جزئیات کلیر شدن آسمان برای جنگ

آسمان کلیر شد به معنای توقف پرواز هواپیماها در یک منطقه است. این اصطلاح بیشتر در شرایط جنگی به کار می‌رود.

وقتی پروازها به دلیل تهدیدهای امنیتی لغو می‌شوند و هیچ هواپیمایی در آسمان آن منطقه پرواز نمی‌کند، به این وضعیت “آسمان کلیر” گفته می‌شود.

به عنوان مثال، در مناطق جنگی غرب کشور، لغو پروازها به دلیل خطرات احتمالی جوی و امنیتی به عنوان آسمان کلیر شناخته می‌شود.

چنین اتفاقی در زمان حمله سپاه به پایگاه عین الاسد مقر امریکایی در عراق رخ داد و آسمان غرب کشور کلیر شد.

کلیر شدن شرایط خاصی دارد و فضای کشور اگر بخواهد قرمز باشد مراجع مختلفی باید تایید کنند که آن‌ها به این نتیجه نرسیده‌اند که شرایط قرمز وجود داشته و باید کلیر می‌شده است.

کلیر شدن آسما یعنی چی؟

در ابتدا باید بگوییم معنی کلیر آسمان از ریشه انگلیسی clear می آید. معنی clear به فارسی یعنی تمیز کردن و پاک کردن. حال اگر برای آسمان به کار ببریم یعنی اعمال یک ممنوعیت هوایی به دلایل داخلی یا خارجی. خواه این تصمیم از داخل یک کشور گرفته شود، و یا سایر کشورها در سطح بین الملل این تصمیم را بگیرند یا تحمیل کنند.

آسمان غرب کشور در حال کلیر شدن است حمله ایران به اسرائیل

احتمال جنگ ایران و اسرائیل

برخی کانال های تلگرامی ادعا کردند: تا کنون سفارت خانه های رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان ، اردن و امارات از ترس حمله ایران تخلیه شده اند.

پایگاه خبری «نورنیوز» نیز نوشت: برخی منابع غربی اعلام کردند؛ سیستم جی‌پی‌اس تمام کشتی‌ها در خلیج فارس و بحرین مختل و غیرفعال شده و اطلاعاتی از آنها در دسترس نیست. البته نورنیوز تاکید کرده که نمی‌تواند مستقلا این خبر را تایید کند.

 حسین مرتضی خبرنگار معروف لبنانی به زبان عبری در یک توئیت نوشت: زمان نزدیک است.

source