تکنولوژی دستگیره‌های دیجیتال هوشمند سبب شده است تا از آن‌ها برای هوشمند‌سازی ساختمان استفاده کرد. همچنین فناوری‌هایی که در ساخت و عملکرد آن‌ها استفاده شده است، دستگیره‌های هوشمند را به دستگاهی فراتر از گوشی‌های هوشمند تبدیل می‌کند. زیرا با نصب چنین دستگاهی بر روی درب، آنجا را به محل کار و یا خانه هوشمند تبدیل می‌کند که می‌توان امنیت و راحتی را دو چندان نمود. این امنیت و راحتی از جایی آغاز می‌شود که همیشه و همه جا در هر نقطه ای که حضور داشته باشید، می‌توانید به راحتی خانه و یا لوازم آن را کنترل و مدیریت کنید. اما جدا از سایر لوازم خانه هوشمند، در این مقاله به تکنولوژی و فناوری‌های نوین دستگیره‌های هوشمند پرداخته شده است تا نسبت به عملکرد آن شناخت بیشتری داشته باشید.

بررسی فناوری و تکنولوژی‌های دستگیره هوشمند

کنترل و مدیریت دستگیره درب با تلفن همراه

یکی از قابلیت‌های بسیار جذابی که برای دستگیره‌های دیجیتال وجود دارد، امکان اتصال دستگیره به تلفن همراه و کنترل از راه دور می‌باشد. یکی از اصلی‌ترین مزایایی که این نوع دستگیره‌ها دارند، این است که می‌توانید با نصب اپلیکیشن اختصاصی که دارند، آن را به گوشی هوشمند خود متصل کنید. برای اتصال دستگیره به تلفن همراه دو نکته قابل توجه است که حتما باید در نظر گرفته شود:

1.   روش اتصال دستگیره به تلفن همراه از دو طریق “بلوتوث” و “وای فای” امکان‌پذیر است. در صورتی که تنها از طریق بلوتوث متصل شوید، باید در همان مکان و در فاصله معینی حضور داشته باشید تا ارتباط بلوتوث دستگاه قطع نشود. اما در صورت اتصال از طریق وای فای شما در هر نقطه‌ی دیگری خارج از آنجا که اینترنت وجود داشته باشد، می‌توانید دستگیره را مدیریت کنید.

2.   برای اتصال دستگیره هوشمند به تلفن همراه از طریق WI-FI، در برخی از دستگاه‌ها نیاز به قطعه جداگانه‌ای به نام گیت وی است که باید آن را به صورت جداگانه خریداری و به دستگیره متصل کنید، تا امکان برقراری ارتباط با وای فای فراهم گردد.

با اتصال دستگیره به تلفن همراه می‌توان دسترسی راحت‌تر و دائمی‌تری به آن داشت که در ادامه به مهم‌ترین موارد آن اشاره شده است:

چه کسانی برای ورودی دسترسی داشتند؟

در صورتی که دستگیره هوشمند به تلفن همراه متصل باشد، می‌توان به راحتی از تردد افراد به محل آگاه گردید. چرا که گزارش ترددها با نام کاربری بر روی تلفن همراه نمایش داده می‌شود که به صورت دقیق می‌توان تاریخ و ساعت تردد افراد را بررسی و مدیریت کرد. گزارشات تردد که بر روی گوشی هوشمند ثبت می گردد بسته به نوع کاربر و روش دسترسی متفاوت می باشد.

چه کسی پشت درب برای مدت طولانی ایستاده است؟

برخی از دستگیره‌هایی که امکانات کامل‌تری دارند، مجهز به سنسور مادون قرمز هستند. با وجود این سنسور، افراد در فاصله مشخصی از دستگیره شناسایی می‌شوند. علاوه بر آن، در صورتی که به در مدت طولانی جلوی درب بایستند، آژیر هشدار آن به صدا در می‌آید تا همسایگان و افرادی که در محل حضور دارند مطلع شوند. همچنین، بر روی تلفن همراه پیام می‌آید و ادمین را از حضور آن اشخاص آگاه می‌سازد.

چه کسی زنگ درب را میزند؟

برخی از نمونه‌های قفل هوشمند دارای چشمی دیجیتال هستند که می‌توان از طریق آن از اشخاصی که پشت درب ایستاده‌اند، مطلع شوید. این کار برای زمانی که در خانه تنها هستید و به جهت حفظ حریم شخصی و امنیت بیشتر محیط می‌توانید، از چشمی، اشخاص را شناسایی کنید. اما علاوه بر آن، در صورتی که افراد زنگ درب را بفشارند، از تصویر آنها عکاسی شده و بر روی تلفن همراه ارسال می‌شود تا ادمین را نسبت به حضور آنها مطلع سازد.

source