به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، معاملات بازار سهام در نخستین روز هفته با تداوم روند نزولی معاملات و افت قابل توجه شاخص کل و هم‌وزن به پایان رسید. افزایش فشار فروش در صنعت پالایشی سبب سرخ‌پوشی همه نمادهای این صنعت شد و در گروه پتروشیمی نیز تنها سه نماد توانستند طعم رشد قیمت را بچشند.

نماگر اصلی بورس، در بازار امروز شاهد افتی ۲۴ هزار و ۶۶۱ واحدی، معادل ۱.۱۹ درصد بود و روی پله دو میلیون و ۴۱ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز عقب‌گردی ۰.۸۴ درصدی را شاهد بود.

تابلوی معاملات تالار شیشه‌ای نشان می‌دهد که امروز سهامداران ۴.۷ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش کردند تا ارزش معاملات خرد به هزار و ۷۰۷ میلیارد تومان کاهش یابد. حقیقی‌های بازار نیز ۳۴۷ میلیارد تومان از پول خود را از بازار خارج کردند.

افشای اطلاعات الف توسط پتروشیمی‌های بوعلی سینا و نوری

نگاهی به تابلوی معاملات صنعت پتروشیمی حاکی از آن است که طی معاملات امروز تنها سه نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۲۰ نماد منفی خوردند. همچنین چهار نماد پتروشیمی در بازار امروز تغییر قیمتی نداشتند و روی صفر تابلو معامله شدند.

سه نماد پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا)، پتروشیمی پارس (پارس) و پتروشیمی خارک (شخارک) تنها نمادهای صعودی بازار امروز گروه خود بودند و به ترتیب ۰.۱ درصد، ۰.۰۹ درصد و ۰.۰۷ درصد رشد قیمت را رقم زدند. در مقابل اما نماد شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۲.۹۴ درصد، پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۲.۵۵ درصد و پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) با ۲.۵۲ درصد کاهش قیمت نیز شاهد بیشترین افت در بین هم‌گروهی‌های خود بودند.

به علاوه، در بازار امروز گروه پتروشیمی، بیشترین خروج پول حقیقی با رقم خالص ۱۱.۶ هزار میلیارد تومانی از سهام پتروشیمی پردیس (شپدیس) رخ داد. از سوی دیگر اما بیشترین ورود پول در این گروه را شرکت پتروشیمی پارس با رقم ۱.۹ میلیارد تومانی تجربه کرد.

لازم به ذکر است که با اعلام ناظر بازار، نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) در پایان معاملات امروز جهت برگزاری مجمع عادی سالیانه به‌منظور تصویب صورت‌های مالی متوقف شد. معاملات دو نماد پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) و نوری (نوری) نیز به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد و این دو نماد در معاملات روز آتی و با اعلام ناظر بازار، بازگشایی خواهند شد.

سقوط دو درصدی شاخص گروه فرآورده‌های نفتی

در بازار امروز، وضعیت نمادهای حاضر در صنعت فرآورده‌های نفتی رو به وخامت گذاشت و هیچ یک از نمادهای پالایشی موفق نشدند که در مسیر صعود قرار بگیرند.

در بین ۱۲ نماد نزولی گروه پالایشی در بورس امروز، سهامداران نماد پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۲.۹۳ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲.۹ درصد و پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۲.۵۷ درصد افت، بیشترین کاهش ارزش دارایی‌های خود را شاهد بودند.

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار دو درصد ریخت. همچنین طی معاملاتی به ارزش تنها ۵۴ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی حدود ۸۱۳ میلیون تومان از این گروه خارج کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در معاملات امروز، سهام پالایش نفت تبریز بیشترین خروج پول حقیقی از این صنعت را به خود اختصاص دادند. به نحوی که خالص خروج پول حقیقی از نماد شبریز معادل ۳.۹ میلیارد تومان رقم خورد. از سوی دیگر اما سهام پالایشگاه اصفهان با رقم ۳.۲ میلیارد تومانی شاهد بیشترین ورود پول حقیقی بود.

source