طرفداری | با توجه به تصرف شهر دونتسک از سوی روسیه، باشگاه شاختار دونتسک مدت‌هاست خانه‌به‌دوش شده و برای برگزاری بازی‌های «خانگی» اروپایی به کشورهای مختلف سفر می‌کند و این در حالی است که در بازی‌های لیگ باید با تهدید مختل شدن بازی‌ها در پی حملات هوایی کنار بیایند.

به گزارش تایمز، شاختار دونتسک امشب چالش دشواری مقابل آرسنال دارد اما حداقل خیال تیم اوکراینی بابت امنیت راحت است چرا که در لندن، خطر نیمه‌کاره شدن بازی به‌علت حملات هوایی وجود ندارد. به‌طور معمول، شاختار یک تیم سرگردان است چرا که با توجه به وضعیت دونتسک، آن‌ها در طول فصل باید به کیِف و لِفیف سفر کنند.

دونباس آرنا
دونباس آرنا، خانه‌ متروکه‌ی شاختار دونتسک

چمدان بازیکنان و اعضای کادر فنی شاختار همیشه بسته است چرا که برای بازی‌های اروپایی ابتدا باید در سفری یک یا دو روزه با اتوبوس یا قطار به لهستان بروند و سپس با یک پرواز به گلزن‌کرشن آلمان برسند تا بازی‌های «خانگی» خود در لیگ قهرمانان اروپا را برگزار کنند. برای بازی‌های خارج خانه نیز وضعیت چندان بهتر نیست چرا که باید همان مسیر زمینی را تا لهستان طی کنند. غیر از این‌ها، نیمه‌کاره شدن بازی‌های لیگ اوکراین به‌دنبال حملات موشک‌های روسی، یک تهدید توخالی نیست. 

سرگی پالکین، مدیر اجرایی باشگاه شاختار می‌گوید بود هتلی که قرار بود بازیکنان شاختار پیش از بازی با اف‌سی کریفباس در مرکز اوکراین در آن مستقر شوند، سه روز پیش از مسابقه با یک حمله موشکی تخریب شده است:

سه روز قبل از رسیدن ما، هتل مورد بمباران قرار گرفت. افراد زیادی کشته یا زخمی شدند. پس از این حادثه، خانواده‌ها و مدیربرنامه‌های بازیکنان مدام با ما تماس می‌گرفتند زیرا نگران جان آن‌ها بودند. پس از مراقبت‌های بسیار، هتلی در 100 کیلومتری شهر پیدا کردیم و اسم این هتل را به دلایل امنیتی نمی‌آوریم. در همان بازی، سیستم ضدهوایی اعلان خطر کرد و بازی متوقف شد. این یعنی هنوز باید زمانی پیدا شود تا بتوانیم 30 دقیقه پایانی آن مسابقه را برگزار کنیم. بازیکنان ما، مردان قوی واقعی هستند چرا که ذهنیتی قدرتمندانه از خودشان نشان داده‌اند و برای من، قهرمان هستند. 

 پالکین می‌گوید در بازی با آرسنال، بازیکنانش باید با تمام قوا به میدان بروند:

وضعیت خیلی سختی داریم چرا که تقریبا دو روز طول کشید تا از کیف به لندن برسیم. در مقایسه با آرسنال، وضعیت بدنی و ذهنی ضعیف‌تری داریم. علاوه‌براین، هرروز مورد بمباران و حملات هوایی قرار می‌گیریم. بزرگ‌ترین چالش ما، امنیت است چرا که جان بازیکنان مهم‌تر از هر مسابقه فوتبالی است. بازیکنان شاختار، همیشه در هتل زندگی می‌کنند؛ انگار که به یک کمپ یک ساله آمده‌اند و باید دور از خانواده‌شان باشند. 

سرگی پالکین
سرگی پالکین در لیگ قهرمانان اروپا

 رییس شاختار اعتقاد دارد بازی با تیم‌هایی چون آرسنال، اعتمادبه‌نفس بالایی به اوکراینی‌ها می‌دهد:

مسابقه با آرسنال برای ما بسیار حیاتی است چون احساسات مثبتی به هواداران ما القا می‌کند. 90% اخباری که هرروز مردم اوکراین می‌شوند، منفی است. اگر بتوانیم فوتبالی جذاب و تهاجمی منطبق با فلسفه و DNA خودمان بازی کنیم، می‌توانیم به هواداران خود حس مثبتی بدهیم. 

بازیکنان و مربیان شاختار دونتسک از جمله کسانی هستند که از خدمت سربازی در نیروهای مسلح اوکراین معاف هستند اما پالکین می‌گوید بسیاری از افراد باشگاه در زمان حملات روسیه، ضررهای مالی و جانی دیده‌اند. طبق گفته او، حداقل 7 بازیکن یا عضو کادرفنی، پدر یا برادر خود را در زمان جنگ از دست داده‌اند. در سال 2022 نیز یکی از مربیان تیم جوانان باشگاه پس از اصابت گلوله، جانش را از دست داد.

رییس شاختار در پایان گفت:

هر کاری از دست‌مان بر بیاید انجام می‌دهیم تا زندگی مردم اوکراین، کمی بهتر شود. 

source