کارنامه پتروشیمی‌های تولیدکننده آروماتیک در شهریور ۱۴۰۳

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، گزارش فعالیت ماهانه آروماتیکی‌های بورس منتشر شد و خبر از رشد درآمد کل این صنعت در شهریور داد. نگاهی به ارقام گزارش‌های این صنعت نشان می‌دهد چهار پتروشیمی تولیدکننده آروماتیک یعنی نوری، بوعلی، اصفهان و فارابی مجموعا در شهریورماه موفق به شناسایی درآمد ۱۷ هزار و ۷۵۵ میلیارد تومانی شده‌اند.

مقایسه این عدد با درآمد صنعت آروماتیک در شهریورماه سال گذشته خبر از رشد ۷.۳ درصدی آن می‌دهد. لازم به ذکر است عمده این افزایش درآمد، مربوط به رشد درآمد پتروشیمی بوعلی سینا در این ماه است.

البته درآمد پتروشیمی‌های آروماتیکی‌ نسبت به ماه گذشته یعنی مرداد حدود ۱۰ درصد افت کرده است. همچنین باید گفت چهار پتروشیمی فعال در زمینه تولید آروماتیک در شهریورماه امسال موفق به تولید ۵۶۳ هزار و ۶۸۴ تن از محصولات خود شده‌اند. این عدد در مقایسه با شهریورماه سال گذشته بیشتر از پنج درصد کاهش داشته است.

انرژی پرس در این گزارش وضعیت تولید و فروش پتروشیمی‌های تولیدکننده آروماتیک را در شهریورماه مورد بررسی قرار داده است.

بیشترین افزایش درآمد ماهانه پتروشیمی‌ها

بررسی و مقایسه گزارش فعالیت ماهانه پتروشیمی‌های تولیدکننده آروماتیک در شهریورماه امسال نشان می‌دهد، تنها پتروشیمی بوعلی سینا در این ماه موفق شد درآمد خود را افزایش دهد و سایر پتروشیمی‌های این گروه کاهش درآمدزایی داشتند.

به نحوی که درآمد ماهانه پتروشیمی بوعلی سینا از سه هزار و ۳۵۸ میلیارد تومان در شهریورماه سال گذشته با رشد ۷۵.۶ درصدی به پنج هزار و ۸۹۶ میلیارد تومان رسیده است. از این رو پتروشیمی بوعلی سینا در صدر جدول رشد درآمدزایی گروه آروماتیک قرار می‌گیرد.

بیشترین کاهش درآمد ماهانه پتروشیمی‌ها

در طرف دیگر ماجرا اما سه پتروشیمی اصفهان، فارابی و نوری عملکرد خوبی در درآمدزایی نداشتند و کاهش درآمد را پشت سر گذاشتند. در این میان اما وضعیت پتروشیمی اصفهان از سایر رقبا وخیم‌تر بوده است؛ چرا که درآمد شهریورماه این شرکت از نصف نیز کمتر شده است.

بیشترین کاهش مقدار تولید پتروشیمی‌های آروماتیکی

در سمت تولید نیز روند آروماتیکی‌های بورسی نزولی بوده است؛ چرا که تمامی شرکت‌های این گروه در شهریورماه با کاهش مقدار فروش روبه‌رو شدند. با وجود این قضیه اما پتروشیمی اصفهان در این بخش نیز از سایر رقبا وضعیت بدتری داشت؛ چرا که مقدار تولید این شرکت در شهریورماه حدود ۳۸ درصد پایین آمده است.

همچنین پتروشیمی فارابی نیز در شهریورماه امسال با کاهش ۱۸.۱ حجم تولید روبه‌رو شد؛ به طوری که مقدار تولید این شرکت از دو هزار و ۵۱۸ تن در شهریور ۱۴۰۲ به دو هزار و ۶۲ هزار تن در شهریور ۱۴۰۳ ه است. همچنین بوعلی و نوری نیز در این ماه کاهش حجم تولید را نسبت به شهریور سال گذشته تجربه کرده‌اند.

بیشترین میزان تحقق ظرفیت اسمی آروماتیک‌سازان

اما موضوعی که باید به آن پرداخته شود این است که پتروشیمی‌های صنعت آروماتیک در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری چقدر از ظرفیت تولید اسمی سالانه خود را محقق کرده‌اند. نگاهی به گزارش‌های تجمیعی پتروشیمی‌های آروماتیکی نشان می‌دهد پتروشیمی بوعلی سینا با تحقق ۵۹ درصد از ظرفیت اسمی سالانه خود، بهتر از سایر رقبا عمل کند. همچنین پتروشیمی نوری نیز با ثبت رقم ۵۵ درصد عملکرد مناسبی داشته است.

اما دو پتروشیمی اصفهان و فاربی در این زمینه نتوانستند عملکرد مناسبی را به ثبت برسانند و تنها ۲۰ و ۱۶ درصد از ظرفیت اسمی تولید سالانه خود را محقق کرده‌اند.

 

source