گوشی گلکسی F05 سامسونگ یک گوشی اقتصادی است که سامسونگ آن را به تازگی معرفی کرده و می تواند قابلیت های خوبی را با قیمتی پایین در اختیار کاربران بگذارد. در این مقاله از پلازا، در مورد مشخصات، دوربین، ویژگی ها، طراحی و همینطور قیمت گوشی Galaxy F05 با هم صحبت خواهیم کرد.

وقتی صحبت از یک گوشی اقتصادی در میان باشد، تقریبا همه ما می دانیم که قرار نیست سخت افزاری فوق العاده با ویژگی های خاصی را در آن ببینیم و می توان گفت که تنها یک گوشی هوشمند برای کارهای روزمره را در اختیار داریم. البته وقتی صحبت از گوشی های اقتصادی برند معتبری مانند سامسونگ در میان باشد، صفحه نمایش قابل قبول، دوربین باکیفیت و همینطور یک باتری قدرتمند، حداقل انتظاراتی است که این گوشی ها می توانند برای ما برآورده کنند. با معرفی گوشی گلکسی F05 سامسونگ این برند یکی دیگر از گوشی های اقتصادی خود را در سال ۲۰۲۴ روانه بازار کرد که به نظر می رسد برای خیلی از کاربران که به دنبال یک گوشی در محدوده ۱۰۰ دلار هستند، جذاب خواهد بود. در ادامه در مورد مشخصات این گوشی با هم صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب:

مشخصات گوشی گلکسی F05 سامسونگ

سامسونگ از برند هایی است که طیف محصولات بسیار گسترده ای داشته و می توان گران ترین گوشی های جهان تا ارزانترین آنها را در این برند پیدا کرد. اما مسئله ای که در تمامی این گوشی ها مشترک است این است که همه آن‌ها از نظر مشخصات و سخت افزاری که در آنها استفاده شده اند، از گوشی های باکیفیت به حساب می آیند. البته نمی توان گفت که مشخصات گوشی های ارزان و اقتصادی با میان رده ها و گوشی های سطح بالا برابری می کنند یا نزدیک هستند. اما به هر حال در رنج قیمتی خود امکانات و ویژگی های ایده آلی را برای کاربران خواهند داشت. گوشی Samsung Galaxy F05 هم یکی از همین موارد بوده و اگر نگاهی به جدول زیر بیندازید می توانید این موضوع را به خوبی درک کنید:

مشخصات گوشی گلکسی F05 سامسونگ
نمایشگر ۶.۷ اینچی از نوع PLS با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۶۰۰ و نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز
پردازنده مدیاتک Helio G85
رم / حافظه ۴ گیگابایت رم / ۶۴ گیگابایت حافظه
سیستم عامل اندروید ۱۴ با رابط کاربری One UI Core 6.0
دوربین اصلی ۲ + ۵۰ مگاپیکسل
دوربین جلو ۸ مگاپیکسل
باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت با شارژر ۲۵ وات
قیمت در حدود ۱۰۰ دلار

در ادامه با بررسی هر یک از موارد گفته شده برای گوشی گلکسی F05 سامسونگ، خواهیم دید که توان کاری این گوشی چقدر است و آیا ارزش خرید دارد یا نه.

معرفی گوشی گلکسی F05 سامسونگ

گوشی های سامسونگ سهم بزرگی از بازار گوشی های هوشمند را داشته و در بازار ایران همه این برند را به ارائه کیفیت خوب می شناسند. در بین سری های مختلفی که این گوشی ها دارند، سری S گوشی های پرچمدار، سری A میان رده ها و سری های M و F گوشی های اقتصادی با قیمت ارزان هستند. گوشی های سری F سامسونگ، که کارخانجات و خط تولید آنها در هندوستان قرار دارد، با تمرکز بر قیمت مناسب و امکانات کاربردی طراحی شده اند. این سری برای کاربرانی که به دنبال یک گوشی هوشمند با کیفیت و عملکرد قابل قبول هستند، اما نمی خواهند هزینه زیادی بپردازند، گزینه ای ایده آل به شمار می رود.

سامسونگ در سری F تلاش کرده تا ترکیبی از صفحه نمایش با کیفیت، باتری بزرگ و دوربین مناسب را در اختیار کاربران قرار دهد تا بتوانند نیازهای روزمره خود را با یک گوشی اقتصادی برطرف کنند. مدل های پیشین این سری، مانند گلکسی F12 و F22، با استقبال خوبی روبرو شدند و به خاطر عملکرد پایدار و قیمت مقرون به صرفه خود محبوبیت زیادی پیدا کردند. گوشی گلکسی F05 سامسونگ نیز با ادامه همین رویکرد، به عنوان یکی از جدیدترین مدل های این سری وارد بازار شده است. در این بخش قرار است با بررسی موردی ویژگی های این گوشی ببینیم که چند مرده حلاج است.

معرفی گوشی گلکسی F05 سامسونگ

طراحی گوشی گلکسی F05 سامسونگ

گوشی گلکسی F05 سامسونگ از نظر طراحی ترکیبی از ظرافت و کارایی را به نمایش می گذارد. طراحی این گوشی در واقع همان طراحی بومی سامسونگ با ظاهر ساده و چینش دوربین ها در بالا و سمت چپ به صورت عمودی است که می توان در بیشتر گوشی های این برند آن را مشاهده کرد. از جلوی گوشی نیز می توانیم حاشیه های سیاه رنگ صفحه نمایش و همینطور لنز سلفی گوشی، که داخل حفره در بالا و مرکز قرار گرفته است، را مشاهده کنیم. گوشی گلکسی F05 سامسونگ با ابعادی به اندازه ۱۶۸.۸ در ۷۸.۲ در ۸.۸ میلی متر و وزنی معادل ۱۹۵ گرم دارای ظاهری باریک و خوش دست است که به کاربران حس خوبی در هنگام استفاده می دهد. طراحی گوشی به گونه ای است که با یک دست نیز به راحتی قابل استفاده است.

همچنین بخوانید :

از نظر کیفیت ساخت باید گفت که هر چند این گوشی با فریم پلاستیکی ارائه شده است، اما استفاده از چرم مصنوعی در پشت گوشی توانسته جلوه خوبی به آن بدهد که هم در ظاهر و هم در خوش دست بودن این گوشی تاثیر بسزایی دارد. این چرم در واقع از ماده ای به نام سیلیکون پلیمری ساخته شده که ظاهری شبیه به چرم داشته و علاوه بر زیبایی، حس یک دستگاه پریمیوم به این گوشی می دهد. این نوع طراحی با در نظر گرفتن مسائل محیط زیستی انجام شده و سامسونگ به این شکل به کارگیری مواد دوستدار محیط زیست را در ساخت گوشی های خود افزایش داده است.

طراحی گوشی گلکسی F05 سامسونگ

البته باید گفت که مقاومت آن نسبت به میان رده ها چندان هم بالا نیست و از استاندارد های ضد آب و غبار و یا محافظ صفحه گوریلا گلس در این گوشی خبری نیست. در کل می‌توان در ارزیابی وضعیت طراحی گوشی گلکسی F05 سامسونگ گفت که این گوشی نوآوری خاصی ندارد اما استفاده از قاب پشت چرمی، آن هم در گوشی هایی با این رنج قیمت، ظاهری بسیار شیک و خوب به آن داده است.

صفحه نمایش گوشی Galaxy F05

صفحه نمایش گوشی گلکسی F05 سامسونگ از نوع PLS LCD است که به لطف این فناوری، علاوه بر مصرف بهینه انرژی، زاویه دید مناسبی نیز به کاربران ارائه می دهد. این پنل ها توسط سامسونگ توسعه یافته و به نوعی می توان آنها را جایگزین فناوری های IPS و TFT دانست که صفحه نمایش های اقتصادی قبلی این برند بودند. نمایشگر های PLS با ارائه زاویه دید گسترده و کیفیت تصویر بهتر، تجربه بصری بهتری را به کاربران ارائه می دهند. یکی از ویژگی های مهم PLS، روشنایی بالاتر نسبت به IPS است که باعث می شود تصاویر واضح تری حتی در محیط های پرنور به نمایش درآید. همچنین این فناوری معمولاً با هزینه تولید پایین تر همراه است که آن را گزینه ای مناسب برای گوشی های اقتصادی مانند گلکسی F05 می کند.

نمایشگر گوشی گلکسی F05 سامسونگ با اندازه ۶.۷ اینچ و نسبت صفحه نمایش به بدنه حدود ۸۲.۱ درصد، تجربه ای وسیع و فراگیر برای تماشای محتواهای مختلف ایجاد می کند. رزولوشن این نمایشگر ۷۲۰ در ۱۶۰۰ پیکسل است که با نسبت تصویر ۲۰:۹، تراکم پیکسلی تقریبا ۲۶۲ نقطه در اینچ و همینطور نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز می تواند تصاویری با جزئیات و روان را در اختیار کاربران می گذارد. در مجموع در خصوص نمایشگر گوشی گلکسی F05 سامسونگ می توان گفت، کیفیت رنگ ها و وضوح تصویر برای کارهای روزمره مناسب بوده و به خوبی نیازهای کاربران این گوشی را برآورده می کند.

صفحه نمایش گوشی Galaxy F05

 

سخت افزار گوشی گلکسی F05 سامسونگ

وقتی در مورد سخت افزار و پردازنده در گوشی های اقتصادی صحبت می کنیم، نمی توانیم انتظارات زیادی از آنها داشته باشیم. در گوشی گلکسی F05 سامسونگ از یک تراشه هلیو G85 استفاده شده است که یکی از تراشه های خوب ساخته شده در شرکت مدیاتک می باشد. این تراشه، که در سال ۲۰۲۰ ارائه شد، یکی از آخرین نمونه هایی است که از معماری ۱۲ نانومتری استفاده می کند و تمرکز آن بر ارائه تعادل بین عملکرد و مصرف بهینه انرژی است. این چیپست دارای یک پردازنده هشت هسته ای است که شامل دو هسته قدرتمند Cortex-A75 برای پردازش های سنگین و شش هسته Cortex-A55 برای کارهای سبک و بهینه سازی مصرف انرژی می باشد.

تراشه Helio G85 به دلیل وجود پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2، عملکرد خوبی در بازی ها داشته و تجربه های گرافیکی نسبتا روانی ارائه می دهد. این تراشه که در سال های گذشته بار میان رده ها استفاده می شد، اکنون در گوشی های اقتصادی مانند گلکسی F05 سامسونگ ایده آل است و می تواند نیاز های روزمره کاربران را از جمله بازی های سبک، مرور وب و استفاده از اپلیکیشن ها به خوبی برآورده کند.

در گوشی گلکسی F05 سامسونگ این پردازنده در کنار رم ۴ گیگابایت می تواند عملکردی قابل قبول را برای بازی های سبک و همینطور کارهای روزمره داشته باشد اما نمی توان انتظار مالتی تسک های سنگین و همینطور بازی های روز را از آن داشت. همینطور فضای ذخیره سازی ۶۴ گیگابایتی نیز به عنوان حداقل فضای ارائه شده روی گوشی های سال ۲۰۲۴ کمی پایین به نظر می رسد که البته کاربران امکان افزایش آن به کمک استفاده از کارت های حافظه را دارند. این ویژگی امروزه در خیلی از گوشی ها حذف شده است، ولی می توان آن را به عنوان یکی از نقاط قوت گوشی گلکسی F05 سامسونگ معرفی کرد.

دوربین گوشی Galaxy F05

دوربین‌های اصلی گوشی گلکسی F05 سامسونگ با پیکربندی دوگانه طراحی شده تا ترکیبی از کیفیت و کارایی را در اختیار کاربران قرار دهند. دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و فوکوس خودکار (AF) قادر است تصاویر با وضوح بالا و جزئیات دقیق ثبت کند. این دوربین برای عکاسی در شرایط مختلف نوری، به ویژه در نور کم، عملکرد خوبی دارد و به کمک دیافراگم باز، نور بیشتری به حسگر می رساند که منجر به بهبود کیفیت تصاویر در محیط های کم نور می شود. همچنین وجود دوربین ۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 برای تشخیص عمق می تواند به کاربران امکان استفاده راحت تر از تنظیمات دوربین و همینطور شناسایی سوژه های عکاسی را بدهد.

دوربین گوشی Galaxy F05

دوربین سلفی گوشی گلکسی F05 نیز با یک سنسور ۸ مگاپیکسلی و دیافراگم f/2.0، برای عکاسی و تماس های ویدئویی مناسب است. اگرچه وضوح این دوربین نسبت به دوربین اصلی کمتر است، اما می تواند عکس های سلفی با کیفیت قابل قبولی ارائه دهد و برای استفاده روزمره کافی است. همچنین، هر دو دوربین اصلی و سلفی از قابلیت فیلم برداری با وضوح 1080p و نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می کنند که به کاربران اجازه می دهد ویدئوهای با کیفیت و روانی ثبت کنند. این ویژگی ها، گلکسی F05 را به گزینه ای جذاب برای کاربرانی تبدیل می کند که به دنبال گوشی اقتصادی با دوربین های مناسب هستند.

سیستم عامل و ویژگی های نرم افزاری Galaxy F05

گوشی گلکسی F05 سامسونگ با سیستم عامل اندروید ۱۴ و رابط کاربری One UI Core 6.0 عرضه می شود که تجربه ای ساده و کاربر پسند را فراهم می کند. این نسخه از رابط کاربری سامسونگ، بهینه سازی های متعددی برای دستگاه های اقتصادی ارائه می دهد، از جمله سبکتر بودن و عملکرد روان تر حتی با سخت افزارهای متوسط. کاربران این گوشی می توانند از جدیدترین ویژگی های اندروید ۱۴ مانند بهبود امنیت، مدیریت بهتر اعلان ها و کنترل های حریم خصوصی بهره مند شوند. همچنین سامسونگ وعده داده که این گوشی تا دو به روزرسانی اصلی اندروید را دریافت خواهد کرد، به این معنی که کاربران می توانند انتظار دریافت نسخه های جدید اندروید و ویژگی های اضافی را در آینده داشته باشند.

البته باید گفت ارتقای اندروید این گوشی به ۱۶ به این معنی نیست که این گوشی تمامی ویژگی های این سیستم عامل را ارائه خواهد داد. باید در نظر داشت که سخت افزار این گوشی چندان قوی نبوده و در صورتی که سیستم عامل های جدیدتر به صورت کامل روی آن اجرا شوند، تنها آن را کند تر کرده و عملا بلااستفاده خواهد شد. پس زیادی نمی توان به این آپدیت ها دل خوش کرد.

سیستم عامل و ویژگی های نرم افزاری Galaxy F05

ارتباطات، سنسورها و ویژگی های گوشی گلکسی F05 سامسونگ

از نظر ارتباطات، این گوشی از شبکه 4G و تمامی شبکه های ارتباطی قبل از آن پشتیبانی می کند، همینطور با استفاده از یک وای فای دو بانده می تواند ارتباط کاربران با اینترنت را از طریق مودم فراهم کرده و یک اتصال خوب و پایدار در اختیار آنها بگذارد. با ارائه بلوتوث ۵.۳ کاربران می توانند به راحتی به لوازم جانبی بی سیم متصل شوند و انتقال داده ها را با سرعت و امنیت بیشتری انجام دهند. این گوشی به سیستم موقعیت یابی جهانی شامل GPS ،GLONASS ،GALILEO و BDS نیز مجهز است که به کاربران کمک می کند تا به راحتی در مکان های مختلف مسیریابی کنند. همچنین درگاه USB Type-C 2.0 امکان شارژ سریع و انتقال داده ها را فراهم می آورد.

از نظر سنسورها، گلکسی F05 به شتاب سنج و سنسور نزدیکی مجهز است که برای کاربردهای مختلفی همچون روشن و خاموش کردن صفحه نمایش در زمان تماس و نظارت بر حرکات دستگاه کاربرد دارند. به علاوه وجود جک هدفون ۳.۵ میلی متری به کاربران این امکان را می دهد که از هدفون های سیمی استفاده کنند، ویژگی ای که هرچند این روز ها کمرنگ شده است، اما همچنان برای بسیاری از کاربران مهم است. اما در کل باید گفت از نظر سنسور ها و ویژگی ها این گوشی کاستی های زیادی دارد، که از مهمترین آنها می توان عدم ارائه NFC و سنسور اثر انگشت اشاره کرد.

باتری گوشی گلکسی F05 سامسونگ

این گوشی به یک باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز شده است که می تواند مدت زمان طولانی تری را بدون نیاز به شارژ مجدد، در اختیار کاربران قرار دهد. این باتری غیرقابل تعویض، به خصوص برای کاربرانی که از گوشی خود به طور مداوم استفاده می کنند، گزینه ای عالی به شمار می آید. باتری قدرتمند یکی از ویژگی هایی است که خیلی از گوشی های اقتصادی آن را ارائه می کنند و در بین این دسته تقریبا به یک اصل تبدیل شده است. با شرایطی که گوشی گلکسی F05 سامسونگ در این خصوص ایجاد کرده است، به نظر می رسد بتواند در بین بهترین گوشی های ارزان با باتری قوی جای بگیرد.

البته باید گفت که شارژر این گوشی آنقدر هم که باید قدرتمند نبوده و در دسته شارژر های معمولی سامسونگ قرار می گیرد. این دستگاه با شارژر ۲۵ واتی می تواند باتری را در مدت زمان قابل قبولی شارژ کند، ولی در صورتی که آن را با همرده های ۶۷ واتی خود در برند هایی مانند شیائومی مقایسه کنیم، کمی در این زمینه ضعیف خواهد بود.

باتری گوشی گلکسی F05 سامسونگ

 

تاریخ عرضه و قیمت گوشی گلکسی F05 سامسونگ

در مورد تاریخ عرضه گوشی گلکسی F05 سامسونگ باید گفت که این گوشی برای اولین بار در روز ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۴ معرفی شد و سه روز بعد از آن یعنی در ۲۰ سپتامبر به همراه مجموعه ای دیگر از گوشی های اقتصادی ساخته شده در کارخانجات سامسونگ که در هندوستان قرار دارند، در بازار این کشور عرضه شد. عرضه این محصول در بازارهای جهانی نیز شروع شده و به نظر می رسد گوشی گلکسی F05 سامسونگ به زودی به بازار ایران هم برسد و علاقه مندان بتوانند از این گوشی خوش دست و اقتصادی استفاده کنند.

در خصوص قیمت گوشی گلکسی F05 سامسونگ و اینکه آیا این دستگاه ارزش خرید دارد یا نه باید گفت که قیمت تمام شده برای این گوشی صد دلار اعلام شده است که می توان انتظار فروش زیر ۶ میلیون تومن آن را در بازار ایران داشت. گلکسی اف ۰۵ برای این رنج قیمت پیشنهادی مناسب است و با توجه به سابقه ای که از برند سامسونگ می شناسیم، می تواند جایگزین مناسبی برای سایر اقتصادی های این رنج مانند موتورولا موتو G04 و یا گوشی پوکو C65 شیائومی باشد.

در صورتی که در بین مدل های سامسونگ هم بخواهیم این گوشی را مقایسه کنیم، می توانیم بگوییم که این دیوایس شباهت بسیار زیادی با گوشی گلکسی M05 دارد که قیمتی پایین تر را نیز ارائه می کند. البته باید گفت که گوشی گلکسی F05 سامسونگ از نظر طراحی برتری قابل توجهی نسبت به M05 دارد.

تاریخ عرضه و قیمت گوشی گلکسی F05 سامسونگ

نتیجه گیری

گوشی گلکسی F05 سامسونگ یک افقتصادی خوش قیمت و با طراحی زیبا از این برند محبوب است که به تازگی در هندوستان تولید و روانه بازار شده است. این گوشی ویژگی های خوبی مانند تراشه هلیو جی ۸۵ با معماری ۱۲ نانومتری، طراحی زیبا با قاب پشت چرمی، صفحه نمایش با کیفیت با پنل تازه طراحی شده PLS، سیستم عامل اندروید ۱۴، دوربین دو لنزه ۵۰ مگاپیکسلی به همراه ۲ مگاپیکسل تشخیص عمق، پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس دی و همینطور باتری قدرتمند ۵۰۰۰ میلی آمپری را با قیمتی کمتر از ۱۰۰ دلار در اختیار کاربران قرار می دهد. اگر در مورد این گوشی نظر و یا سوالی داشتید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منتخب کاربران

source