به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، ریزش‌های پیاپی شاخص‌های اصلی بورس تهران، در آخرین روز معاملاتی هفته نیز ادامه پیدا کرد و حدود ۹۳ درصد از کل نمادهای بورسی، با افت قیمت به استقبال هفته آینده رفتند.وضعیت در صنایع پتروشیمی و پالایشی نیز وخیم بود و از میان کل نمادهای این دو صنعت، تنها دو نماد بازدهی مثبت داشتند.

شاخص کل بورس تهران امروز ۲۲ هزار و ۸۷۴ واحد دیگر از ارزش خود را از دست داد و با عقب‌گردی ۱.۱۵ درصدی، روی سطح یک میلیون و ۹۷۰ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز شاهد ریزشی ۰.۹۲ درصدی بود.

بورسی‌ها در معاملات امروز ۵.۲ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش کردند تا ارزش معاملات خرد رقم هزار و ۶۳۰ میلیارد تومانی را به ثبت برساند. خروج پول حقیقی نیز از بورس امروز نیز شدت گرفت و خالص این رقم به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان رسید.

کدام نمادهای پتروشیمی صعودی شدند؟

صنعت پتروشیمی در ادامه روند نزولی خود، در بورس امروز نیز وضعیت قابل قبولی نداشت و بخش عمده نمادهای این گروه شاهد افت قیمت بودند. در بازار امروز، تنها دو نماد پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۲.۶ درصد و پتروشیمی فن آوران (شفن) با ۰.۳۷ درصد رشد قیمت، طعم صعود را چشیدند و ۱۹ نماد منفی خوردند. چهار نماد این گروه نیز بدون تغییر قیمت و روی صفر تابلو به کار خود پایان دادند.

در میان نمادهای نزولی، سهام شرکت‌های پتروشیمی غدیر (شغدیر) با ۲.۹۹ درصد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۲.۹۸ درصد و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۲.۹۱ درصد افت، متحمل شدیدترین کاهش قیمت شدند.

نماد پتروشیمی نوری علاوه بر اینکه یکی از نمادهای پتروشیمی با بیشترین افت قیمت در بازار امروز بود، بیشترین خروج پول حقیقی در این گروه به مبلغ ۵.۱ میلیارد تومان را نیز شاهد بود. از سوی دیگر اما سهامداران پتروشیمی شازند (شاراک) بیشترین ورود پول حقیقی را در این نماد و با مبلغ حدود ۲.۱ میلیارد تومان رقم زدند.

پالایشگاه لاوان بیشترین افت قیمت گروه نفتی را رقم زد

معاملات بورس در آخرین روز هفته در شرایطی به پایان رسید که حتی یک نماد پالایشی نیز نتوانست در مدار صعودی قرار بگیرد و همه نمادهای این صنعت، یک‌دست سرخ‌پوش شدند. در این میان، سهامداران نماد پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۲.۴۲ درصد، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۱.۲۱ درصد و شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۰۷ درصد افت، بیشترین کاهش ارزش دارایی‌های خود را تجربه کردند.

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار ۰.۷ درصد افت کرد. همچنین طی معاملاتی به ارزش تنها ۲۰ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی بیش از ۶.۲ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

شایان ذکر است که امروز سهام شرکت پالایش نفت تبریز بیشترین خروج پول حقیقی از صنعت فرآورده‌های نفتی را به خود اختصاص دادند. به نحوی که خالص خروج پول حقیقی از سهام شبریز ۱.۶ میلیارد تومان بود.

source