اتحادیه اروپا از پلتفرم‌های اسنپ‌چت، یوتوب و تیک‌تاک خواسته است که اطلاعات بیشتری در مورد الگوریتم‌های پیشنهاد محتوای خود به این اتحادیه ارائه کنند. الگوریتم‌های پیشنهاد محتوا ذیل قانون خدمات دیجیتال (DSA) اتحادیه اروپا قرار می‌گیرند و لازم است که با استانداردهای آن منطبق باشند.

براساس بیانیه‌ای که روز چهارشنبه روی خروجی وب‌سایت اتحادیه اروپا قرار گرفت، کمیسیون این اتحادیه رسماً از سه پلتفرم نام‌برده درخواست کرده است که اطلاعات بیشتری در مورد الگوریتم‌های خود ارائه کنند. این پلتفرم‌ها تا ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان) فرصت دارند به این درخواست پاسخ دهند. به گفته اتحادیه اروپا، بعد از دریافت پاسخ نسبت به گام‌های بعدی تصمیم‌گیری خواهد شد که تحقیقات رسمی ممکن است یکی از این گام‌ها باشد.

اسنپ‌چت، یوتوب و تیک‌تاک باید جزئیات الگوریتم‌های خود را به اتحادیه اروپا ارائه دهند

اپل

براساس برخی از مفاد قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا، پلتفرم‌های بزرگ باید خطراتی را که ممکن است ناشی از استفاده از هوش مصنوعی به‌عنوان ابزار پیشنهاد محتوا باشد، شناسایی کرده و کاهش دهند. همچنین این قانون تصریح می‌کند که استفاده از چنین ابزارهایی نباید روی مواردی مانند سلامت روان کاربران یا گفتمان‌های مدنی اثر منفی بگذارد.

اتحادیه اروپا همچنین هشدار داده است که الگوریتم‌های طراحی‌شده برای افزایش تعامل می‌تواند منجر به انتشار محتوای مضر شود. به‌نظر می‌رسد که این مسئله دقیقاً همان دلیلی است که کمیسیون اروپا در مورد الگوریتم‌های هوش مصنوعی از اسنپ‌چت، یوتوب و تیک‌تاک توضیح خواسته است.

بنابر اعلام کمیسیون اروپا، این نهاد از اسنپ چت و یوتوب خواسته است تا اطلاعات دقیقی در مورد پارامترهای الگوریتم‌های هوش مصنوعی که برای توصیه محتوا به کاربران استفاده می‌شوند، ارائه دهند. همچنین این پلتفرم‌ها باید توضیح دهند که الگوریتم‌هایشان چگونه می‌توانند منجر به تشدید برخی خطرات شوند.

پلتفرم تیک‌تاک نیز باید در مورد اقدامات خود برای جلوگیری از انتشار محتواهای مضر توسط کاربران به اتحادیه اروپا توضیح دهد. این پلتفرم همچنین باید اطلاعاتی در مورد چگونگی کاهش خطرات مربوط به انتخابات، کثرت‌گرایی رسانه‌ها و گفتمان مدنی به این نهاد ارائه کند. به گفته اتحادیه اروپا، الگوریتم‌های پیشنهاد محتوا ممکن است این خطرات را تشدید کنند.

source