شرکت گوگل در ماه مه سال جاری، از قابلیت جستجوی جدیدی با عنوان “Ask Photos” برای سرویس Google Photos رونمایی کرد. این ویژگی که با بهره‌گیری از فناوری پیشرفته هوش مصنوعی Gemini توسعه یافته است، به کاربران امکان می‌دهد تا با استفاده از زبان طبیعی و به صورت مستقیم با مجموعه عکس‌های خود تعامل برقرار کنند.
به گزارش سرویس اخبار فناوری رسانه تکنولوژی تکنا، به تازگی، نشریه تخصصی 9to5Google و میشال رحمان، کارشناس سیستم عامل اندروید، از در دسترس قرار گرفتن این قابلیت برای برخی از کاربران آمریکایی خبر داده‌اند. با این حال، به نظر می‌رسد دسترسی به این ویژگی در حال حاضر محدود به کاربرانی است که پیش‌تر برای دریافت آن ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین شایان ذکر است که این به‌روزرسانی به صورت سرور محور بوده و نیاز به نصب نسخه جدیدی از اپلیکیشن Google Photos ندارد.

با استفاده از قابلیت Ask Photos، کاربران می‌توانند با استفاده از عبارات ساده و روزمره، به جستجوی تصاویر مورد نظر خود بپردازند. به‌عنوان مثال، می‌توانند از این قابلیت برای یافتن عکسی با شماره پلاک مشخص یا بهترین عکس گرفته شده در یک پارک ملی خاص استفاده کنند. علاوه بر این، امکان جستجوی تصاویر مرتبط با افراد خاص نیز در این قابلیت تعبیه شده است که آن را به ابزاری قدرتمند برای مدیریت و جستجو در مجموعه عکس‌های شخصی تبدیل می‌کند.

اگرچه قابلیت جستجوی معنایی در عکس‌ها پیش از این نیز توسط برخی شرکت‌ها مانند ایسوس ارائه شده بود، اما قابلیت Ask Photos به دلیل پشتیبانی از فناوری پیشرفته تشخیص چهره گوگل و هوش مصنوعی Gemini، گامی بزرگ رو به جلو در این حوزه محسوب می‌شود. با توجه به گستردگی استفاده از سرویس Google Photos در میان کاربران اندروید، انتظار می‌رود که عرضه جهانی این قابلیت با استقبال گسترده روبرو شود.

source