در دنیای صنعتی مدرن، هرکدام از کشورها به قابلیتی افتخار می‌کنند. آلمانی‌ها باکیفیت‌ترین سازندگان هستند، ژاپنی‌ها به دقتشان افتخار می‌کنند. دراین‌بین، بریتانیایی‌ها به مهندسی خود می‌بالند. مک لارن W1 نیز اثری جدید از مهندسان بریتانیایی است.

مک لارن W1 قوی‌ترین اثر خودروساز بریتانیایی

مک‌لارن W1 ادامه‌دهنده راهی است که این شرکت بریتانیایی سال 1992 و با مک‌لارن F1 آغاز کرد. این رویه سال 2012 با مک‌لارن P1‌ که نخستین ابرخودرو هیبریدی این شرکت بود، به اوج رسید. 30 سال پس از عرضه مک‌لارن F1، مدل W1 قوی‌ترین خودرو جاده‌ای این شرکت معرفی شده است.

مک لارن W1

قدرت مک‌لارن W1 را موتور هیبریدی مشتکل از پیشرانه برقی و پیشرانه V8 با توربوشارژرهای دوقلو تأمین می‌کند. حداکثر راندمان این پیشرانه 1258 اسب‌بخار قدرت و 1340 نیوتن‌متر گشتاور است. شتاب صفرتاصد این ابرخودرو 2.7 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 350 کیلومتربرساعت است. البته این خودرو به‌صورت الکترونیکی محدود شده و می‌تواند به سرعت‌های بیش از این رقم نیز برسد. حداکثر سرعت مک‌لارن W1 شبیه مک‌لارن P1 است.

موتوری کاملاً جدید

مک‌لارن برای مدل W1، از پیشرانه‌ای کاملاً جدید رونمایی کرده است. این پیشرانه MPH-8 نامیده می‌شود. حداکثر راندمان این موتور 916 اسب‌بخار قدرت است که آن را به قوی‌ترین موتور تولید مک‌لارن تبدیل می‌کند. بلوک سرسیلندر سبک‌وزن، سوپاپ‌های سفت و پوشش پلاسما برای سوراخ‌های سیلندر به پیشرانه مک لارن W1 کمک می‌کنند در 9200 دوربردقیقه بدون مشکل فعالیت کند. از دور 2500 نیز توربوشارژر‌های دوقلو وارد مدار می‌شوند.

کابین خودرو

همان‌طور که اشاره کردیم، مک‌لارن W1 ابرخودرویی هیبریدی است. یک ماژول الکتریکی از پیشرانه V8 این خودرو حمایت می‌کند. این ماژول از موتور الکتریکی، واحد کنترل موتور و پکیج باتری 1.4 کیلووات ساعتی تشکیل شده است. این مجموعه 342 اسب‌بخار را به مجموع راندمان پیشرانه می‌افزاید. همچنین مالک می‌تواند در حالت تمام برقی مک لارن W1، 2.5 کیلومتر را به کمک باتری‌ بپیماید.

مک‌لارن همچنان سبک باقی می‌ماند

ممکن است برد اندک مک‌لارن W1 در حالت تمام الکتریکی رضایت‌بخش نباشد البته ماژول الکتریکی این خودرو فقط 20 کیلوگرم وزن دارد. وزن تمامی اجزای هیبریدی نسبت مک‌لارن P1 حدود 40 کیلوگرم کاهش یافته است. وزن خالص مک‌لارن W1 معادل 1399 کیلوگرم است. مک لارن W1 فقط 4 کیلو از مک‌لارن P1 سنگین‌تر است اما خودرویی بسیار قوی‌تر از P1 پیش روی ماست. همان‌گونه که انتظار دارید، مک لارن W1 خودرو دیفرانسیل عقب است. گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک وظیفه ارسال قدرت و گشتاور به محور عقب خودرو را برعهده دارد.

مک لارن W1

یکی از جذاب‌ترین بحث‌ها پیرامون محصولات مک‌لارن، قیمت آن‌هاست. قیمت مک لارن W1 معادل 2.1 میلیون دلار (132 میلیارد تومان) اعلام شده است و از این خودرو فقط 399 دستگاه ساخته خواهد شد که تمامی نسخه‌ها پیش‌فروش شده‌اند.

source