به گزارش شرق، فرهاد شبیهی مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران روز پنجشنبه در حاشیه نمایشگاه برق در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار شرق مبنی بر اینکه بخش خصوصی تا چه اندازه در تولید و توزیع برق می‌تواند سهیم و به رفع بحران ناترازی برق کمک کند، توضیح داد: حضور کمرنگ بخش خصوصی به اقتصاد برق و محدودیت‌هایی که در آن وجود دارد برمی‌گردد و این موضوع ریسک سرمایه گذاری را برای شرکت‌های خصوصی بالا ‌برده و این مشکل برای صنعت برق بسیار حائز اهمیت است

شبیهی افزود: در حال حاضر در شهرک های صنعتی در حال فعال‌سازی بخش خصوصی چه در حوزه تجدیدپذیرها و چه در حوزه دیجی‌ها به صورت عرضه مستقیم و در بورس سبز هستیم که فرصت مناسبی برای ورود بیشتر بخش خصوصی محسوب می‌شود.

 

او در ادامه پاسخ به این سوال با بیان اینکه صنعت برق با تمام توان از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حمایت می‌کند، تاکید کرد: 

عامه مردم نیز می‌توانند و در محل مصرف به تولید انرژی کمک کنند و ما در حال پیگیری در زمینه مشارکت مردم با تولید انرژی تجدید پذیر یا اصطلاحا پشت بامی هستیم.

شبیهی افزود: پایداری برق در سه استان تهران، البرز و قم در پوشش ماست که نزدیک ۳۰ هزار کیلومتر مربع است و سال گذشته بالاترین توسعه ظرفیتی(بیش از ۸درصد) را داشتیم و امسال نیز با برنامه های پیش‌بینی شده نزدیک به ۲۵۰۰ مگاولت آمپر به ظرفیت کشور در محدوده این سه استان اضافه خواهیم کرد. 

مدیرعامل برق منطقهای تهران با بیان اینکه این سازمان تأمین کننده ۲۰ درصدی برق کشور به شمار می‌آید، در مورد میزان ناترازی برق در تهران گفت: ۷۰۰ تا هزار مگاوات ناترازی برق تهران است و گفتنی است که این سازمان در سال گذشته بالاترین ظرفیت توسعه را داشته و امسال یک برنامه نصب خازن داریم که اقدامی منحصر به فرد به شمار می‌رود.

وی در خصوص میزان استفاده از طرفیت تولید داخلی در بخش توزیع برق مدعی شد: بیش از ۹۵ درصد تجهیزات صنعت برق ساخت داخل کشور است و با برگزاری نمایشگاه صنعت برق تلاش کردیم در حوزه‌های مختلف تولید مخصوصا در حوزه فناوری، دانش بنیان‌ها و شتاب دهنده‌ها  به رشد قابل توجهی برسیم.

شبیهی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت راندمان و میزان فرسودگی شبکه‌های انتقال و توزیع برق  توضیح داد: در حال حاضر تلفاتی که در شبکه انتقال داریم کمتر از سه درصد است و این یک شاخص بسیار مهم است، اما  از لحاظ عملیاتی وقتی شبکه دچار فرسودگی باشد، هزینه بیشتری برای تامین و حفظ و پایداری آن لازم است که در این زمینه پیگیری‌ لازم انجام می‌شود.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران هم‌چنین در خصوص قطعی برق صنایع گفت:صنایع همواره با دولت در زمینه مصرف برق همکاری می‌کنند و اگرچه که بازار به گونه‌ای است که ناترازی را به طور واضح نشان می‌دهد اما در بخش تولید افزایش داشته‌ایم و امسال صنایع یک‌درصد انرژی بیشتری نسبت به سال گذشته دریافت کردند.

source