خدمه مأموریت Crew-8 اسپیس ایکس پس از حضور نزدیک به هشت ماهه در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) سرانجام به زمین بازگشتند. در طول این مأموریت، کپسول فضایی Crew Dragon Endeavour مجموعاً 232 روز را در فضا بوده است تا رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت برساند.

اعضای این مأموریت قرار بود چندین هفته پیش ISS را ترک کنند، اما شرایط بد جوی محل فرود درنظر گرفته‌شده برای آن‌ها در سواخل فلوریدا، باعث‌شد تا زمان بازگشت با خانه فضانوردان به تعویق بیفتد.

کپسول Crew Dragon Endeavor حامل «متیو دومینیک»، «مایکل بارت» و «ژانت اپس» فضانوردان ناسا و همچنین «الکساندر گربنکین»، فضانورد روسیه (روسکوسموس) ساعت 23:15 دقیقه شب گذشته (به وقت ایران) از ایستگاه فضایی بین‌المللی به سمت زمین حرکت کردند. آن‌ها ساعت 9:30 دقیقه صبح جمعه (به وقت ایران) به زمین می‌رسند.

خدمه ماموریت اسپیس ایکس

رکوردشکنی کپسول فضایی اسپیس ایکس

این مأموریت ابتدا قرار بود حدود شش ماه طول بکشد، اما تاخیرهای به‌وجود آمده باعث‌شد تا خدمه مأموریت Crew-8 و کپسول Crew Dragon Endeavour رکورد جدید 232 روز را برای مدت زمان سپری‌شده در مدار ثبت کنند.

تا پیش از این، مأموریت Crew-2 در سال 2021 این رکورد را در دست داشته است. در این مأموریت نیز از کپسول Endeavour استفاده شده بود و خدمه آن 197 روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور داشتند.

خدمه مأموریت Crew-8 در ماه مارس امسال با موشک فالکون 9 از «مرکز فضایی کندی» در فلوریدا به ایستگاه فضایی رفته بودند. آن‌ها در مأموریت خود تحقیقات علمی را در شرایط ریزگرانس انجام دادند.

source