طرفداری | هاوارد وب، رئیس کمیته داوران فوتبال انگلیس، اعلام کرده است که در این فصل، تعداد اشتباهات سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) تا 80 درصد کاهش یافته است.

به گزارش BBC، پنج سال است که از ورود VAR به لیگ برتر می‌گذرد، اما این سیستم و نحوه استفاده از آن همچنان بحث‌های زیادی را به همراه دارد. بر اساس پنل مستقل حوادث کلیدی مسابقات (KMI)، در فصل ۲۴-۲۰۲۳، 31 استفاده نادرست از VAR گزارش شده است.

در ماه ژوئن، باشگاه‌های لیگ برتر با رای 19-1 به حفظ VAR رأی دادند، پس از آنکه باشگاه وولورهمپتون درخواست رأی‌گیری برای حذف آن را مطرح کرد. یک نظرسنجی مستقل که به سفارش لیگ برتر انجام شده نشان می‌دهد که چهار نفر از پنج هوادار می‌خواهند VAR در لیگ باقی بماند.

وب، رئیس داوری در سازمان داوران مسابقات حرفه‌ای (PGMOL)، ادعا کرده است که اشتباهات این فصل به 80 درصد کاهش یافته است. او در پادکست Stick to Football گفت:

به نظر من، ما در مدیریت انتظارات در مورد VAR خوب عمل نکردیم. ما می‌دانستیم که قرار است در مواقعی که صحنه واضح است، خوب عمل کند. ما مواردی که پیش خودتان فکر می‌کنید «این قطعاً اشتباه است» را خوب می‌بینیم.

ما پنل مستقلی متشکل از بازیکنان سابق داریم که هر هفته، تمامی تصمیمات را قضاوت می‌کنند و بر اساس این پنل، که مستقل از ما عمل می‌کند، در این فصل فقط ۲ اشتباه از جانب VAR وجود داشته که نسبت به ۱۰ مورد در مقطع مشابه فصل گذشته، کمتر است.

وب اضافه کرد که تأکید بیشتری بر کاهش زمان تصمیم‌گیری شده است.

ما در این زمینه بهتر عمل کرده‌ایم، اما این ممکن است تغییر کند و قرار نیست ما از خود راضی شویم. اما اوضاع بهتر شده است. برای من، بزرگ‌ترین نکته این است که زمان تصمیم‌گیری کوتاه‌تر شده است. میانگین تأخیر در فصل گذشته به خاطر VAR هفتاد ثانیه در هر بازی بود و امسال به بیست و پنج ثانیه کاهش یافته است. این خیلی بهتر است.

وب ادامه داد:

به بچه‌ها گفتم: «زیاد فکر نکنید، اگر وضعیتی را می‌بینید که به وضوح مشخص است، دخالت کنید. اما اگر مجبورید بیش از حد فکر کنید و آن را چندین بار تحلیل کنید، فقط بگویید که بررسی کامل است زیرا ما این را به داور درون زمین واگذار می‌کنیم.» به همین دلیل اصطلاح «تصمیم داور» مفید است.

source