Nargis

  • تولد: ۱ جون ۱۹۲۹
  • وفات: ۳ می ۱۹۸۱
  • مهم‌ترین فیلم‌ها: «آواره» (Awaara) محصول سال ۱۹۵۱، «مادر هند» (Mother India) محصول سال ۱۹۵۷، «سبک» (Andaz) و «باران» (Barsaat) هردو محصول سال ۱۹۴۹، «آقای ۴۲۰» (Shree 420) محصول سال ۱۹۵۵، محصول سال ۱۹۴۹
  • مهم‌ترین جوایز: از جمله جوایز و افتخارات نرگس می‌توان به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم‌فیر، جایزه فیلم ملی و همینطور دریافت جایزه پادما شری اشاره کرد.

نرگس با نام «فاطمه رشید» را باید یکی از نمادین‌ترین بازیگران سینمای هند دانست که به دلیل زیبایی و استعداد استثنائی خود به‌شهرت فراوانی دست پیدا کرد. اوج موفقیت او در دهه‌ی ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ بود، به‌طوری که در آن زمان مبدل به یکی از زنان برجسته دوران طلایی سینمای هند شد.

نرگس برای اولین بار در پنج سالگی بازیگری را با حضور در فیلم «Talash-E-Haq» تجربه کرد. بااین‌وجود این بازی درخشان او در فیلم «باران» بود که مسیر او به‌سوی ستاره شدن را هموار کرد. بازی او در نقش یک دختر روستایی ساده، قلب بینندگان را تسخیر کرده و او را به‌عنوان یک بازیگر بااستعداد به‌مخاطب معرفی کرد.

اگرچه پرونده کاری نرگس مملو از اسامی به‌یادمانی است، اما این نقش آفرینی درخشان او در فیلم مادر هند است که او را به یکی از نمادهای سینمای هند تبدیل کرده و تحسین منتقدان را برایش به ارمغان آورد. فیلمی که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شد. نرگس به‌خاطر انتخاب نقش‌هایش هم تحسین می‌شد، چرا که اغلب آنها زنانی قدرتمند بوده و شانه به شانه شخصیت‌های مرد داستان حرکت می‌کردند.

در پایان نظر شما درمورد این فهرست چیست؟ بازیگر محبوب شما کدام است؟ آیا بازیگران کلاسیک دوران طلایی سینمای هند را دوست دارید، یا از اجرای بازیگران نسل جدید بالیوود لذت می‌برید؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در زومجی درمیان بگذارید. سپاس

source