«مهدی عسگری»، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از افزایش مداوم قیمت خودرو گفت: «کمیسیون صنایع از ابتدای مجلس یازدهم پیگیر تحول و رقابتی‌کردن صنعت خودرو بوده است. این کمیسیون قانون ساماندهی صنعت خودرو را به‌منظور بهبود کیفیت و افزایش عرضه خودروهای داخلی و واردات خودروهای کارکرده و نو به تصویب رساند. بااین‌حال خودروسازان همچنان هر چند ماه یک بار با روش‌های مختلفی به‌دنبال کسب مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت هستند.»

وی در ادامه افزود: «با فشارهایی که دو خودروساز از طریق احتکار، عدم عرضه، کاهش تولید و به‌تازگی با شگرد افزایش آپشن و استاندارد اجباری وارد کردند، موفق به کسب مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت شدند. این درحالی است که اجرای استاندارد اجباری از تکالیف سال‌های قبل خودروسازان بوده است.»

قیمت خودرو

عسگری در ادامه با اشاره به نزول جایگاه و تغییر کارکرد شورای رقابت به‌‌عنوان تنها مرجع رسیدگی به رویه‌های ضدرقابتی اظهار داشت: «اینکه شورای رقابت به‌خاطر تغییرات ظاهری و چند میلیون تومانی خودروها، مجوز افزایش قیمت ۴۰ درصدی برای یک خودروساز و ۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومانی برای خودروساز دیگر را صادر می‌کند، جای تأسف دارد. روند تولید شش‌ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته نشانگر افزایش تولید ۴۳۰ هزار دستگاه خودرو است. اما عرضه خودرو ۹ تا ۱۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.»

افزودن آپشن‌های ارزان برای افزایش قیمت خودرو و اجحاف در حق مشتریان

او با بیان اینکه به بهانه افزودن برخی آپشن‌های ارزان با هزینه‌های بیشتر در حق مشتریان اجحاف می‌‌شود، خطاب به وزیر صمت گفت: «چرا خودروسازان باید به بهانه افزودن پسوند و پیشوند نام خودرو و نصب آپشن از متقاضیان هزینه‌های زیادی را دریافت کنند؟ درحالی‌که خودروسازان حتی اطلاعات جدیدی از مدل‌ها را منتشر نکرده‌اند. گویا این شرکت‌ها می‌خواهند برای جبران هزینه‌های خود محصولات قدیمی را صرفاً با نام جدید وارد بازار کنند. با این روند باید منتظر افزایش قیمت سایر محصولات خودروسازان به بهانه تغییر نام، استاندارد یا ارتقا باشیم.»

همچنین بخوانید: سیگنال افزایش قیمت خودرو در ماه‌های پایانی سال 1402؛ گرانی بیشتر در بازاری رکودزده

رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی مجلس در ادامه گفت: «درحالی‌که خودروسازان بزرگ دنیا با انواع بحران‌های تولید و عرضه و به‌تازگی مسئله بحران انرژی مواجه شده‌اند، خودروسازان داخلی محصولات خود را به‌صورت دوساله پیش‌فروش کرده‌اند. خودروسازان داخلی محصولات خود را بدون رضایت مشتریان به قیمت فردا می‌فروشند و ادعای ضرر و زیان هم می‌کنند.»

عسگری در پایان گفت: «راه‌حل خروج خودروسازان از زیان رفع تعارض منافع و تعیین تکلیف ساختار سهام‌داری و تعارض بین قطعه‌سازان و خودروسازان، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های مازاد و کیفی‌سازی محصولات است.»

source