اختصاصی طرفداری | از دست دادن شخصیتی مانند یورگن کلوپ برای لیورپول و لیگ برتر انگلیس فقدان بزرگی محسوب می‌شود اما عبور از شروع منسجم و امیدوارکننده آرنه اشلوت آسان نخواهد بود. با وجود سیاست منفعلانه کادر مدیریتی جدید، سیگنال‌های مثبتی از حفظ قدرت آن‌ها و انتقال به سطحی جدید وجود دارد. 

در آخرین روز کاری یورگن کلوپ خبری از اعلام رسمی نام جانشین او نبود. با این حال، مرد آلمانی در مراسم خداحافظی با هواداران، نام آرنه اشلوت را فریاد زد تا بستر مناسبی برای جانشینش فراهم کند. میراث او به حمایت عمومی از اشلوت محدود نمی‌شود. یک ترکیب قابل قبول با ذهنیت برنده و حرفه‌ای، اولین برداشت اشلوت از تیمی است که کادر سابق به او تحویل دادند. در زمان او نیازی به مسائلی مانند ثبات مالی یا بازسازی آنفیلد با هزینه‌های هنگفت نخواهد بود، چراکه در 8 سال گذشته همه این موارد انجام گرفته است. سرمربی جدید قرمزها تیمی را تحویل گرفت که برای مقطعی از فصل گذشته در چهار رقابت مختلف مدعی جدی قهرمانی بود. او همچنین با بازگشت مایکل ادواردز و جولیان وارد، نیازی به همکاری با مدیران موقتی مانند یورگ اشماتکه نخواهد داشت. البته که این نگرانی وجود دارد لیورپولِ نسخه جدید، افت محسوسی در کیفیت و ثبات فنی داشته باشد. اما وقتی به هفته‌های ابتدایی فصل نگاه می‌کنیم، لیورپولِ آرنه اشلوت نشانه‌های مشخصی از تیمی به تصویر کشیده که می‌تواند در آینده برای عناوین قهرمانی رقابت کند. 

آرنه اشلوت

هشت بازی، هفت برد، 20 گل زده و 4 گل خورده، پیام مشخصی برای شروع قدرتمندانه لیورپول در فصل جدید است. آرنه اشلوت برای رسیدن به این فرم، در محیط و شرایط متفاوتی تیمش را رشد داده است. با وجود بازگشت مدیران برجسته سابق، گروه FSG اقدامی خاصی برای تقویت ترکیب تیم‌شان نداشتند و به جز گیورگی مامارداشویلی (ورود در سال 2025) و فدریکو کیه زا (گزینه‌ای برای کاستن بار خط حمله)، بازیکن دیگری برای تقویت ترکیب تیم خریداری نشد. در کنار مسائل نقل و انتقالاتی، ریچارد هیوز همچنان برای تمدید قرارداد ویرجیل فن دایک، محمد صلاح و ترنت الکساندر آرنولد به موفقیت نرسیده است. سه ستاره کلیدی اشلوت در حالی برای او بازی می‌کنند که می‌توانند از ژانویه 2025 با تیم آینده خود پیش‌قرارداد امضا کنند. به همین دلیل، برای ارزیابی عملکرد سرمربی جدید آنفیلد، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. 

استراتژی رسانه‌ای آرنه اشلوت 

در لیگ برتر انگلیس، در کنار مسائل فنی، توانایی سرمربی یک تیم برای حفظ آرامش رسانه‌ای و مقابله با آن، نکته‌ای ضروری برای بقای اوست. یورگن کلوپ شخصیت محبوب رسانه‌ها بود اما به همان اندازه، برخورد تهاجمی نیز داشت. او بارها برای دفاع از عملکرد تیم و بازیکنانش، جملات تندی در مواجهه با خبرنگاران بیان می‌کرد. او یک‌بار در پاسخ به خبرنگار اسکای گفته بود: ««حتی با وجود این که در فوتبال مشغول به کار هستی، درکی از این موضوع نداری. چرا باید دوباره توضیح دهم؟ بدون اطلاع اظهارنظر می‌کنی. البته من درک می‌کنم، فوتبال برای سرگرمی است!». آرنه اشلوت در محیطی کار می‌کند که رسانه‌های آن بی‌رحم هستند. همان‌طور که در زمان آرامش، نسیم تمجید و تحسین لبخند را به چهره بازیکن و سرمربی می‌نشاند، در زمان عقب‌گردها، باید منتظر توفان رسانه‌ای برای تحمیل سیاهی و فروپاشی باشید. 

به گفته منابع نزدیک به لیورپول، یکی از عوامل انتخاب اشلوت به عنوان سرمربی جدید، مهارت زبان انگلیسی و توانایی ارتباط اجتماعی او بود. آن‌ها با مشاهده وضعیت اریک تن هاخ در منچستریونایتد به این نتیجه رسیده بودند که باید تمامی فاکتورها را پوشش دهند. تن هاخ و لوئیس فن خال در اولدترافورد بارها با خبرنگاران مختلف اختلاف نظر داشتند و دامنه این درگیری شرایط پر تنشی را ایجاد کرده بود. پس از پایان فصل 24-2023، اشلوت در حالی به عنوان جانشین کلوپ معرفی شد که تا یک ماه خبری از مصاحبه و حتی عکس اختصاصی با باشگاه نبود. لیورپول که قصد داشت از مرد هلندی محافظت کند، چند روز پس از مصاحبه با تلویزیون رسمی، سرمربی‌اش را مقابل خبرنگاران قرار داد. با بررسی ادبیات اشلوت مشخص بود که او برای گفت‌وگوهای فوتبالی برنامه‌های ویژه‌ای دارد. او در شروع کارش اعلام که از «میراث کلوپ» رضایت دارد و تیمی بهتر از این نمی‌توانست تحویل بگیرد. در مورد چشم‌اندازها و اهداف آینده نیز عملکرد خودش و بازیکنانش را عامل اصلی برای رسیدن به موفقیت معرفی کرد. «فاکتور خود انتقادی» در سرمربیان هلندی به‌ندرت دیده می‌شود، این موضوع در مورد اشلوت نیز صدق خواهد کرد اما او تلاش می‌کند به همان اندازه‌ای که بازیکنان یک باشگاه در موفقیت مهم هستند، نقش خودش را نیز درک کند. رئیس قرمزها این موضوع را مقابل خبرنگاران پذیرفت تا آن‌ها حداقل در کوتاه مدت محدود شوند. آن‌ها منتظر شخصیتی بودند که در «ماموریت غیرممکن جانشینی کلوپ» نقطه ضعف نشان دهد، اما اشلوت با تاکتیک محافظه‌کارانه اما منطقی در مورد تیمش صحبت می‌کند. 

آرنه اشلوت

پس از پیروزی 2-0 مقابل برنتفورد، آرنه اشلوت در نشست خبری‌اش گفته بود: برد خوبی است اما با احترام به برنتفورد، فراموش نکنید که ما با تاپ سیکس بازی نکرده‌ایم. هفته بعد، تیم او مقابل منچستریونایتد به پیروزی دست یافت تا او این جمله را مطرح کند: هواداران لیورپول می‌دانند که راه طولانی در پیش داریم. اشلوت می‌داند که مواجهه با رسانه‌های انگلیسی، می‌تواند مانند یک زمستان سهمگین، سرمای سوزناکی را به تیم او تزریق کند. بخشی بزرگی از جنگ رسانه‌‌ای او به نتایج داخل زمین بستگی دارد اما باید دید رویکرد سرمربی 46 ساله در مصاحبه‌ها و نشست‌های خبری تا چه زمانی نتیجه خواهد داد. 

چالش‌های مدیریت تیمی آرنه اشلوت

پس از عملکرد ناامیدکننده جرل کوانسا در نیمه اول دیدار با ایپسویچ تاون، آرنه اشلوت مدافع جوان تیمش را از زمین خارج کرد. او در مصاحبه پس از بازی نیز عملکرد مدافع 21 ساله‌اش را ضعیف عنوان کرد و طی طی پنج بازی گذشته لیگ برتری، حتی یک دقیقه هم به کوانسا فرصت بازی نداده است. در بحث برخورد با بازیکنان، رویکرد اشلوت کاملا با سیاست کاری یورگن کلوپ در تضاد قرار دارد. سرمربی سابق لیورپول به حمایت همه جانبه از بازیکنانش مشهور بود و پس از فرم ضعیف تیم نیز سعی می‌کرد از آن‌ها محافظت کند. مرد هلندی تلاش می‌کند با رختکنش صادق باشد. او پس از شکست خانگی مقابل ناتینگهام فارست، از عملکرد تیمش گلایه کرد و حتی پس از پیروزی مقابل میلان نیز گفت: وقتی می‌توانیم به سبک امشب بازی کنیم، می‌توان گفت بازی با فارست یک بی‌احترامی بود. 

در مورد داروین نونیز، آرنه اشلوت دیوگو ژوتا را به مهاجم اروگوئه‌ای ترجیح می‌دهد اما به اعتقاد خودش، بستر لازم برای بازگشت نونیز به ترکیب را فراهم کرده است. پس از گلزنی نونیز در بازی با بورنموث، اشلوت اعتقاد داشت که نونیز حالا می‌داند که چه چیزی باید ارائه کند. در بازی شب گذشته مقابل وولورهمپتون نیز ابراهیما کوناته معتقد بود باید جایزه بهترین بازیکن زمین را دریافت کند. اشلوت در مصاحبه با اسکای در مورد مدافعش گفت:

 شاید او لحظه ای که گل خوردیم را فراموش کرده است! شاید به همین دلیل گل خوردیم، زیرا او در آن لحظه حواسش نبود. حداقل می‌توان گفت آن موقعیت قابل جلوگیری بود. 

 

 مدیریتی تیمی به صورت فشار به بازیکن تا زمانی که نتایج مناسبی به دست می‌آید، توانایی فنی بازیکنان را افزایش می‌دهد اما با فرا رسیدن روزهای سیاه، مهم‌ترین چالش یک سرمربی، حفظ رختکن ناامید و مردد خواهد بود. 

ایده‌های فنی آرنه اشلوت در لیورپول 

آرنه اشلوت تلاش کرده است ضمن حفظ فرم و مدل بازی هشت ساله گذشته لیورپول، تغییرات منحصر به فرد خود را در آن اعمال کند. بازی‌سازی تیم مانند سایر تیم‌های مدرن فوتبال اروپا، از خط دفاع آغاز می‌شود. رویکرد اشلوت مبتنی بر سیستم 1-3-2-4 است که در زمان دفاع و حمله شکل خاصی از 4-2-4 را به خود می‌گیرد. او دومینیک سوبوسلای را کمی جلوتر از رایان خرافنبرخ و الکسیس مک آلیستر قرار می‌دهد و انتظار دارد هافبک‌هایش با سرعت انتقال توپ بالا، به وسیله پاس‌‌های عرضی، به حرکت وینگرها کمک کنند. اشلوت حساب ویژه‌ای روی سوبوسلای باز کرده است و پیش از دیدار با میلان نیز اشاره کرد که هافبک مجارستانی او باید مشارکت بیشتری در گل‌ها داشته باشد.

سیستم بازی لیورپول در سرمربیگری آرنه اشلوت
آرایش بازیکنان لیورپول در زمان دفاع

لیورپول در بازی میلان، مشابه آن‌چه که در بازی با برنتفورد و منچستریونایتد هم انجام داده بود، دقایقی ابتدایی بازی را به حریف تقدیم کرد. اشلوت گفته است که دوست دارد بازی را با آرامش بیشتری آغاز کرده و رویکرد خودش را بر اساس عملکرد حریف انتخاب کند. بازیکنان لیورپول در طراحی‌های حمله به نوعی تکامل در بازی‌سازی رسیده‌اند. آن‌ها به وسیله پاس‌های سریع و فشرده، گاهی بیش از پنج پاس در 10 ثانیه، یک عملکرد غالب را به حریف دیکته می‌کنند. انعطاف‌پذیری مهاجمان بیشتر شده است و اگر تعجب نمی‌کنید، محمد صلاح تحت هدایت آرنه اشلوت بیش از دوران یورگن کلوپ دوندگی دارد و در فاز دفاعی شرکت می‌کند.

بازیکنان لیورپول طی مصاحبه‌های اخیر به این نکته اشاره کرده‌اند که دفاع تیمی بهتری نسبت به گذشته دارند. در بازی‌های گذشته، به غیر از بورنموثِ آندونی ایرائولا، هیچی تیمی تعداد شوت‌های خود را مقابل قرمزها دو رقمی نکرده است تا آن‌ها با دریافت تنها یک گل و xG متحمل شده 4.5، بهترین خط دفاع لیگ برتر را داشته باشند. انعطاف بازیکنان منجر به تشکیل یک پایه تدافعی محکم شده که در بازپس‌گیری توپ توانایی بالایی دارد. حفظ برتری عددی در خط دفاع به جای پرسینگ شدید دوران کلوپ، انتخاب سرمربی جدید برای جلوگیری از دریافت گل است. لیورپول آرایش 4-2-4 را هنگام دفاع نیز حفظ می‌کند اما پس از تصاحب مالکیت توپ، در برخی موارد آرایش 2-5-3 نیز استفاده می‌شود. یعنی جایی که ترنت الکساندر آرنولد با دریافت آزاد عمل به خط میانی ملحق می‌شود تا با استفاده از نبوغ خود در ارسال پاس‌های بلند و دقت بالا، موقعیت گلزنی ایجاد کند.

آرایش بازیکنان لیورپول در زمان حمله 

لیورپول طی پنج بازی لیگ برتری خود 12 بار موفق به گلزنی شده و اکس‌جی 14.48 (بهترین رکورد) را ثبت کرده است. اعداد مطرح شده، قدرت تدافعی و تهاجمی تیم اشلوت را ثابت می‌کند.

[جدول لیگ برتر انگلیس
وضعیت جدول لیگ برتر انگلیس

بازیکنان لیورپول 91 بار به سمت دروازه حریفان خود اقدام به‌شوت زنی کرده‌اند که حدود 27% آن‌ها درون شش قدم رقم خورده است. آن‌ها نسبت به تیمی مانند منچسترسیتی از پشت محوطه شوت کمتری زده‌اند (21% در مقابل 39%)، اما اشلوت نگرانی‌های دیگری در این مورد دارد. بازیکنان او 14 موقعیت مسلم گلزنی را از دست داده‌اند که پس از منچستریونایتد (17 موقعیت)، ضعیف‌ترین عملکرد لیگ برتر محسوب می‌شود. اکس‌جی مربوط یه شوت‌ها، عددی بین 0.12 تا 0.13 را نشان می‌دهد که پنجمین عملکرد برتر لیگ خواهد بود.

مهم‌ترین مشکلات لیورپول در بازی با ناتینگهام فارست به چشم خورده است. یعنی جایی که تیم نونو اسپیریتو سانتو با سیستم low block خود که در فصل جاری یکی از بهترین آمارهای تدافعی را ثبت کرده، دامنه حملات حریف را کنترل کرد. فارست به مدت 56 دقیقه تمایلی برای ورود به زمین لیورپول نداشت و در نهایت پس از تحمیل اضطراب به آنفیلد، نیش کشنده‌ای را توسط کالوم هادسون اودوی به قرمزها وارد کرد. شکست خانگی 1-0، تیم اشلوت را ناامید کرد اما یک ماموریت بزرگ برای آن‌ها رقم زد: در برابر تیم‌های تدافعی، ایده بهتری داشته باشید!

تیم نونو پس از مهار فولبک‌های لیورپول، اجازه نداد آن‌ها لمس توپ خاصی در مقابل دروازه داشته باشند. اکس‌جی لیورپول در این دیدار به عدد یک نرسید

رایان خرافنبرخ، شکوفایی یک استعداد 

یکی از هواداران لیورپول اعتقاد دارد اگر رایان خرافنبرخ در نقل و انتقالات 2024 خریداری می‌شد، از او به عنوان یکی از بهترین خریدهای تابستانی یاد می‌کردند. یکی از اولویت‌های نقل و انتقالاتی لیورپول، جذب هافبک تدافعی بود. آن‌ها مارتین زوبیمندی را برای مدل بازی جدیدشان مناسب می‌دیدند اما به علت عوامل مختلف، این انتقال به سرانجام نرسید. اشلوت قطعا از این اتفاق ناامید بود اما چاره‌ای جز استفاده از بازیکنان موجود در اسکواد فعلی‌اش نداشت. او برای بهبود خط هافبک تیم، پست بازی رایان خرافنبرخ را تغییر داد تا پتانسیل این بازیکن هلندی شکوفا شود. مسیر رشد خرافنبرخ 22 ساله پس از انتقال به بایرن مونیخ متوقف شده بود و حتی کلوپ نیز نتوانست آن‌طور که باید، از جوان‌ترین بازیکن تاریخ لیگ هلند استفاده ویژه‌ای داشته باشد.

رایان خرافنبرخ

لیورپول که برای سال‌ها نیاز به یک هافبک شماره شش را احساس می‌کرد، احتمالا در کوتاه‌مدت گزینه مطلوبی برای آن در اختیار دارد. این موضوع زمانی اثبات می‌شود که به عملکرد خرافنبرخ در فصل جاری نگاه کنید. در فصل 25-2024 لیورپول، خرافنبرخ پس از ویرجیل فن دایک بیشترین پاس سالم و پس از لوئیز دیاز، بیشترین حمل توپ را ثبت کرده است. وقتی به یک سوم نهایی زمین نیز وارد می‌شویم، تنها محمد صلاح عملکرد بهتری در بحث ارسال پاس دارد. خرافنبرخ پیش از این به طور میانگین 13 بار در هر بازی توپ را لو می‌داد، اما اشلوت با بالا بردن دقت و تمرکز هموطنش، این عدد را به 9.4 کاهش داده است. 

زمستان در راه خواهد بود؟

بزرگترین چالش لیورپول در ماه‌های پیش‌رو مشکلات مربوط به عمق ترکیب و مصدومیت بازیکنان خواهد بود. آن‌ها با یک مصدومیت در هر پست، با افت محسوسی در کیفیت فنی مواجه می‌شوند. در حال حاضر آلیسون اولین قربانی فصل جدید محسوب می‌شود و به علت آسیب‌دیدگی جزئی در ناحیه همسترینگ، دو بازی را از دست داده بود. چالش دیگر لیورپول، مسئله تمدید قرارداد بازیکنان کلیدی است. ویرجیل فن دایک، محمد صلاح و  ترنت الکساندر آرنولد، هر سه در ماه‌های آخر قراردادشان قرار دارند و از ماه ژانویه می‌توانند با سایر تیم‌ها پیش‌قرارداد امضا کنند. تصور این که به‌زودی رسانه‌های اسپانیایی اخبار علاقه رئال مادرید به الکساندر آرنولد را چند برابر می‌کنند، برای آرنه اشلوت و مدیران قرمزها عذاب‌آور خواهد بود. در کنار مسائل مدیریتی، انعطاف تاکتیکی اشلوت برای ادامه فصل حائز اهمیت است. پس از آشنایی و آنالیز رقبای لیورپول، توانایی این تیم را تغییر مدل بازی و ایده‌های فنی، مهم‌ترین مزیت آن‌ها برای ایجاد چشم‌انداز مطلوب است. 

تقویم فشرده و دشوار لیگ برتر همواره برای تیم‌های انگلیسی دردسر ایجاد می‌کند فصل گذشته یورگن کلوپ و پپ گواردیولا از سردمداران مبارزه با تقویم فشرده بازی‌ها بود، اما نه‌تنها اعتراض آن‌ها نتیجه‌ای نداد، بلکه تعداد و فشردگی بازی‌ها افزایش یافت. اگر به برنامه لیورپول در چند هفته آینده نگاه کنیم، می‌توان با قاطعیت گفت که جهنمی به تمام معنا در انتظار آرنه اشلوت و تیمش است.

بازی رقابت تاریخ
لیورپول – چلسی لیگ برتر 29 مهر
لایپزیش – لیورپول  لیگ قهرمانان اروپا 2 آبان
آرسنال – لیورپول  لیگ برتر 6 آبان
برایتون – لیورپول لیگ کاپ 9 آبان
لیورپول – برایتون لیگ برتر 12 آبان
لیورپول – بایرلورکوزن لیگ قهرمانان اروپا 15 آبان
لیورپول – استون ویلا لیگ برتر 19 آبان
ساوتهمپتون – لیورپول  لیگ برتر 4 آذر
لیورپول – رئال مادرید  لیگ قهرمانان اروپا  7 آذر
لیورپول – منچسترسیتی لیگ برتر 11 آذر

 

source