گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس یکی از میان رده های جدید شیائومی است که در سه ماهه آخر ۲۰۲۴ معرفی شده است. در این مقاله از پلازا به بررسی Redmi Note 14 Pro Plus خواهیم پرداخت.

غول تکنولوژی چین یعنی شیائومی، این روز ها به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشی های هوشمند در دنیا تبدیل شده و می توان گفت سهم بزرگی از بازار جهان را در دست گرفته است؛ در مورد بازار ایران هم باید گفت که همین داستان برقرار است. این تولید کننده گوشی های خود را در سه زیر برند اصلی می، ردمی و پوکو عرضه می کند که در میان آنها می گوشی های پرچمدار، پوکو میان رده های قدرتمند و ردمی میان رده های اقتصادی هستند. این برند عمده شهرت خود را مدیون عرضه گوشی هایی با کیفیت و سخت افزار قدرتمند، به قیمت اقتصادی است که گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس یکی از همین دستگاه ها به شمار می رود. در ادامه با بررسی مشخصات Redmi Note 14 Pro Plus در مورد این گوشی چه ویژگی هایی دارد، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب:

مشخصات گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس

وقتی بخواهیم در مورد یک گوشی اطلاعاتی داشته باشیم، بهترین مرجعی که می توانیم به سراغ آن برویم جدول مشخصات یک گوشی است. در واقع اگر در این جدول ما اعداد و ارقام درشتی را ببینیم می توانیم مطمئن باشیم که در کار کرد نیز، این گوشی از بهترین ها خواهد بود و می توان به آن امید زیادی داشت. در مورد مشخصات گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس هم باید گفت که با یکی از امید بخش ترین مشخصات در بین گوشی های ردمی طرف هستیم. جدول زیر می تواند این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهد:

مشخصه ها گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس
نمایشگر ۶.۶۷ اینچی از نوع امولد با رزولوشن ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ و نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز
پردازنده کوالکام اسنپدراگون 7s نسل ۳
حافظه/رم ۱۲ و ۱۶ گیگابایت رم، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت حافظه
سیستم عامل اندروید ۱۴
دوربین اصلی ۵۰ – ۵۰ – ۸ مگاپیکسل
دوربین جلو ۲۰ مگاپیکسل
باتری ۶۲۰۰ میلی آمپر ساعت از نوع سیلیکون کربنی با شارژر ۹۰ وات
قیمت ۲۶۲ دلار – حدود ۲۰ میلیون تومان

همینطور که می بینید این سخت افزار می تواند کیفیت ایده آلی را با قیمتی بسیار مناسب در اختیار کاربران بگذارد. در ادامه در مورد اینکه معنی هر کدام از این موارد چیست و تا چه اندازه بازدهی خواهند داشت با هم صحبت می کنیم.

معرفی گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس

سری گوشی های Redmi Note از شرکت شیائومی به عنوان یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین خطوط تولید این برند شناخته می شود. این سری گوشی ها به دلیل ارائه مشخصات فنی قوی در کنار قیمت مقرون به صرفه، توجه بسیاری از کاربران را در بازارهای جهانی و به ویژه در ایران به خود جلب کرده است. گوشی های Redmi Note ترکیبی از طراحی زیبا، عملکرد مناسب و قابلیت های مدرن را ارائه می دهند که آنها را برای کاربرانی که به دنبال خرید یک گوشی با ارزش بالا هستند، به گزینه ای ایده آل تبدیل کرده است. در مورد گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس باید گفت که با یکی از بهترین های ردمی نوت سروکار داریم که جانشین گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس شده است.

این گوشی، که بهترین گوشی در سری ردمی نوت ۱۴ است، در اواخر ماه سپتامبر به همراه تعدادی گجت و گوشی دیگر معرفی و روانه بازار چین شد. جالب است بدانید خرید Redmi Note 14 Pro Plus در هفته اول انتشار آن به اندازه ای بالا بوده است که توانسته رکورد پر فروش ترین گوشی اندروید در رنج قیمتی خود را جابجا کند و به یک پدیده در بازار تلفن های هوشمند چین تبدیل شود. به نظر می رسد، این گوشی که حال حاضر در صدر فهرست بهترین گوشی های میان رده چینی قرار دارد، می تواند در بازار های جهانی و همینطور بازار ایران نیز همین موفقیت را کسب کند. در ادامه در مورد ویژگی های این گوشی به صورت موردی با هم صحبت خواهیم کرد و مشخصه های آن را بررسی می کنیم.

طراحی گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس

یکی از برتری ها و امتیازاتی که گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس نسبت به رقبای خود و همینطور گوشی های قبلی دارد، طراحی خوب آن است. ظاهر این گوشی از مدل ردمی نوت ۱۴ پرو به ظاهر فعلی تغییر کرده و چیدمان دوربین ها از کنار به وسط آمده است. همینطور فریم نگهدارنده لنز ها با طراحی منحنی خود و قاب دور استیل ظاهری خاص به این گوشی داده است. این گوشی باریک و خوش دست از نظر ظاهری تا اندازه زیادی به گوشی های پرچمدار نزدیک شده است. حاشیه صفحه نمایش در این گوشی به حداقل خود رسیده و دوربین سلفی نیز با تکنولوژی ناچ روی صفحه نمایش قرار گرفته است.

طراحی گوشی شیائومی ردمی نوت 14 پرو پلاس

گوشی Redmi Note 14 Pro Plus با ابعاد ۱۶۲.۵ در ۷۴.۷ در ۸.۷ میلی متر و وزن ۲۱۰.۸ گرم، طراحی شده تا ترکیبی از استحکام و ظرافت را ارائه دهد. همینطور این گوشی با بدنه ای مقاوم و طراحی شیک، به راحتی در دست قرار می گیرد. همچنین با داشتن گواهی های IP68/IP69K، این گوشی در برابر گرد و غبار و آب مقاوم است و می تواند تا عمق ۲ متری برای مدت ۲۴ ساعت بدون آسیب باقی بماند. فناوری محافظت از صفحه این گوشی نیز از نوع گوریلا گلس ویکتوس ۲ است که در خیلی از گوشی های پرچمدار هم استفاده می شود. در کل میتوان گفت شرایط طراحی و ساخت این گوشی سطح بالایی داشته و می توان گفت در بین میان رده های چینی اوضاع بسیار خوبی دارد و می تواند برای کاربرانی که به دنبال تنوع در طراحی و کیفیت ساخت بالا هستند، گزینه ای ایده آل باشد.

بررسی صفحه نمایش Redmi Note 14 Pro Plus

صفحه نمایش گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس با استفاده از پنل امولد و قابلیت نمایش ۶۸ میلیارد رنگ، تجربه بصری فوق العاده ای را ارائه می دهد. هر چند این صفحه نمایش نمی تواند در مقابل پنل‌های سوپر امولد گوشی های سامسونگ حرف چندان زیادی برای گفتن داشته باشد، اما باز هم جزو پنل های ایده آل برای یک میان رده به حساب می آید. این صفحه نمایش با اندازه ۶.۶۷ اینچ و نسبت صفحه به بدنه ۸۸.۵ درصد، بسیار بزرگ و گسترده است و به کاربران امکان مشاهده محتوای چندرسانه ای با وضوح بالا و رنگ های زنده را می دهد.

نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی به روانی حرکات در هنگام اسکرول یا بازی ها کمک می کند و ویژگی‌های Dolby Vision و +HDR10 تضمین کننده نمایش دقیق تر رنگ ها و جزئیات در محتوای با کیفیت بالا هستند. صفحه نمایش گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس همچنین دارای روشنایی فوق العاده ای با حداکثر روشنایی ۳۰۰۰ نیت است که استفاده از گوشی در شرایط نوری بسیار زیاد، مثل نور مستقیم خورشید، را آسان می کند. ویژگی Always-on Display نیز امکان مشاهده اطلاعات کلیدی مانند ساعت و اعلان ها را بدون نیاز به روشن کردن کامل صفحه فراهم می کند.

در خصوص این صفحه نمایش باید گفت شاید مقایسه ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس با رقبا در این خصوص چندان راضی کننده نباشد، اما می تواند کیفیت بسیار خوبی را در اختیار کاربران بگذارد که از حد یک میان رده بالاتر است!

بررسی صفحه نمایش Redmi Note 14 Pro Plus

سخت افزار گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس

از نظر سخت افزاری باید گفت که شرایط گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس در حد ایده آلی قرار دارد و با یکی از گوشی های قدرتمند سروکار داریم. پردازنده استفاده شده در این گوشی از نوع اسنپدراگون 7s نسل ۳ بوده که در آگوست ۲۰۲۴ معرفی شده و تراشه ای بروز و قدرتمند برای میان رده های جدید است. مقایسه ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس با رقبا نشان می دهد برعکس رقبایی که در میان رده های خود از تراشه های پرچمداران سال گذشته استفاده می کنند، این گوشی یک تراشه خوب و حرفه ای را ارائه داده که بر پایه فرآیند ۴ نانومتری ساخته شده است.

گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس تراشه ای هشت هسته ای دارد که ترکیبی از یک هسته ۲.۵ گیگاهرتزی Cortex-A720، سه هسته ۲.۴ گیگاهرتزی Cortex-A720 و چهار هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A520 است. این ساختار تعادل خوبی میان کارایی و مصرف بهینه انرژی ایجاد می کند. در کنار این تراشه، پردازنده گرافیکی Adreno 710 با فرکانس ۹۴۰ مگاهرتز وظیفه پردازش گرافیکی گوشی را بر عهده دارد. این پردازنده گرافیکی به لطف قدرت بالای خود، تجربه ای روان در بازی ها و اجرای محتوای گرافیکی سنگین ارائه می دهد. این ترکیب سخت افزاری باعث می شود که گوشی بتواند با قابلیت های گرافیکی بالا، بازی های پیشرفته و ویدیوهای 4K را به راحتی اجرا کند و به کاربران تجربه ای بدون لگ و تاخیر ارائه دهد.

مورد دیگری که در کنار این تراشه های قدرتمند می تواند کارکرد گوشی را بهبود ببخشد، میزان رم بالای آن است؛ این گوشی در دو نسخه ۱۲ و ۱۶ گیگابایتی ارائه شده است که هر یک از آنها می تواند رم مورد نیاز این گوشی را به خوبی تامین کرده و سرعت کار برنامه ها و بازی ها را در حالت های مختلف بالا نگه دارند. در مورد حافظه داخلی نیز باید گفت که فضای ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی نسخه های مختلف این دستگاه می تواند برای ذخیره سازی اطلاعات کافی باشد. نکته منفی که در این خصوص وجود دارد عدم پشتیبانی از کارت حافظه در این دستگاه است که البته در خیلی از گوشی های بروز نیز شاهد آن هستیم.

سخت افزار گوشی شیائومی ردمی نوت 14 پرو پلاس

 

دوربین ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس

گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس از یک سیستم دوربین سه ماژوله با قابلیت های پیشرفته بهره می برد که تجربه عکاسی و فیلم برداری با کیفیت بالا را برای کاربران فراهم می کند. دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.6 و حسگر بزرگ 1/1.55 اینچی است، که همراه با پشتیبانی از لرزش گیر اپتیکال (OIS) و فوکوس خودکار تشخیص فاز یا همان PDAF، می تواند امکان ثبت تصاویر با وضوح بالا و جزئیات دقیق را ارائه کند. دوربین دوم یک ۵۰ مگاپیکسلی با لنز تله فوتو و زوم اپتیکال ۲.۵ برابری، برای گرفتن عکس های پرتره و ثبت سوژه های دوردست بسیار کاربردی است. این دوربین با دیافراگم f/2.0 و فوکوس خودکار PDAF، عکس هایی با دقت بالا و بوکه طبیعی ایجاد می کند.

همچنین دوربین ۸ مگاپیکسلی فوق عریض با زاویه ۱۲۰ درجه ای، به کاربران امکان می دهد که منظره ها و تصاویر گسترده تر را با جزئیات خوب ثبت کنند، که برای عکاسی از مناظر طبیعی یا فضاهای داخلی بزرگ بسیار مناسب است. از ظنر فیلمبرداری، این گوشی قابلیت ضبط ویدئو با رزولوشن 4K با نرخ فریم 24/30fps و 1080p با نرخ فریم های متنوع (30/60/120fps) را دارد که با لرزش گیر الکترونیکی تصویر (gyro-EIS) و OIS، فیلم های بسیار روان و با کیفیتی را ضبط می کند. دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی نیز با قابلیت های HDR و پانوراما و ضبط ویدئو با رزولوشن 1080p@30/60fps، تجربه عکاسی سلفی و فیلم برداری جذابی را برای کاربران فراهم می سازد.

در کل می توان گفت دوربین ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس یک دوربین پرمیوم و با کیفیت است که ویژگی های خیلی خوبی را برای کاربران ارائه می کند.

دوربین ردمی نوت 14 پرو پلاس

بررسی Redmi Note 14 Pro Plus از نظر ویژگی های نرم افزاری

گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس با سیستم عامل Android 14 ارائه می شود که یکی از جدیدترین نسخه های اندروید است و امکانات و ویژگی های به روزی را در اختیار کاربران قرار می دهد. این گوشی همچنین تا ۳ به روزرسانی اصلی اندروید را پشتیبانی می کند، به این معنی که کاربران می توانند تا چند سال از آخرین نسخه های سیستم عامل و ویژگی های امنیتی بهره مند شوند و نسخه اندروید این گوشی تا شماره ۱۷ آپدیت خواهد شد. رابط کاربری HyperOS شیائومی نیز بر پایه اندروید، تجربه ای شخصی سازی شده و روان ارائه می دهد و با ویژگی های متنوع و بهینه سازی های کاربردی، تعامل کاربر با دستگاه را بهبود می بخشد.

مقایسه ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس با رقبا در خصوص ویژگی های نرم افزاری به ما نشان می دهد که، با توجه به بروز بودن سخت افزار گوشی و همینطور بالا بودن رم آن، این گوشی در دراز مدت به خوبی با ورژن های جدید اندروید مچ شده و می تواند کیفیت مورد انتظار را بسیار بهتر از رقبای خود ارائه دهد.

ارتباطات، ویژگی ها و سنسور های Redmi Note 14 Pro Plus

از نظر ارتباطات باید گفت که این گوشی از شبکه ارتباطی 5G و کلیه شبکه های قبل از آن پشتیبانی می کند. گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس با پشتیبانی از Wi-Fi 6 امکان اتصال به شبکه های بی سیم پرسرعت را فراهم می کند. همینطور وجود Wi-Fi Direct به کاربر اجازه می دهد که به طور مستقیم فایل ها را بین دستگاه ها به اشتراک بگذارد. این گوشی به بلوتوث نسخه ۵.۴ مجهز است که به انتقال داده ها با سرعت بیشتر و مصرف انرژی کمتر کمک می کند و از استاندارد LHDC نیز برای اتصال به دستگاه های صوتی بی سیم و ارائه یک کیفیت صدای بی نظیر پشتیبانی می کند.

این گوشی دارای قابلیت های موقعیت یابی پیشرفته ای است که شامل GPS ،GALILEO ،GLONASS ،QZSS و BDS می شود. این سیستم های ناوبری چندگانه امکان مکان یابی دقیق تر و سریع تر را در هر منطقه ای از جهان فراهم می سازند. گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس با فناوری NFC ارائه شده است، که برای پرداخت های موبایلی و تعاملات نزدیک کارآمد است. وجود پورت مادون قرمز (Infrared port) نیز به کاربران امکان می دهد که گوشی را به عنوان کنترل از راه دور برای دستگاه های خانگی استفاده کنند.

ارتباطات، ویژگی ها و سنسور های Redmi Note 14 Pro Plus

در بخش صدا، گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس با داشتن بلندگوهای استریو و پشتیبانی از صدای Hi-Res با وضوح ۲۴ بیت/۱۹۲ کیلوهرتز، تجربه صوتی با کیفیت و وضوح بسیار بالایی را ارائه می دهد. اگرچه جک ۳.۵ میلی متری روی این گوشی ارائه نشده است، اما این گوشی از صدای Hi-Res بی سیم نیز پشتیبانی می کند، که برای علاقه مندان به کیفیت بالای صدا از طریق هدفون های بی سیم، تجربه ای بسیار رضایت بخش خواهد بود. همینطور حسگر اثر انگشت اپتیکال زیر صفحه نمایش، شتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نما و سنسور مجاورت نیز در این گوشی ارائه شده اند که می تواند برای امنیت دستگاه و استفاده در برنامه ها و بازی های مختلف مفید باشد. در مورد مقایسه ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس با رقبا از جنبه ویژگی ها و سنسور ها باید گفت که این گوشی شرایط بسیار بهتری از خیلی از هم رده های خود دارد و بیشتر در رنج پرچمداران است!

باتری گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس

یکی از نقاط قوت بزرگ این گوشی ارائه باتری ۶۳۰۰ میلی آمپری با تکنولوژی جدید است. در این گوشی از یک باتری سیلیکون کربنی استفاده شده است. این نوع باتری ها از ترکیب سیلیکون و کربن در آند باتری استفاده می کند. این ترکیب باعث افزایش ظرفیت ذخیره سازی انرژی می شود؛ به همین دلیل، باتری های سیلیکون کربنی می توانند چگالی انرژی بالاتری داشته و ظرفیت بیشتری را در همان حجم فراهم کنند. علاوه بر این، کربن به پایداری ساختار سیلیکون کمک می کند و طول عمر باتری را افزایش می دهد. این نوع باتری ها به عنوان یک تکنولوژی نوآورانه، به ویژه در صنعت خودروهای الکتریکی و دستگاه های الکترونیکی پیشرفته مورد توجه قرار گرفته اند ولی به تازگی در حال ورود به گوشی های موبایل هم هستند.

گوشی های شیائومی عمدتا به شارژر های قدرتمند خود معروفند، اما این گوشی باز هم شارژر خود را ارتقا داده و سطح آن را بالاتر برده است. شارژری که شیائومی برای این باتری پرظرفیت در نظر گرفته است، یک شارژر سیمی ۹۰ وات است که می تواند بازدهی بالا و خوبی را روی این گوشی داشته باشد و در سریعترین زمان ممکن آن را به درصد قابل قبولی از شارژ برساند.

باتری گوشی شیائومی ردمی نوت 14 پرو پلاس

 

تاریخ عرضه و قیمت گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس

همانطور که رد بالا هم شاره کردیم این گوشی در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۴ به صورت رسمی معرفی شده و به همراه جمعی از گجت ها و گوشی های دیگر شیائومی، مانند ردمی نوت ۱۴ و نوت ۱۴ پرو، روانه بازار شده است و توانسته به نتایج خوبی هم دست پیدا کند. در مورد حضور این گوشی در بازار ایران نیز باید گفت که گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس به زودی به بازار ایران هم خواهد رسید.

اما در خصوص قیمت باید گفت که هنوز قیمت اصلی این گوشی در بازار ایران مشخص نشده است، اما برخی از فروشندگان این گوشی، نسخه پایه ۲۵۶ گیگابایت حافظه و ۱۲ گیگابایت رم را با قیمت هایی در حدود ۲۰ میلیون تومان معامله می کنند. که می توان گفت نسبت به قیمت دلاری ۲۵۰ دلار که برای این گوشی تعیین شده است، اختلاف زیادی دارد. البته بعد از واردات گسترده احتمال پایین آمدن این قیمت نیز وجود دارد.

اما سوال اصلی اینجاست که اصلا خرید Redmi Note 14 Pro Plus به صرفه است؟ و این گوشی می تواند یک گزینه مقرون به صرفه باشد یا نه؟ در این مورد باید گفت که با بررسی کلی تمامی ویژگی هایی که تا اینجا مفصل در مورد آن صحبت کردیم، قیمت گذاری گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس برای یک میان رده سال ۲۰۲۴ کاملا منصفانه به نظر می رسد و اگر بخواهیم همین ویژگی ها را برای گوشی هایی از برند های دیگر داشته باشیم، قیمت حدودی تقریبا بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار بالاتر خواهد رفت!

تاریخ عرضه و قیمت گوشی شیائومی ردمی نوت 14 پرو پلاس

 

نتیجه گیری

گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس موضوع یک میان رده تازه وارد از شیائومی است که می خواهد بازار میان رده ها را بار دیگر به سمت ردمی نوت بکشاند و به نظر می رسد که تا به اینجای کار هم موفق بوده است. این گوشی با یک تراشه اسنپدراگون 7s نسل ۳ با معماری ۴ نانومتری، ۱۲ و ۱۶ گیگابایت رم، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت حافظه، کیفیت ساخت و طراحی جدید و خلاقانه، دوربین های ۵۰، ۵۰ و ۸ مگاپیکسلی،  صفحه نمایش امولد، مجموعه سنسور های کامل و در آخر یک باتری ۶۳۰۰ میلی آمپری با شارژر ۹۰ واتی ارائه شده است. در صورتی که در مورد این دستگاه نظر و یا سوالی دارید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منتخب کاربران

source