دولت چهاردهم طی روزهای اخیر لایحه بودجه 1404 را برای تصویب در اختیار مجلس قرار داد؛ درنتیجه اکنون جزئیات این لایحه مشخص شده‌اند. یکی از بندهای مهم لایحه بودجه 1404 مالیات خودروهای لوکس است. این مالیات شامل خودروهایی با قیمت بیش از 5 میلیارد تومان می‌شود؛ به عبارتی اگر مالک خودرویی هستید که ارزش آن بیش از 5 میلیارد تومان (تقریباً 77 هزار دلار) است، باید مالیات بدهید.

جزئیات مالیات خودروهای لوکس در بودجه 1404

بند مربوط به مالیات خودروهای لوکس در بودجه 1404 با شناسه بودجه‌ای 70112 شناخته می‌شود. براساس این بند، انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین با شماره انتظامی شخصی و قیمت بیش از 50 میلیارد ریال، مشمول مالیات سالانه خودرو با نرخ یک درصد خواهند بود. این مالیات مشمول انواع خودروهای شخصی در تملک اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی می‌شود؛ بنابراین حتی شرکت‌های خصوصی که مالک اتومبیل با پلاک شخصی و قیمت بیش از 5 میلیارد تومان باشند، باید یک درصد مبلغ آن را به‌عنوان مالیات پرداخت کنند.

مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز خودرو بر مبنای ماده (۳۰) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده است. در واقع سازمان امور مالیاتی کشور قیمت خودروها را تعیین می‌کند. این سازمان مکلف است مراتب را به نحو مقتضی براساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

مالیات خودروهای لوکس

همچنین در لایحه مالیات خودروهای لوکس اعلام شده است تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی مکلف‌اند مالیات خود را پرداخت کنند. مهلت پرداخت مالیات سالانه خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از ١٨ سال و محجور تحت‌تکفل پایان آبان سال ۱۴۰۴ است. درصورت پرداخت‌نکردن، این افراد مشمول حکم ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم خواهند شد.

براساس این بند لایحه بودجه سال آینده پلیس راهور فرماندهی انتظامی جمهوری مکلف است فهرست مالکان و خودروهای مشمول را مطابق با درخواست سازمان امور مالیاتی کشور حداکثر تا پایان فروردین 1404 به سازمان مالیاتی کشور ارسال کند. همچنین پلیس راهور باید امکان دسترسی آنلاین جهت استعلام موردی را برای این سازمان فراهم آورد. مالیات تعیین‌شده در اجرای این بند قطعی است و اعتراض اشخاص در اجرای تبصره یک ماده 216 قانون مالیات مستقیم قابل‌رسیدگی خواهد بود.

source