشت. این تجربه شخصی باعث شد او درمورد سیستم رستوران‌ها تحقیق خود را آغاز کند و متوجه شد بسیاری از رستوران‌ها با مشکل مدیریت رزروها دست و پنجه نرم می‌کنند و به این صورت درآمد و مشتری خود را از دست می‌دهند.او این سوال را مطرح کرد که چرا رزرو میز رستوران نمی‌تواند به آسانی رزرو اتاق هتل یا ماشین سواری اوبر باشد؟ نزار معتقد بود یک پلتفرم می‌تواند مشکل رستوران‌ها را حل کند. او سیستمی را متصور بود که می‌تواند داده‌های مشتریان را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کند تا به رستوران‌ها در تصمیم‌گیری آگاهانه و افزایش رضایت مشتریان کمک کند.

نزار از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ مدرک کارشناسی خود را در رشته مدیریت بازرگانی با تمرکز بر تجارت بین‌الملل به پایان رساند. او در سال ۲۰۱۱ مدرک کارشناسی ارشد را در کارآفرینی جهانی از دانشکده بازرگانی F.W.Olin کالج بابسون دریافت کرد. دراین مدت، او در مدرسه املیون و دانشگاه ژجیانگ هم تحصیل کرد.

نزار قبل از تاسیس eat app سمت‌های مختلفی درحوزه مدیریت و تجارت داشت. او حتی یکی از بنیانگذاران soundscapes است. soundscapes جشنواره مشهور موسیقی و هنر در زنگبار است. او پس از اینکه ایده eat app به ذهنش رسید، آنرا با دیوید فیلار که دوستش بود، در میان گذاشت.

دیوید فیلار در رشته نرم‌افزار تحصیل کرده است و در این زمینه هم فعالیت‌هایی انجام داده است. تا اینکه سال ۲۰۱۵ نزار با یک ایده به سراغش آمد. دیوید از ایده eat app استقبال کرد و به این ترتیب نزار در زمینه سرمایه‌گذاری و تجارت و مدیریت و دیوید در حوزه فنی و تکنولوژی توانستند استارتاپ eat app را راه‌اندازی کنند.

Eat app چگونه کار می‌کند؟

Eat app هم وبسایت و هم برنامه تلفن همراه دارد. مشتریان می‌توانند میز خود را به صورت آنلاین از این ۲ راه رزرو کنند. سپس رستوران‌ها اعلان درخواست مشتریان را دریافت و تایید می‌کنند. البته امکان دارد کاربری درخواست رزرو خود را از دست بدهد. دراین مورد رستوران‌ها یک مهلت تعیین می‌کنند و به مهمانان اجازه می‌دهند تا قبل از اینکه میزشان به نفر بعدی در فهرست انتظار داده شود، رزرو خود را تکمیل کنند.

اگر کاربری رستورانی را رزرو کرد، اما پیامک تایید را دریافت نکرد، برنامه eat دوباره پیامکی به او ارسال می‌کند. به این صورت مهمانان از آماده‌بودن میز خود اطلاع پیدا می‌کنند.

حالا اگر کاربری نتوانست بعد از مهلت، رزرو خود را کامل کند، میز به مهمان بعدی اختصاص پیدا می‌کند. این پلتفرم همچنین ابزارهایی را برای مدیریت میزها و بهینه‌سازی چیدمان صندلی‌ها ارائه می‌دهد. یکی از این ابزارها مدیریت جدول است که در اختیار رستوران‌ها قرار داده می‌شود تا ترتیب صندلی‌های خود را برای رزرو مدیریت کنند.

برنامه eat داده‌های مهمان را جمع‌آوری و سازماندهی و یک دفترچه مهمان ایجاد می‌کند.رستوران‌ها می‌توانند از این داده‌ها برای شخصی‌سازی تجربیات مهمان، ارسال کمپین‌های بازاریابی هدفمند و ایجاد وفاداری مشتری استفاده کنند.

این استارتاپ همچنین ابزار تجزیه و تحلیل و گزارش ارائه می‌دهد که به مدیران رستوران اجازه می‌دهد تصمیمات مبتنی بر داده اتخاذ کنند.

برنامه eat شامل ابزارهای اتوماسیون بازاریابی است که به رستوران‌ها کمک می‌کند تا از طریق ایمیل‌های شخصی، تبلیغات و برنامه‌های وفاداری با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند.

این برنامه روی چندین دستگاه از جمله iPad، تبلت اندروید و لپ‌تاپ‌ها در دسترس است و کارکنان رستوران می‌توانند از هرکجا به سیستم دسترسی داشته باشند.

فناوری‌های استفاده شده در eat app

دیوید برای ساخت و توسعه eat app از فناوری‌ها و ابزارهای مختلف استفاده کرده است. مانند رایانش ابری؛ برنامه EAT از AWS( سرویس‌های وب آمازون) برای زیرساخت ابری خود استفاده می‌کند.

برای ارائه تحلیل و پیش‌بینی‌های شخصی‌سازی شده و بهینه‌سازی مدیریت رستوران‌ها از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بهره می‌برد. google analytics یکی دیگر از ابزارها است که برای تجزیه و تحلیل تعاملات و رفتارهای کاربران در پلتفرم استفاده می‌شود.

Eat app برای چه رستوران‌هایی مفید است؟

این استارتاپ به طیف گسترده‌ای از انواع رستوران‌ها خدمت‌رسانی می‌کند؛ مانند رستوران‌های تشریفاتی که به مدیریت رزرو دقیق نیاز دارند. رستوران‌های خانوادگی که از برنامه لیست انتظار eat برای کاهش زمان انتظار مشتریان به خوبی استفاده می‌کنند.

رستوران‌های زنجیره‌ای که برای رزرواسیون به ساختار بزرگ‌تر و قوی‌تر نیاز دارند، می‌توانند از ابزارهای eat بهره ببرند. البته مدیریت رزرو در این رستوران‌ها دشوار است که eat app دراین باره خدماتی ارائه کرده است. این پلتفرم به طور یکپارچه با سیستم‌های مختلف POS ادغام می‌شود. برنامه Eat به گونه‌ای طراحی شده است که با رشد زنجیره رستوران‌ها دچار اختلال نمی‌شود بلکه می‌تواند با افزایش حجم رزروها و تعاملات با مشتری به خدمت‌رسانی خود کمک کند.این رستوران‌ها به صورت ۲۴ ساعته خدمت‌ خود را ارائه می‌دهد. eat app اطمینان حاصل می‌کند تا اختلالات را به حداقل برساند.

هتل‌ها و استراحتگاه‌ها هم می‌توانند با استفاده از امکانات این استارتاپ رزرو غذا و مشتری را در کنار خدمات مهمان خود مدیریت کنند.

Eat app و رقبا

Eat app در بازار مدیریت رستوران‌ها و رزروها رقبای بزرگی دارد. مانند opentable که ابزارهای بازاریابی گسترده‌تری دارد و می‌تواند رزروهای بیشتری را مدیریت کند.

sevenRooms هم مانند eat app سرویس ارتباط با مشتری (CRM دارد و با سیستم‌های POS ادغام می‌شود. البته ابزار تجزیه و تحلیل  سون‌رومز قوی‌تر است.

 چرا باید مشتریان eat app را انتخاب کند؟

چون برخلاف برخی از رقبا، رزروهای بدون کمیسیون ارائه می‌دهد که می‌تواند هزینه‌های رستوران‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

برنامه Eat طیف‌ گسترده‌ای از خدمات را مانند رزرو آنلاین،مدیریت جدول،CRM، اتوماسیون بازاریابی و تجزیه و تحلیل پیشرفته را ارائه می‌دهد.این پلتفرم رابط کاربری  آسانی دارد که کارکنان رستوران با سطوح مختلف مهارت فنی می‌توانند از آن بهره ببرند.

این استارتاپ همچنین امکان سفارشی‌سازی گسترده را فراهم می‌کند و رستوران قادر است پلتفرمی را مطابق با نیازهای خاص و نام تجاری خود تنظیم کند.

Eat app چگونه کسب درآمد می‌کند؟

استارتاپ eat app از راه‌های مختلف کسب درآمد می‌کند. یکی از آنها هزینه اشتراک است. رستوران‌ها برای استفاده از پلتفرم eat app هزینه اشتراک پرداخت می‌کنند. البته این هزینه براساس اندازه رستوران و ابزارهایی که آنها استفاده می‌کنند، متفاوت است.

در حالی که برنامه Eat از طریق کانال‌های خاصی رزروهای بدون کمیسیون ارائه می‌کند، ممکن است برای رزروهایی که از طریق پلتفرم‌های شخص ثالث انجام می‌شوند، کمیسیون دریافت کند.

رستوران‌ها می‌توانند امکانات ویژه‌ای را مانند تجزیه و تحلیل پیشرفته، اتوماسیون بازاریابی و ابزارهای CRM را انتخاب کنند که استفاده از آنها هزینه اضافی دارند.

برنامه Eat برای ادغام با سیستم‌های دیگر مانند POS، درگاه‌های پرداخت و سایر خدمات هزینه‌هایی را دریافت می‌کند.

برای رستوران‌های زنجیره‌ای بزرگ‌تر  با نیازهای خاص، Eat App راه‌حل‌ها و خدمات سفارشی ارائه می‌دهد که برای عرضه آنها به صورت جداگانه هزینه‌ای دریافت می‌کند.

Eat app از نظر اعداد و ارقام

دفتر تیم eat app، در دبی مستقر است و بین ۵۰ تا ۱۰۰ کارمند دارد. از زمان آغاز به کار بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر را خدمت‌رسانی کرده است. این پلتفرم توسط رستوران‌ها در بیش از۶۰  کشور استفاده می‌شود.

این استارتاپ در مرحله بذری در سال ۲۰۱۴ ، ۱۰۰ هزار دلار به عنوان بودجه اولیه از طریق سرمایه‌گذار فرشته تامین کرد. در سال ۲۰۱۵، ۳۰۰ هزار دلار و در سال ۲۰۱۶، ۲ میلیون دلار کسب کرد. در سری A، در سال ۲۰۱۸، ۳ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۰، ۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرد. درسری B در سال ۲۰۲۲ هم این استارتاپ جذب سرمایه خود را به ۱۱ میلیون دلار افزایش داد.

چشم‌انداز eat app در آینده

تیم eat app در تلاش است تا در کشورهای بیشتری خدمات خود را عرضه کنند. هم‌اکنون حوزه فعالیت این استارتاپ منطقه منا، آسیا و بخشی از اروپا است. این پلتفرم به توسعه قابلیت‌های خود در بازاریابی ایمیلی، جمع‌آوری داده‌های مشتریان و تجربیات شخصی‌سازی شده برای کاربران ادامه خواهد داد.

Eat app همچنین به دنبال ایجاد مشارکت‌های بیشتر با پلتفرم‌هایی مانند گوگل و اینستاگران برای ارائه رزرو بدون کمیسیون است. آنها قصد دارند ابزارهای بازاریابی و CRM خود را تقویت کنند تا به توسعه رستوران‌ها کمک کنند. به این صورت رستوران‌ها می‌توانند مشتریان مکرر جذب کنند و در نتیجه ارائه خدمات خوب، رضایت مشتریان افزایش پیدا می‌کند.

 

 

source