اپل رسماً خرداد امسال از Apple Intelligence رونمایی کرد که اولین گام این شرکت برای پیوستن به رقابت پرشتاب شرکت‌های هوش مصنوعی محسوب می‌شود. به گفته «مارک گرمن»، خبرنگار بلومبرگ، برخی کارکنان اپل معتقدند این شرکت حداقل دو سال از توسعه هوش مصنوعی عقب مانده است.

براساس گزارش مارک گرمن، تعدادی از کارمندان اپل معتقدند فناوری هوش مصنوعی مولد این شرکت بیش از دو سال از شرکت‌های پیشروی این صنعت عقب است. به گفته گرمن، مطالعات داخلی اپل نشان می‌دهد ChatGPT حدود 25 درصد دقیق‌تر از سیری است و می‌تواند به حدود 30 درصد سؤالات بیشتری پاسخ دهد.

توسعه هوش مصنوعی اپل نسبت به رقبا

Apple Intelligence بیشتر به مدل‌هایی متکی است که می‌توانند روی دستگاه اجرا شوند؛ به همین دلیل فقط چند محصول محدود این شرکت می‌توانند آن را اجرا کنند. برای آنکه بتوانید از هوش مصنوعی اپل بهره ببرید، باید گوشی یا لپ‌تاپ شما حداقل تراشه A17 یا M1 و حداقل 8 گیگابایت رم داشته باشد اما چون بخش زیادی از این مدل روی خود دستگاه اجرا می‌شود، اپل اینتلیجنس از دیگر مدل‌ها محدودتر است.

هوش مصنوعی اپل و رقبا

به همین دلیل، اپل با OpenAI همکاری کرده تا ChatGPT را در سراسر سیستم‌عامل خود ادغام کند. اپل اعلام کرد iOS ،iPadOS و macOS از مدل جدید GPT-4o پشتیبانی می‌کنند. همچنین این مدل هوش مصنوعی در سیری جدید ادغام خواهد شد. پیش‌ازاین نیز می‌دانستیم ادغام مدل‌های جدید OpenAI برای پوشش نقص‌ها و دانش کمتر سیری و Apple Intelligence است اما ظاهراً شکاف این دو بسیار زیادتر از حدس و گمان‌های قبلی است.

به‌عبارت دقیق‌تر ChatGPT حدود 25 درصد دقیق‌تر از سیری است و می‌تواند به سؤالات بسیار بیشتری پاسخ دهد؛ به همین دلیل کارکنان اپل ظاهراً می‌گویند این شرکت در توسعه هوش مصنوعی از رقبا عقب‌تر مانده است.

مارک گرمن می‌گوید تا 2026، اپل اینتلیجنس روی تمام دستگاه‌های این شرکت که صفحه‌نمایش دارند، اجرا خواهد شد. البته اکنون کاربران آیفون‌های جدید برای تجربه آن باید منتظر نسخه iOS 18.1 باشند.

source