طرفداری | گائل کلیشی متولد 26 جولای 1985 در شهر تولوز فرانسه است. او در پست دفاع چپ بازی می‌کرد. پدر گائل، کلود نام داشت و معلم بود و مدتی نیز مربی و داور فوتبال بود؛ مادر او نیز ژاکلین نام داشت و مشغول به کار در بیمارستان به عنوان پرستار بود. کلیشی در 15 سالگی و زمانی که به آکادمی فوتبال کان فرانسه پیوسته بود، هنگام بالا رفتن از حصاری فلزی، انگشتش کاملا کنده شد و مجبور به ترمیم آن در بیمارستان شد. در هنگام عمل هفت ساعته ترمیم انگشت دست، قلب کلیشی به دلیل مشکلات ریوی او به مدت 15 ثانیه از تپش ایستاد. با این وجود بعد از 15 ثانیه، کلیشی احیا شد و توانست به زندگی بازگردد. دکتری که او را عمل می‌کرد، بازگشت او به زندگی را یک معجزه می‌دانست. کلیشی درباره بازگشت خود به زندگی گفته بود:

این جریان باعث شد تا بفهمم زندگی به سرعت پیش می‌رود. ممکن است شما فردا دیگر در این جهان نباشید پس از زندگی کردن لذت ببرید. حداکثر تا فردا از هیچ کارتان پشیمان نباشید و تا می‌توانید به آینده بنگرید اما نه خیلی دور

او فوتبال را در باشگاهی با نام هرسویسه که پدرش مربی آن بود، شروع کرد. کلیشی ابتدا با پای راست خود بازی می‌کرد. سپس پدر گائل، به او گفت اگر با پای راست، گل بزند، آن را قبول نخواهد کرد. او با اصرار پدرش، روی پای چپ خود تمرکز کرد و آنقدر با این پا، فوتبال بازی کرد که دیگر پای راست خود را فراموش کرد. کلیشی بعد از بازی در چند باشگاه در رده‌های پایه فرانسه به تیم‌های پایه کان فرانسه منتقل شد. کلیشی که در دوران حضور در کان، در پست هافبک میانی بازی می‌کرد، به مرور پیشرفت کرد و سپس توسط کریستین لوپز (بازیکن اسبق سن اتین) به تیم اصلی کان فراخوانده شد. او در سال 2002 قراردادی را با باشگاه کان امضا کرد و در 15 بازی برای بزرگسالان این باشگاه، دو گل و دو پاس گل را ثبت کرد.

گائل کلیشی در آرسنال

آرسن ونگر، سرمربی وقت آرسنال، از 16 سالگی متوجه استعداد کلیشی شده بود و در ژوئن 2003، این بازیکن و خانواده‌اش را راضی به قرارداد با آرسنال کرد. ونگر به کلیشی قول داد که به او در ترکیب تیم، بازی خواهد رسید. آرسنال برای جذب کلیچی، 350 هزار یورو به باشگاه کان پرداخت کرد. همانطور که ونگر به کلیشی وعده داد، از همان فصل اول همکاری، کلیشی گزینه دوم آرسنال در پست دفاع چپ بعد از اشلی کول بود. او اولین بازی خود با پیراهن آرسنال را در بازی برابر روترهام یونایتد در جام اتحادیه تجربه کرد. 12 بازی در لیگ برتر، یک بازی در چمپیونزلیگ، چهار بازی در جام اتحادیه و پنج بازی در لیگ کاپ، حاصل اولین فصل کلیشی در پیراهن آرسنال بود. آرسنال در این فصل، بدون حتی یک شکست، قهرمان لیگ برتر انگلستان شد و کلیشی در 18 سالگی، جوانترین بازیکنی بود که به قهرمانی انگلیس رسیده است.

کلیشی در فصل دوم حضورش در آرسنال، در 26 بازی این باشگاه حضور داشت اما اواخر فصل را به دلیل مصدومیت از دست داد. کلیشی در فصل سوم نیز با وجود مصدومیت اشلی کول، شانس خود برای حضور در ترکیب اصلی را به دلیل ادامه مصدومیت مزمن خود از دست داده بود و فقط در 11 بازی به میدان رفت. در فصل 07-2006 که چهارمین فصل کلیشی در آرسنال بود، اشلی کول به چلسی پیوست تا کلیشی، بازیکن فیکس آرسنال در پست دفاع چپ باشد. او در این فصل، در 40 مسابقه برای آرسنال به میدان رفت و یک پاس گل در برابر ردینگ را از خود به جای گذاشت. او در فصل 08-2007، بیشترین بازی خود برای آرسنال را ثبت کرد و یکی از بهترین فصول خود را پشت سر گذاشت. او در هر 38 بازی آرسنال در لیگ برتر بازی کرد و به شش پاس گل رسید.

گائل کلیشی در منچسترسیتی

کلیشی در شروع فصل 09-2008، در بازی برابر بارنت، به بازوبند کاپیتانی آرسنال رسید. 41 بازی، یک گل، آمار کلیشی در این فصل بود. کیران گیبس، یکی از رقبای مهم کلیشی در این فصل برای ترکیب اصلی آرسنال شده بود. کلیشی دو فصل دیگر در آرسنال حضور داشت و مجموعا در 72 مسابقه برای این باشگاه به میدان رفت. تابستان 2011، قرارداد کلیشی با آرسنال به انتهای خود رسید و او تصمیم گرفت بعد از 8 سال، از آرسنال جدا شود. او در آرسنال، به آمار 264 بازی، دو گل و 11 پاس گل رسیده بود و به قهرمانی در جام اتحادیه، سوپرکاپ و لیگ برتر انگلستان دست یافته بود. کلیشی سپس به منچسترسیتی پیوست و رقیبی جدی برای الکساندر کولاروف در این باشگاه شد. او در اولین فصل خود در سیتی، 37 مسابقه و چهار پاس گل را ثبت کرد. او شش فصل در سیتی حضور داشت و در 203 مسابقه خود برای این باشگاه، به آمار سه گل و 13 پاس گل رسید. او به جز فصل 16-2015، در هر فصل بالای 20 بازی در لیگ برتر را تجربه کرد. کلیشی در سیتی با مربیانی مثل روبرتو مانچینی، پلگرینی و گواردیولا کار کرد و به دو قهرمانی لیگ برتر، دو لیگ کاپ و یک سوپرکاپ دست یافت.

گواردیولا و گائل کلیشی

کلیشی بعد از پایان قراردادش با سیتی در فصل دوم حضور گواردیولا در این باشگاه، به لیگ برتر ترکیه و باشگاه باشاک‌شهیر پیوست. او در ترکیه سه فصل حضور داشت و به آمارهای 41 بازی، چهار پاس گل در فصل 18-2017، 27 بازی، یک گل و یک پاس گل در فصل 19-2018 و 45 بازی، دو گل و هشت پاس گل در فصل 20-2019 رسید. کلیشی در فصل آخر خود در باشاک‌شهیر، قهرمانی در لیگ برتر ترکیه را نیز تجربه کرد. او سپس در تابستان 2020، با قراردادی سه ساله به باشگاه سروت سوئیس پیوست و در هر سه فصل خود در این باشگاه، حضور موفقی داشت. او مجموعا در 83 بازی برای این باشگاه، به یک گل و شش پاس گل رسید. او در سوئیس یک گل نیز از وسط زمین به ثمر رساند و دوباره به صدر اخبار اروپا بازگشت.

گائل کلیشی بعد از جدایی از سروت سوئیس، به باشگاه پرسپولیس برای تقویت دفاع چپ این تیم در فصل 24-2023 پیشنهاد شد و حتی در مقطعی پیج رسمی این باشگاه را در اینستاگرام فالو کرد اما درنهایت انتقال او به مرحله جدی نرسید و این بازیکن در سال 2023، از فوتبال خداحافظی کرد. او در حال حاضر به پیشنهاد همبازی سابقش، تیری آنری برای حضور در تیم ملی جوانان فرانسه به عنوان دستیار پاسخ مثبت داده و در حال مربیگری است.

کلیشی ابتدا در تیم‌های ملی رده‌های پایه فرانسه حضور فعالی داشت و در تورنمنت‌های مختص این رده سنی در اروپا شرکت می‌کرد. اولین بازی ملی کلیشی برای بزرگسالان فرانسه، بعد از چند بازی نیمکت‌نشینی و دعوت به اردو، در سال 2008 و در دیدار فرانسه برابر صربستان رقم خورد. این دیدار از سری مسابقات انتخابی جام جهانی 2010 در اروپا بود. اولین تورنمنت مهم کلیشی، حضور در جام جهانی 2010 بود که او فقط در دیدار سوم فرانسه برابر میزبان، آفریقای جنوبی بازی کرد و شاهد حذف کشورش از جام بود. یورو 2012، آخرین تورنمنت ملی کلیشی بود که او در ترکیب ثابت فرانسه قرار داشت و با کشورش به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد. آنها در این مرحله مغلوب قهرمان یورو 2012، اسپانیا شدند. کلیشی از اواخر سال 2013، دیگر به تیم ملی فرانسه دعوت نشد. 20 بازی ملی، کل دوران حضور او در تیم ملی فرانسه را تشکیل داده است.

گائل کلیشی در قامت مربیگری فرانسه

source