شرکت شیائومی بعد از سال‌ها استفاده از رابط کاربری MIUI، به تدریج در حال جایگزینی آن با HyperOS به عنوان یک رابطه کاربری جدیدتر و قدرتمندتر است. با مقایسه HyperOS با MIUI می‌توان به راحتی متوجه شد که کدام یک از این دو رابط کاربری بهتر هستند و قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. رابط کاربری MIUI مربوط به شرکت شیائومی جزو بهترین و محبوب‌ترین پوسته‌های اندرویدی است که در حال حاضر هزاران نفر در جهان از آن استفاده می‌کنند. این رابط کاربری در حال جایگزینی با HyperOS است، اما رابط کاربری جدید نسبت به نوع قبلی چه ویژگی‌های مثبتی دارد؟ در این مقاله پلازا، قصد داریم تفاوت HyperOS با MIUI را بررسی کرده و تغییرات HyperOS با MIUI را مقایسه کنیم.

فهرست مطالب

مهمترین تفاوت‌های رابط کاربری HyperOS و MIUI چیست؟

برخلاف تصور برخی از افراد، HyperOS فقط یک نام جدید برای رابط کاربری تازه نیست بلکه این شرکت در حال توسعه رابط کاربری جدید از سال ۲۰۱۷ بوده است و تغییرات قابل توجهی نیز در مکانیزم اصلی آن به وجود آورده است. با مقایسه HyperOS با MIUI متوجه می‌شویم که در سیستم عامل این رابط جدید، تغییراتی به شرح زیر ایجاد شده است:

۱. به کار بردن طرح‌های جدید در لاک اسکرین

تفاوت لاک اسکرین HyperOS با MIUI

از جمله بزرگترین این طرح‌ها می‌توانیم به طرح‌های جدید برای صفحه قفل اشاره کنیم که شیائومی آنها را با نام صفحه قفل هنری می‌شناسد. این قابلیت جدید امکان شخصی‌سازی را داشته و شما می‌توانید جلوه عمیق را نیز به آنها اضافه کنید. این طرح‌های جدید باعث شدند تا کاربران در زمان باز کردن قفل گوشی با تجربه‌های جدیدی روبرو شوند. وجود طرح‌های جدید در لاک اسکرین در رابط کاربری HyperOS باعث شده است تا نظر کاربران به خوبی جلب شده و به نوعی صفحه گوشی برای آنها جذاب‌تر به نظر برسد.

همچنین بخوانید :

۲. ایجاد تغییرات جدید در کنترل سنتر

یکی دیگر از تغییرات HyperOS با MIUI مربوط به تغییرات جدید در کنترل سنتر است. شیائومی تغییرات منحصر به فردی را در کنترل سنتر رابط کاربری جدید ایجاد کرده است، به طوری که پس از بروز رسانی به سرعت متوجه می‌شوید که اسم همه آیکون‌ها حذف شده است. این تغییر، ظاهری ساده‌تر برای کنترل سنتر به وجود آورده اما ممکن است تشخیص آیکون‌ها کاری سخت باشد. البته پس از مدتی به آن عادت می‌کنید، اما اگر این تغییر برای شما ناخوشایند است می‌توانید با مراجعه به قسمت تنظیمات و بخش اعلان‌ها به آسانی نام آیکون‌ها را بازگردانید.

مقایسه کنترل سنتر HyperOS با MIUI

۳. حذف اپ‌های اضافه

گوشی‌های شیائومی علاوه بر داشتن قابلیت‌ها و ویژگی‌های فراوان تعداد زیادی از برنامه‌های ناخواسته (bloatware) را نیز در خود دارند. هنگام مقایسه HyperOS با MIUI متوجه می‌شویم که این مشکل که باعث ناراحتی بسیاری از کاربران شده است در رابط کاربری HyperOS رفع می‌شود. اگرچه راه حل‌های مختلفی جهت حذف برنامه‌های اضافه در رابط کاربری قدیمی یعنی MIUI وجود دارد اما انجام آن برای بیشتر کاربران دشوار است. در نهایت کاربران با کمک رابط کاربری HyperOS می‌توانند به آسانی برنامه‌های اضافه و غیر ضروری را حذف کنند. این کار علاوه بر اینکه باعث آزادسازی فضای ذخیره سازی می‌شود بلکه تاثیر مثبتی نیز روی عملکرد گوشی شما می‌گذارد.

همچنین بخوانید :

۴. حجم کمتر و بهبود شارژدهی

هنگام بررسی تفاوت HyperOS با MIUI متوجه می‌شویم رابط کاربری جدید در مقایسه با قبلی حجم کمتری دارد. طبق بررسی‌ها، رابط کاربری قدیمی حداقل ۱۲.۵۳ گیگابایت از گوشی را اشغال کرده اما رابط کاربری جدید به حداقل ۹.۱۴ گیگابایت فضا جهت ذخیره سازی نیاز دارد؛ به همین دلیل، شما دارای فضای ذخیره سازی بالاتری جهت ذخیره فایل‌ها و عکس و ویدیو هستید. علاوه بر این، در رابط کاربری جدید تغییرات زیادی در هسته سیستم عامل به وجود آمده که این موضوع عمر و ماندگاری دستگاه را افزایش می‌دهد. البته در صورت آپدیت به رابط کاربری جدید، نمی‌توان بالافاصله انتظار افزایش عمر و بهبود ماندگاری باتری را داشت اما پس از چند روز می‌توانید متوجه شوید که مصرف باتری نسبت به روزهای گذشته بهتر شده است.

مقایسه عملکرد باتری در HyperOS و MIUI

۵. افزوده شدن قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی

شیائومی نیز همانند دیگر گوشی‌ها تمرکز خود را روی گسترش هوش مصنوعی گذاشته است، به طوری که در رابط کاربری HyperOS می‌توان قابلیت‌های جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی را مشاهده کرد. به عبارتی با مقایسه HyperOS با MIUI می‌توانیم متوجه شویم که در این سیستم عامل جدید، قابلیت‌های ویژه‌ای از جمله موارد زیر ایجاد شده است:

  • جستجوی هوشمند
  • زیرنویس خودکار
  • پرتره هوش مصنوعی
  • رونویسی مکالمات زنده

البته طبق نظر بسیاری از متخصصان، قابلیت‌های هوش مصنوعی در رابط کاربری در حال افزایش است و حتی می‌تواند رقیب جدی برای سیستم عامل‌های دیگر مثل iOS باشد.

همچنین بخوانید :

۶. بهبود قابلیت‌های حریم شخصی و امنیتی

یکی از موارد مهم دیگری که درباره مقایسه HyperOS با MIUI باید بدانید، بهبود قابلیت‌های حریم شخصی و امنیت در HyperOS است. طبیعتاً زمانی که یک کمپانی قصد معرفی یک سیستم عامل را دارد باید به فکر امنیت اطلاعات کاربران هم باشد. در حال حاضر رابط کاربری HyperOS نسبت به MIUI توانسته است از امنیت بالاتری برخوردار باشد. کمپانی شیائومی پس از رونمایی این سیستم عامل جدید قابلیتی در آن ایجاد کرده است که بسیار شبیه به Continuity اپل است. این شرکت از لفظ “امنیت سرتاسری” در سطح سخت افزار سخن گفته است. علاوه بر این، این سیستم عامل قادر است اطلاعات مهم شما را مانند تشخیص چهره، عکس‌های مخفی، اثر انگشت و فایل‌ها را در یک بخش جداگانه نگهداری کرده و همین موضوع امنیت سری جدید آپدیت شیائومی را افزایش داده است.

قابلیت مشابه جزیره پویای آیفون در HyperOS

۷. قابلیت مشابه جزیره پویای آیفون در HyperOS

در HyperOS شیائومی، قابلیتی به نام “ناچ پویا” طراحی شده است که شباهت زیادی به ویژگی “جزیره پویا” آیفون دارد. این قابلیت به طور هوشمند ناحیه ناچ را برای نمایش اعلان‌ها و وضعیت‌های سیستمی، در قالبی پویا و تعاملی به کار می‌گیرد. کاربران می‌توانند اطلاعاتی مانند وضعیت باتری، هات اسپات و فعال بودن حالت Do Not Disturb را به‌صورت در لحظه در این ناحیه مشاهده کنند. با این حال این ویژگی در حال حاضر چندان کاربردی نیست و صرفا عناصر بصر خوشایندی دارد.

همچنین بخوانید :

سخن پایانی

در این مقاله برای شما اقدام به مقایسه HyperOS با MIUI به عنوان سیستم عامل‌های جدید و قدیمی گوشی‌های شیائومی کردیم. رابط کاربری جدید در آپدیت تازه توانسته است ارتقای زیادی پیدا کرده و قابلیت‌های مختلفی را در اختیار کاربران قرار دهد. شیائومی در چند ماه اخیر تصمیم گرفته است رابط کاربری خود را تغییر دهد تا بتواند سیستم عاملی یک پارچه را جهت اتصال همه گجت‌های خود در اختیار مخاطبان قرار دهد. در صورتی که به گوشی‌های شیائومی علاقه دارید این قابلیت و رویکرد جدید می‌تواند برای شما جذاب باشد.

منتخب کاربران

source