ساعت 24 -اطلاعاتی کره جنوبی مدعی پهلو گرفتن کشتی روسی آنگارا در یکی از بنادر کره شمالی شد و اعلام کرد این کشتی مملو از تسلیحات کره‌ای است.

سرویس اطلاعاتی کره جنوبی می‌گوید همسایه و دشمن دیرینهٔ این کشور برای کمک به جنگ روسیه در اوکراین نیرو فرستاده است؛ مسئله‌ای که می‌تواند کشور سومی را وارد جنگ اوکراین کند و تنش پیش‌آمده میان کره شمالی و غرب را تشدید کند.
این نهاد امنیتی جمعه ۲۷ مهر با بیان این‌که احتمالاً به‌زودی نیروهای بیشتری از پیونگ‌یانگ به روسیه اعزام می‌شوند، اعلام کرد کشتی‌های نیروی دریایی روسیه «۱۵۰۰ نیروی عملیات ویژه کره شمالی» را از هشتم تا سیزدهم اکتبر به شهر بندری ولادی‌وُستوک روسیه منتقل کرده است.

سرویس اطلاعاتی کره جنوبی همچنین اعلام کرد به سربازان کره شمالی مستقر در روسیه لباس نظامی، سلاح و مدرک شناسایی جعلی داده شده است.در بیانیهٔ این نهاد آمده است این نیروها هم‌اکنون در ولادی‌وُستوک و سایر سایت‌های روسیه مانند خاباروفسک، اوسورییِسک و بلاگووشچنسک اقامت دارند و احتمالاً پس از تکمیل آموزش‌های تطبیق با محیط به میدان نبرد منتقل خواهند شد.
سرویس اطلاعاتی کره جنوبی هچنین در وب‌سایت خود عکس‌هایی از جمله تصاویر ماهواره‌ای ارائه کرده که حرکت کشتی‌هایی را در نزدیکی بندر کره شمالی نشان می‌دهد که به‌گفتهٔ آن‌ها متعلق به نیروهای دریایی روسیه هستند.
تصویر ماهواره‌ای سرویس اطلاعاتی کره جنوبی از تاسیسات نظامی خاباروفسک در روسیه که گفته شده بخشی از نیروهای کره شمالی در آن مستقر هستند
تصویر ماهواره‌ای سرویس اطلاعاتی کره جنوبی از تاسیسات نظامی خاباروفسک در روسیه که گفته شده بخشی از نیروهای کره شمالی در آن مستقر هستند.
این عکس‌ها همچنین شامل تصاویری است که این نهاد اطلاعاتی می‌گوید از تجمعات مشکوک کره شمالی در خاباروفسک و اوسورییسک است.

با این حال مارک روته، دبیرکل ناتو، در واکنش به این خبر گفت ائتلاف کشورهای غربی «هیچ مدرکی دال بر دخالت سربازان کره شمالی در این جنگ ندارد».
او در همین حال گفت: «اما ما می‌دانیم که کره شمالی از بسیاری جهات از جمله در زمینهٔ تجهیزات تسلیحاتی، نوآوری و تکنولوژی، از روسیه در جنگ حمایت می‌کند. »

رسانه‌های اوکراینی اواسط مهرماه گزارش دادند شش شهروند کره شمالی در میان کشته‌شدگان حمله موشکی اوکراین به منطقهٔ نیمه‌اشغال شده دونتسک در شرق این کشور بودند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین خواستار حمایت‌های بیشتر از سوی شرکای کی‌یف شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، نیز پنجشنبه اعلام کرد اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ۱۰ هزار سرباز از کره شمالی برای پیوستن به نیروهای روسیه که علیه کشورش می‌جنگند آماده می‌شوند و هشدار داد که کشور سومی که وارد درگیری‌ها می‌شود، می‌تواند درگیری را به یک «جنگ جهانی» تبدیل کند.
در صورت تایید این مسئله، این اولین شرکت بزرگ کره شمالی در یک جنگ خارجی خواهد بود. کره شمالی ۱.۲ میلیون سرباز دارد که یکی از بزرگترین ارتش‌های جهان محسوب می‌شود، اما فاقد تجربه واقعی رزم است.

کارشناسان احتمال می‌دهند کره شمالی وعده‌هایی از سوی روسیه در زمینهٔ حمایت امنیتی در رویارویی‌های شدید بر سر برنامهٔ هسته‌ای پیش رو با ایالات متحده و کره جنوبی گرفته باشد.
رهبران روسیه و کره شمالی ۳۰ خرداد امسال در جریان سفر ولادیمیر پوتین به پیونگ یانگ، یک توافقنامه دفاعی امضا کردند و کیم جونگ‌ اون «حمایت کامل» خود از مسکو در تهاجم نظامی به اوکراین را اعلام کرد.

source