اپل سال‌ها با خودروسازی چینی کار کرده بود تا سیستم باتری برای پروژه اتومبیل خود که اکنون لغو شده است، طراحی کند. این شرکت خودروساز چینی BYD نام دارد که در سطح جهانی نیز مشهور است.

طبق گزارش بلومبرگ، اپل با شرکت BYD، شرکت خودروسازی مستقر در شنژن چین، برای توسعه باتری‌هایی با استفاده از سلول‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) همکاری می‌کرد. اپل در زمینه‌هایی مانند مدیریت گرما و بسته‌های باتری پیشرفته، به مهندسان کمک کرد درحالی‌که BYD منابع تولیدی و فناوری‌های LFP اختصاصی را تأمین می‌کرد.

به گفته بلومبرگ، این باتری نسبت به بسیاری از باتری‌های EV در آن زمان ایمن‌تر بود و برد طولانی‌تری داشت.

اپل پس از اینکه از سال 2014 تقریباً یک میلیارد دلار در سال برای این پروژه هزینه کرده بود، فوریه 2024 برنامه‌هایش را در زمینه پروژه خودرو لغو کرد. طبق گزارش بلومبرگ، اطلاعاتی که از توسعه باتری برای پروژه خودرو به‌ دست آمده است، به دیگر تیم‌های اپل در توسعه تراشه ویژن پرو و موتور عصبی کمک کرد.

اپل

اکثر افرادی که روی خودروی اپل کار می‌کردند، به بخش هوش مصنوعی رفتند تا زیر نظر «جان جیانندرا» روی پروژه‌های هوش مصنوعی مولد این شرکت کار کنند. البته در تیم خودروی اپل نیروهای متخصص در سخت‌افزار و طراحان خودرو نیز وجود داشتند که احتمالاً تعدیل شده‌اند.

به‌ نظر می‌رسد باتوجه‌به مشکلات توسعه خودرو و حرکت بازار به‌سمت هوش مصنوعی، اپل تصمیم گرفت روی هوش مصنوعی تمرکز کند.

سپتامبر 2023، «مینگ-چی کو»، تحلیلگر این حوزه اظهار داشت پروژه خودروی اپل تمام ویژگی‌های مثبت و اعتبار خود را از دست داده و ظاهراً این پروژه بدون حضور خودروساز دیگری به تولید انبوه نمی‌رسد. همچنین در ادامه پیگیری‌های بلومبرگ، گویا هیئت‌مدیره اپل با‌توجه‌به نوع مدیریت پروژه تایتان (نام پروژه خودروی اپل) و رهبری آن، برای تعیین تکلیف سرنوشت خودروهای اپل به تیم کوک فشار آوردند. 

source