به گزارش «انرژی پرس»، مهدی فرزانه، مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس، در گفت‌وگویی اختصاصی با «انرژی پرس» ضمن انتقاد از تصمیم‌گیری‌های گذشته در خصوص صدور بی‌رویه مجوز برای واحدهای متانولی به چالش جدی خام‌فروشی متانول و عدم توسعه زنجیره ارزش اشاره کرد.

فرزانه با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته بحث های زیادی در خصوص واحدهای متانولی و مشکلات مبتلابه انها مطرح شده ، اعلام نمود آنچه مشخص است اینکه طی سالیان اخیر مجوزهای زیادی برای تولید متانول صادر شده و واحدهای متعددی احداث شده اند، اظهار کرد: شاید اگر در گذشته با دقت بیشتری به این موضوع پرداخته می‌شد، شاهد چنین حجم از تولید متانول نبودیم اما هم اکنون، بجای ایراد از گذشته باید بفکر چاره جویی اساسی برای آینده اینگونه واحدها بود.

او همچنین هشدار داد که در صورت ادامه این روند و صدور بی‌رویه مجوز برای واحدهای تولید آمونیاک و اوره، احتمال دارد این صنایع نیز با مشکلات مشابهی مواجه خواهند شوند.

مدیرعامل مبین انرژی، با اشاره به طرح‌های پیشنهادی برای استفاده از متانول در تولید سوخت و ایجاد واحدهای پایین‌دستی با ارزش افزوده بالاتر، افزود مسلما این اقدامات نیازمند کار کارشناسی دقیق تر بوده ولی بهرحال نقش دولت در حمایت و تشویق اجرای اینگونه طرح های تکمیلی انکار ناپدیر است.

او گفت: واحدهای متانولی با افزایش قیمت گاز و کمبود نقدینگی مواجه هستند و برای توسعه به حمایت دولت نیاز دارند. دولت باید با ارایه مشوق‌هایی همچون کاهش قیمت خوراک و ارائه تسهیلات کم بهره ، سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی متانول را جذاب‌تر کند.

فرزانه در ادامه، بر اهمیت ایجاد هلدینگ‌های قدرتمند برای سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی تاکید کرد و گفت: دولت و مدیریت بازار سرمایه ، می تواند با ایجاد شرایط مناسب، سرمایه‌گذاران را به سمت ایجاد این هلدینگ‌ها تشویق کند.

source