اپل طبق گزارش وال استریت ژورنال از دور جدید سرمایه‌ گذاری OpenAI که انتظار می‌رفت ۶.۵ میلیارد دلار برای این شرکت هوش مصنوعی جمع‌ آوری کند، خارج شده است. با اینکه اپل کنار کشیده است، اما این برای OpenAI خبر بدی نیست زیرا هر دو شرکت مایکروسافت و انویدیا همچنان در این دور حضور دارند و انتظار می‌رود مایکروسافت علاوه بر ۱۳ میلیارد دلاری که قبلا سرمایه‌ گذاری کرده، یک میلیارد دلار دیگر هم سرمایه‌ گذاری کند.

این دور از سرمایه‌ گذاری قرار است هفته آینده پس از نهایی شدن شرایط سرمایه‌ گذاری‌ها بسته شود. دلیل انصراف اپل از این دور سرمایه‌ گذاری مشخص نیست، اما فردی مطلع به این موضوع آن را به وال استریت ژورنال تأیید کرده است.

 

تغییر مسیر اپل در بازار هوش مصنوعی

 

اینکه آیا این تصمیم بر روابط این دو شرکت تأثیر می‌گذارد، جالب خواهد بود. چت‌ گپت با هوش مصنوعی اپل ادغام شده است، اما این ادغام اختیاری است زیرا اطلاعات کاربران باید توسط OpenAI پردازش شود. اپل همچنین قصد دارد از مدل‌ های دیگر مانند جمینی گوگل استفاده کند تا وابستگی‌ اش به OpenAI کم شود.

شرکت سرمایه‌ گذاری خطرپذیر Thrive Capital، طبق گفته‌ی وال استریت ژورنال، سرپرستی این دور را بر عهده گرفته و یک میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری می‌کند. شرکت مدیریت سرمایه‌ گذاری Tiger Global و MGX، شرکتی که با حمایت امارات متحده عربی تأمین می‌شود، نیز به دنبال سرمایه‌ گذاری در این شرکت پیشرو هوش مصنوعی تولید کننده هستند.

این دور از سرمایه‌ گذاری دلیل اصلی تبدیل شدن OpenAI به یک شرکت کاملاً انتفاعی در روزهای اخیر بوده است. با این حال، برخی از سرمایه‌ گذاران در این دور، این شرکت را برای تبدیل شدن به یک شرکت کاملاً انتفاعی تشویق کرده‌اند، اما اگر این کار را ظرف دو سال انجام ندهد، سرمایه‌ گذاران در این دور می‌توانند پول خود را پس بگیرند.

انتقال به یک شرکت کاملاً انتفاعی باید به این شرکت کمک کند تا از هرگونه اختلاف نظر بیشتر درون شرکت نیز جلوگیری شود. OpenAI در سال ۲۰۱۵ با چشم‌ اندازی ایده‌ آلیستی‌ تر تأسیس شد. در یکی از اولین پست‌ های وبلاگ خود، این شرکت اعلام کرد:

“پژوهشگران به شدت تشویق می‌شوند تا کار خود را منتشر کنند، چه به صورت مقالات، پست‌ های وبلاگ یا کد، و حق ثبت اختراعات ما (در صورت وجود) با جهان به اشتراک گذاشته خواهد شد. ما آزادانه با دیگران در سراسر موسسات مختلف همکاری خواهیم کرد و انتظار داریم با شرکت‌ ها برای تحقیق و توسعه فناوری‌ های جدید همکاری کنیم.”

اکنون OpenAI فاصله زیادی با این بیانیه دارد و توسعه مدل‌ های زبان بزرگ خود را به شدت مخفی نگه می‌دارد.

source