ادوبی می‌خواهد اعتبار آثار هنرمندان و هوش مصنوعی را افزایش دهد و بین محتوای اصیل و محتوایی که هوش مصنوعی تولید‌ کرده، تفاوت بگذارد؛ به‌ همین‌ منظور برنامه تحت‌وب رایگانی را راه‌اندازی کرده که کاربران به کمک آن می‌توانند اطلاعات سازنده اثر (مانند نام، وب‌سایت و لینک شبکه‌های اجتماعی) را به تصاویر، ویدیوها و محتوای صوتی‌شان اضافه کنند.

به‌ گزارش ورج، برنامه «Content Authenticity» به کاربران و محتواسازان اجازه می‌دهد درصورت همکاری شرکت توسعه‌دهنده، مانع استفاده از آثارشان در مدل‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی شوند. در واقع این برنامه باعث می‌شود هنرمندان بهتر بتوانند از آثار خود محافظت کنند و حقوقشان را در برابر استفاده‌های غیرمجاز حفظ کنند.

نحوه عملکرد Content Authenticity ادوبی

برنامه جدید ادوبی جایی است که نشان می‌دهد آثار مختلف را چه کسی ساخته، چه کسانی آن را در اختیار دارند و در این فرایند از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده شده یا خیر. این برنامه با مدل‌های هوش مصنوعی Adobe Firefly و سایر برنامه‌های Creative Cloud مانند فتوشاپ و لایت‌روم کار می‌کند. نکته این‌جاست که کاربران می‌توانند این مشخصات را روی هر تصویر، ویدیو یا فایل صوتی اعمال کنند، نه‌فقط آن‌هایی که با نرم‌افزارهای ادوبی ساخته شده‌اند.

فضای برنامه جدید ادوبی

Content Authenticity شرایطی ایجاد کرده تا کاربران بتوانند اولویت‌هایی را برای استفاده از آثارشان در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی تعیین کنند. مدل‌های هوش مصنوعی ادوبی فقط با محتواهای دارای مجوز آموزش داده می‌شوند اما می‌توان این فرایند را برای مدل‌های دیگر شرکت‌ها نیز اعمال کرد. این شرکت تلاش می‌کند کمپانی‌های بیشتری مثل گوگل و OpenAI را به استفاده از این فرایند حفاظتی تشویق کند.

فضای Content Authenticity

دورزدن این فرایند ساده نیست؛ زیرا می‌توان هر اثر را با تکنیک‌هایی مثل انگشت‌نگاری دیجیتال، واترمارک نامرئی و ابَرداده‌های رمزنگاری‌شده بازیابی کرد. همچنین Content Authenticity به‌منظور بررسی مجوز آثار، ابزاری دارد که اگر اعتبار محتوا و تاریخچه ویرایش آن وجود داشته باشد، آن را بازیابی کند و نمایش دهد. علاوه‌براین، ساخت افزونه این برنامه نیز در‌دست‌توسعه (نسخه بتا) است. به کمک آن مستقیم می‌توان مجوز آثار را بررسی کرد.

نسخه بتا عمومی Content Authenticity قرار است سه‌ماهه اول سال 2025 از راه برسد. کاربران اگر اکانت نداشته باشند، باید اول حساب ادوبی بسازند و نیازی هم به پرداخت هزینه اشتراک ندارند. البته چالش اصلی تعداد کاربران و شرکت‌هایی است که در این فرایند حضور دارند؛ بااینکه 3700 شرکت و سازمان از فرایند جدید ادوبی حمایت می‌کنند، تداوم آن به افزایش تعداد شرکت‌های فعال در این حوزه وابسته است.

source