فیلم ایرانی استاد با بازی حسن معجونی، داستانی پرالتهاب و جنجالی دارد. این فیلم به کارگردانی عماد حسینی در مهرماه 1403 به روی پرده سینماها رفت.

عماد حسینی در اولین تجربه کارگردانی یک فیلم بلند، به سراغ موضوعی حساس و بحث‌برانگیز رفته است. کارگردانی که پیش از این فیلم کوتاه “تهران، خانی‌آباد، 1366” را از او دیده‌ایم، این بار فیلم استاد را راهی سینماها کرده است. ژانر فیلم ایرانی استاد اجتماعی و درام است و فیلمنامه آن کاری به قلم عماد حسینی و پیام لاریان است. تهیه‌کننده اثر بهروز افخمی است و در میان بازیگران نام حسن معجونی و سجاد بابایی به چشم می‌‌خورد. تاریخ اکران فیلم ایرانی استاد در ابتدا 11 مهر 1403 اعلام شد، ولی به دلیل تعطیلی سالن‌‌های سینما اکران آن به تعویق افتاد. درنهایت فیلم سینمایی استاد در 18 مهر 1403 به روی پرده سینماها رفت.

موضوع این مقاله از پلازا معرفی فیلم سینمایی ایرانی استاد است. در کنار هم داستان فیلم را می‌خوانیم، با بازیگران آن آشنا می‌شویم، عکس‌های فیلم را می‌بینیم و نگاهی به نظرات منتقدین و نمرات فیلم ایرانی استاد خواهیم داشت. با ما همراه شوید و اگر به تماشای فیلم‌های اجتماعی علاقمندید، مقاله بهترین فیلم‌های ایرانی ژانر اجتماعی را از دست ندهید.

فهرست مطالب

خلاصه فیلم سینمایی ایرانی استاد

خلاصه فیلم سینمایی ایرانی استاد داستان فیلم ایرانی استاد

داستان فیلم ایرانی استاد اقتباسی از نمایشنامه اولئانا نوشته دیوید ممت (David Mamet) است. داستان این نمایش دونفره درباره رابطه بین یک دانشجو دختر و استادش، و متهم شدن استاد به آزار جنسی دانشجو است.  این نکته را نیز باید در نظر داشت که چند سال قبل موج جنبش Me-too به ایران نیز رسید و باعث افشاگری برخی هنرمندان شد، و فیلم استاد با مضمونی مشابه ساخته شده است.

داستان درباره دانشجوی جوانی به نام گلنوش حدادی است که قصد دارد برای ادامه تحصیل به اتریش برود. او درخواست پذیرش برای یکی از دانشگاه‌های اتریش فرستاده و اکنون نیاز به توصیه‌نامه یکی از اساتید مطرح در این زمینه دارد. بیشتر شدن ارتباط بین گلنوش و استاد ادریس سبب بروز ماجراهای تلخی بین این دو نفر می‌شود.

همچنین بخوانید :

بازیگران فیلم استاد

در فیلم سینمایی استاد شاهد حضور حسن معجونی در نقش متفاوت و دیده‌نشده هستیم. هدیه حسینی‌نژاد، بازیگر نقش گلنوش درباره این نقش گفت: “بازی در این فیلم برای من بسیار چالش‌برانگیز بود. فکر می‌کنم آنقدری که من در این فیلم متاثر شدم، مردان به دلیل درک متفاوت متاثر نشده باشند.” در این بخش با هنرپیشه های فیلم ایرانی استاد آشنا می‌شویم.

حسن معجونی در نقش استاد ادریس

تاریخ اکران فیلم ایرانی استاد هنرپیشه های فیلم ایرانی استاد

حسن معجونی در تاریخ 28 دی 1347 در شهر زنجان چشم به جهان گشود. این بازیگر و کارگردان تئاتر ایرانی فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی از دانشکده سیما تئاتر دانشگاه هنر است و سرپرستی گروه تئاتر لیو را برعهده دارد. او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1375 با تئاتر آغاز کرد و تاکنون به عنوان بازیگر، کارگردان، طراح لباس، طراح صحنه و صداپیشه در تئاتر فعالیت داشته است. آقای معجونی در سال 1386 با فیلم همیشه پای یک زن در میان است قدم به سینما گذاشت و برای بازی در فیلم خوک (1396) نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد از بیستمین دوره جشن سینمای ایران شد. وی را اخیرا در فیلم آغوش باز (1402) و مجموعه گردن‌زنی (1403) دیده‌ایم. آقای معجونی در تلویزیون با نقش بهرام در سریال مسافران (1388) و نقش عطا در سریال شمعدونی (1394) شناخته می‌شود.

هدیه حسینی‌نژاد در نقش گلنوش حدادی

ژانر فیلم ایرانی استاد بازیگران فیلم استاد

هدیه حسینی‌نژاد متولد سال 1356 در تهران، و فارغ‌التحصیل رشته بازیگری از دانشگاه هنر است. او فعالیت حرفه‌ای خود را از دوران دانشگاه آغاز کرد و تاکنون در آثار مختلفی نظیر فیلم خانه پدری، سریال سوار شب، فیلم سرباز کوچولو و سریال هزار و یک شب بازی کرده است. در میان بهترین آثار او می‌توانیم فیلم خانه پدری (1389) را نام ببریم که توجه بسیاری از منتقدین و مخاطبین را به سوی خود جلب کرد. حانم حسینی‌نژاد درباره چالش‌های بازی در فیلم استاد و همبازی شدن با همسرش، حسن معجونی، اظهار داشت که همبازی بودن با آقای معجونی برایش بسیار جذاب بوده است. وی همچنین بیان داشت در ایفای این نقش خیلی تلاش کرده تا فاصله را حفظ کند و نسبت داشتن وی و آقای معجونی در فیلم و روابط آن نمایان نباشد.

او گفت: “صرف‌نظر از اینکه ایشان همسر من هستند، یکی از بازیگرهای موردعلاقه من است و اینکه آدم در مقابل بازیگر موردعلاقه‌اش بازی کند، ورای هرگونه رابطه سببی و نسبی، به نظرم اتفاق مبارکی است.”

سجاد بابایی در نقش علیرضا

ژانر فیلم ایرانی استاد بازیگران فیلم استاد

سجاد بابایی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر متولد 21 اردیبهشت 1371 در تهران است. او در سال 1386 برای اولین جلوی دوربین رفت و در فیلم سکوت سیاه بازی کرد. سپس بازیگری را کنار گذاشت و در سال 1396 با فیلم سوزن بار دیگر قدم به عرصه بازیگری گذاشت. در میان آثار وی در سینما می‌توانیم‌ فیلم مرد بازنده (1400) و فیلم استاد را نام ببریم. سجاد بابایی برای بازی در فیلم استاد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از جشنواره فیلم فجردریافت کرد. این بازیگر ایرانی در تلویزیون با نقش دانیال در سریال زندگی زیباست، و نقش امیر در سریال خسوف شناخته می‌شود. وی یکی از بازیگران فعال در عرصه تئاتر نیز هست.

حوریه مقدم

معرفی فیلم سینمایی ایرانی استاد

حوریه مقدم بازیگر، نویسنده و نوازنده ایرانی متولد 8 آبان 1376 در شهر تهران است. او مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی و دکترای هنر دارد و بازیگری را با تئاتر آغاز کرده است. خانم مقدم در سال 1397 با فیلم زندانی‌ها برای اولین بار جلوی دوربین رفت و پس از آن نیز شاهد حضور وی در فیلم دختری با لباس ارغوانی (1400) بودیم. حضور وی در تلویزیون نیز با سریال کامیون (1397) رقم خورد و در همان سال در سریال محبوب زیرخاکی نیز حضور یافت. حوریه مقدم را اخیرا در سریال هفت سر اژدها دیده‌ایم. او نه تنها بازیگر فعالی است، بلکه تاکنون دو کتاب منتشر کرده و در کنسرت سالار عقیلی در تالار وحدت نیز به عنوان نوازنده کاخن حضور داشت.

نقد فیلم ایرانی استاد

فیلم ایرانی استاد اولین بار در چهل‌و یکمین جشنواره فیلم فجر، در بهمن 1401، به روی پرده رفت و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در دستان سجاد بابایی گذاشت. پس از دو سال انتظار، بالاخره خبر رسید که فیلم در 11 مهر 1403 راهی سینماها میشود. گرچه این تاریخ نیز یک بار به تعویق افتاد و درنهایت فیلم سینمایی استاد از 118 مهر در سینماهای سراسر کشور در اختیار بینندگان قرار گرفت.

این فیلم اولین تجربه عماد حسینی در ساخت فیلم بلند سینمایی است و در این مسیر محمدحسین مهدویان را به عنوان مشاور کارگردان، و فیلمساز بزرگ ایرانی بهروز افخمی را به عنوان تهیه‌کننده در کنار خود داشته است. وجود چنین بزرگانی، در کنار نام بازیگرانی همچون حسن معجونی و همچنین موضوع جنجال‌برانگیز فیلم، همگی دست به دست هم داده‌اند تا انتظار مخاطب از این فیلم بالا برود. ولی آیا فیلم موفق شده انتظارات بیننده را برآورده کند؟ در ادامه نقد کوتاهی بر فیلم استاد، از دیدگاه منتقدین مختلف، خواهیم داشت.

نقد فیلم ایرانی استاد نمرات فیلم ایرانی استاد

نظرات منتقدین درباره فیلم استاد

سوژه جذاب فیلم و ارتباط آن با جنبش پر از حواشی و جنجالی می-تو، در کنار این خبر که داستان فیلم برداشتی از نمایش معروف اولئانا است، سبب شد مخاطب به دنبال یک فیلم جدی سینمایی باشد. ولی متاسفانه اینگونه نشد و برخی منتقدین آن را “یک فیلم خیلی معمولی و تلویزیونی” خواندند؛ “اثری آپارتمانی که با کمترین هزینه ساخته شده” و تم آن، یعنی عشق و خیانت و چالش‌های مسیر، برای ما یادآور فیلم‌های اصغر فرهادی به خصوص فیلم درباره الی و فیلم فروشنده است.

منتقد ایرنا معتقد است فیلم ورود منعطفی به داستان داشته و بر وجه دراماتیک آن اصراری ندارد، اتفاقی که در طول اثر نیز بیش از اندازه روی آن مانور داده‌اند. او فیلم استاد را صرفا یک اثر تجربی می‌داند که می‌خواهد خود را تا حد یک فیلم درام ملتهب بالا بکشد، ولی درنهایت نه یک فیلم دراماتیک است و نه یک فیلم ملتهب.

همچنین بخوانید :

یکی از منتقدان انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، در نقد خود برای فیلم استاد “به حاشیه راندن شخصیت اصلی” را مطرح کرد. او اظهار داشت گلنوش، که شخصیت اصلی قصه و محور ماجراها است، با گذشت زمان فیلم کمکم به حاشیه می‌رود؛ و از جایی که موضوع را به نامزدش می‌گوید، فیلم تبدیل به صحنه زورآزمایی مردانه و رویارویی ادریس و علیرضا می‌شود.

به نظر می‌رسد نویسندگان با تاکید بر هنرمند بودن و استاد بودن ادریس، سعی داشته‌اند فیلمی سیاسی-انتقادی بسازند و نه یک فیلم اجتماعی. چرا که در باب مساله جنبش می-تو اتفاقاتی با بار دراماتیکی بالاتر و جذا‌ب‌تر نیز وجود دارد.

درنهایت اینکه فیلم ایرانی استاد در کنار ایراداتی همچون ضعف ساختار، فیلمبرداری لرزان، و افکت‌های صوتی دم‌دستی همچنان به خاطر داستان و بازی بی‌نظیر سجاد حسینی و حسن معجونی اثری تماشایی است. باید صبر کنیم و ببینیم بینندگان چه واکنشی نسبت به این فیلم خواهند داشت. آیا فیلم استاد می‌تواند تبدیل به یکی از بهترین فیلم‌های 1403 شود یا خیر.

سخن پایانی

بررسی فیلم ایرانی استاد

در این مقاله از پلازا به بررسی فیلم ایرانی استاد پرداختیم. با بازیگران و داستان آن آشنا شدیم، نقد کوتاهی بر فیلم داشتیم و چند عکس از این فیلم ایرانی را دیدیم. اکنون نوبت به شما خواننده محترم می‌رسد. نظر شما درباره فیلم سینمایی استاد چیست؟ آن را تماشا کرده‌اید؟ به نظر شما نقاط قوت و ضعف فیلم در چیست؟ نظرات، انتقادات، پیشنهادات و اطلاعات خود درباره فیلم را از طریق بخش “دیدگاه شما” در پایین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران

source