قابلیت استفاده از تب‌ها ظاهراً قرار است به گوگل داکس اضافه شود تا سازماندهی و یافتن اطلاعات در اسناد طولانی‌تر آسان‌تر شود. این ویژگی ابتدا در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت 1403) معرفی شد و اکنون به تدریج برای همه کاربران Google Workspace و حساب‌های شخصی گوگل عرضه می‌شود؛ اگرچه شاید چند هفته طول بکشد تا همه کاربران به آن دسترسی پیدا کنند.

گوگل در جدیدترین به‌روزرسانی Workspace خود درباره اضافه‌شدن زبانه‌ها (Tabs) به گوگل داکس گفت:

«اکنون می‌توانید از تب‌ها برای تولید پیش‌نویس و ساخت محتوا استفاده کنید تا آنچه را که به‌دنبالش هستید، سریع پیدا کنید. علاوه‌براین، خوانندگان می‌توانند به‌راحتی در سند شما پیمایش و بر بخش‌هایی تمرکز کنند که برای آن‌ها اهمیت بیشتری دارد.»

نحوه استفاده از این قابلیت در گوگل داکس

با انتخاب نماد نقطه واقع در گوشه سمت چپ بالای صفحه سند، می‌توان به زبانه‌ها در ویرایشگر وب دسکتاپ گوگل داکس دسترسی پیدا کرد. نمادی که قبلاً با عنوان Show document outline برچسب‌گذاری شده بود، اکنون Show tabs & outlines را نمایش می‌دهد. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد که چندین زبانه از جمله زیرزبانه‌ها را برای ایجاد دسته‌های قابل تنظیم اضافه و مدیریت کنند. به عنوان مثال، گوگل به کاربران پیشنهاد می‌کند که یک زبانه «بودجه» ایجاد کنند که شامل زیرزبانه‌هایی برای هزینه‌های خاص مانند غذا و سفر است.

این ویژگی گوگل داکس از افزودن زیرزبانه تا سه سطح تودرتو پشتیبانی می‌کند که می‌تواند با انتخاب «Add subtab» از منوی گزینه‌های زبانه یا کشیدن یک زبانه به درون یک زبانه دیگر ایجاد شوند. کاربران می‌توانند به هر زبانه و زیرزبانه یک برچسب و ایموجی جداگانه بدهند تا سریعاً آن‌ها را شناسایی کنند. منوی پیمایش تب‌ها به‌​​طور پیش‌فرض در اسنادی که دارای دو یا چند تب هستند باز می‌شود و کاربران می‌توانند با کلیک روی منوی سه نقطه در کنار هر تب، پیوند به زبانه‌های خاص را به اشتراک بگذارند.

قابلیت ویرایش زبانه‌ها مانند تغییر نام، کپی‌کردن یا حذف زبانه‌ها فقط برای کاربرانی در دسترس است که به ویرایش سند دسترسی دارند. در غیر این صورت، زبانه‌ها را فقط می‌توان مشاهده و پیمایش کرد، اما قابل تغییر نیستند.

source