سفر آرنولد شوارتزنگر در دنیای بدن‌سازی واقعاً شگفت‌انگیز است. آرنولد شوارتزنگر در ۳۰ ژوئیه ۱۹۴۷ در تالِ اتریش به‌دنیا آمد و در نوجوانی با الهام از بدن‌ساز و بازیگر سینما، رگ پارک، تمرینات وزنه‌برداری را آغاز کرد. تعهد او خیلی زود نتیجه داد و توانست در سن ۱۸ سالگی در مسابقات بدن‌سازی شرکت کند. در سال ۱۹۶۷، درحالی‌که فقط ۱۹ سال داشت، شوارتزنگر عنوان مستر یونیورس NABBA را به‌دست آورد که این عنوان توجه جو ویدر، یکی از شخصیت‌های برجسته در دنیای بدن‌سازی را به‌خود جلب کرد. درواقع این‌طور بگوییم که این پیروزی، این عنوان، نقطهٔ آغاز صعود او در این ورزش بود. یک سال بعد و در سال ۱۹۶۸، شوارتزنگر به‌کالیفرنیا نقل مکان کرد تا فرصت شرکت در مسابقات بزرگ‌تری را به‌دست آورد و این هدف‌گذاری سبب ایجاد انگیزه‌ در او و این انگیزه تبدیل به‌موتور اصلی تمرینات طاقت‌فرسا و منظمش شد. شوارتزنگر سه عنوان دیگر مستر یونیورس را کسب کرد و سپس در رقابت‌های مستر المپیا شش عنوان متوالی را از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ به‌دست آورد و حال دیگر این اعجوبه را جهان ورزش و بدن‌سازی به‌خوبی می‌شناختند. پس از بازنشستگی از بدن‌سازی حرفه‌ای در سال ۱۹۷۵، آرنولد شوارتزنگر در سال ۱۹۸۰ با بازگشتی شگفت‌انگیز و غیرمنتظره، آخرین بار مستر المپیا را به‌دست آورد و بار دیگر همه را شگفت‌زده کرد.

مستند Pumping Iron تأثیر عمیقی بر صنعت تناسب اندام داشت و به‌برخی موارد اشاره می‌کنیم:

محبوبیت بدن‌سازی: این فیلم مستند، بدن‌سازی را به‌جریان اصلی جامعه آورد و آن را به‌عنوان یک ورزش جدی و البته یک هنر به‌نمایش گذاشت و این موضوع به‌تغییر اساسی دیدگاه عمومی نسبت به‌این ورزش کمک کرد و بسیاری از جوانان به‌صورت جدی و نه دیگر تنها برای سلامتی و انجام کاری روتین به‌سوی آن کشیده شدند و همین هجوم عام به‌‌‌سوی این ورزش سبب تیز شدن گوش سرمایه‌داران شد و بدن‌سازی نیز چون بسیاری از ورزش‌ها، دیگر ورزش نبود، یک صنعت شده بود و همچنان است و حال دیگر صنعتی است ورزشی.

رونق تناسب اندام: ساختهٔ جرج باتلر و رابرت فیوره به‌رونق تناسب اندام در دهه ۱۹۸۰ کمک کرد. بسیاری از افراد با دیدن این فیلم به‌عضویت در باشگاه‌ها درآمدند و به‌تمرین با وزنه چه برای سلامتی، چه شهرت و چه در بهترین حالت درآمد نجومی تشویق شدند که این امر منجر به‌افزایش تعداد باشگاه‌های تجاری و مراکز تناسب اندام شد.

ظهور آرنولد شوارتزنگر: فیلم مستند «پامپینگ آیرون»، نقش مهمی در آغاز حرفهٔ آرنولد شوارتزنگر به‌عنوان بازیگر در هالیوود داشت. جذابیت ظاهری و فیزیک بدنی غیرعادی و هرکول‌سان، تماشاگران را مجذوبش کرد و راه را برای ورود او به‌‌فیلم‌های هالیوودی هموار کرد و بگوییم تنها ورودش آسان بود و شهرت و محبوبیت بیش از یک دهه بعد در خانهٔ آرنولد را زدند و البته که این فیزیک بدنی خارق‌العاده در زمان خود، تأثیر زیادی در ترویج تناسب اندام و بدن‌سازی داشت.

تغییر فرهنگی: «پامپینگ آیرون» به‌تغییر نگرش‌ فرهنگی نسبت به‌تناسب اندام و سلامت بدن از راه انجام نوع سالم و نه امروزی و مصنوعی و خطرناک آن کمک کرد. این فیلم مستند بر اهمیت آمادگی جسمانی، انضباط و تعهد تأکید داشت و این موارد بود که سبب ایجاد شبکه‌ای از مخاطبان در سطحی جهانی با زبانی یکسان که تناسب اندام بود شد.

رشد صنعت تناسب اندام: افزایش علاقه به‌بدن‌سازی و تناسب اندام منجر به‌رشد صنایع مرتبط ازجمله تولید تجهیزات ورزشی، مکمل‌های غذایی و پوشاک مخصوص ورزش‌های سالنی شد. به‌طورکلی، مستند «پامپینگ آیرون» در تبدیل بدن‌سازی از یک ورزش خاص به‌یک پدیدهٔ جهانی نقشی کلیدی ایفا کرد و برای دهه‌ها تناسب اندام و تبدیل تناسب اندام به‌فرهنگی جهانی و بالطبع رشد روزافزون بدن‌سازی که دیگر تنها ورزش نبود را تحت تأثیر قرار داد.

source