Unknown 9: Awakening با استفاده از آنریل انجین ۵ ساخته شده است که اخیرا آثار بسیار باکیفیتی با این موتور داشتیم. ساخته Reflector Entertainment هم از حیث طراحی محیط، نمره قبولی می‌گیرد و مخصوصا برخی مناطق آن مثل مناطق جنگلی یا شهری، کیفیت خوبی دارند و نورپردازی‌ها هم به‌خوبی در آن‌ها کار شده‌اند. اما زمانی که کمی در جزییات بافت‌ها و مخصوصا بافت‌های مربوط به شخصیت‌ها دقیق‌تر شویم، کیفیت نه‌چندان خوب آن‌ها به چشم می‌آید و بیشتر شبیه به اثری متعلق به نسل هشتم هستند. این موضوع مخصوصا در طراحی چهره شخصیت‌ها بیش‌تر خودش را نشان می‌دهد و حالتی بی‌روح و تصعنی به آن‌ها بخشیده است. همچنین تعدادی مشکلات فنی و باگ هم در بازی دیده می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به گیر کردن در محیط‌ها اشاره کرد.

البته بازی از حیث صداگذاری‌ها کیفیت خوبی دارد و مخصوصا صدای کاراکترهای مختلف آن با دقت خوبی صورت گرفته و سازنده‌ها دقت خوبی به مواردی مثل لهجه شخصیت‌ها داشته‌اند. در این زمینه مخصوصا ایفای نقش آنیا کالتورا در نقش هارونا به‌خوبی خودش را نشان می‌دهد.

اگر از بازی‌های اکشن و ادونچر خطی لذت می‌برید، Unknown 9: Awakening ارزش یک بار تجربه را دارد. بازی از حیث شخصیت‌پردازی شرایط مناسبی دارد و با اینکه سیستم مخفی‌کاری و نبردهای تن به تن آن فاصله محسوسی تا استانداردهای روز دارند، ولی ایده‌های خلاقانه‌ای را می‌توان با قابلیت‌های جادویی شخصیت اصلی پیاده کرد. Unknown 9: Awakening اثری است که می‌توانست با کمی بهینه‌سازی بهتر مکانیک‌ها تجربه باکیفیت‌تری باشد ولی در وضعیت فعلی هم می‌توان برای حدود ۸ ساعت تا حد خوبی با آن سرگرم شد.

source