از زمانی که ویندوز نصب شده آسیب می بیند، ⚠️ ارورها و بوت نشدن به روش های مختلفی ظاهر می شوند که میتوانند دلایل سخت افزاری و نرم افزاری داشته باشند.

در این مطلب از انزل وب، به این موضوع می پردازیم که مهم ترین دلایل پریدن ویندوز چیست و رایج ترین علائم پریدن ویندوز را ارائه می کنیم.

مهم ترین دلیل پریدن ویندوز چیست؟

What is the Most Important Reason for Windows Fails to Boot?

به طور خلاصه علت پریدن ویندوز موارد زیر است:

  • مشکلات سخت افزاری
  • خراب شدن فایل های سیستمی
  • مشکلات نرم افزاری
  • پیکربندی BIOS/UEFI
  • مشکلات پارتیشن
  • آسیب فیزیکی
  • تنظیمات اورکلاک و پاور
  • ناسازگاری دستگاه خارجی

در ادامه جزئیات موارد بالا و چند مورد دیگر و نیز علائم پریدن ویندوز ۱۰، ۱۱ و … را ارائه می کنیم.

۱- مشکلات سخت افزاری

خرابی هارد دیسک

هارد دیسک یکی از اجزای حیاتی کامپیوتر است که تمام داده های شما را ذخیره می کند. اگر هارد دیسک آسیب دیده باشد یا از کار بیفتد، ویندوز نمی تواند به فایل های ضروری جهت بوت دسترسی داشته باشد.

کابل های شل یا آسیب دیده

اگر کابل های برق یا کابل داده که برای انتقال اطلاعات بین چند کامپیوتر استفاده می کنید، شل یا آسیب دیده باشد، مانع از عملکرد صحیح هارد دیسک می شود. در صورتی که فقط از کابل (نه باتری) برای جهت اتصال کامپیوتر به برق استفاده می کنید، اما کامپیوتر به صورت تصادفی خاموش شده و روشن نمی شود یا بوی سوختگی احساس می کنید، می تواند به دلیل مشکل در کابل باشد، بنابراین باید کابل های برق را بررسی کنید که آسیب ندیده باشند.

نقص در رم

رم خراب باعث می شود سیستم از کار بیفتد و یا بوت نشود. برای حل مشکل پریدن ویندوز به دلیل خرابی رم، باید آن را بررسی کنید و در صورت تشخیص آسیب، آن را تعویض کنید. نشانه های رم معیوب، صفحه آبی مرگ و یا کند شدن ویندوز است.

مشکلات منبع تغذیه

اگر منبع تغذیه (Power) خراب یا ناکافی باشد، سیستم شما راه اندازی نمی شود. اگر از باتری استفاده می کنید، آن را خارج نموده و لپ تاپ را مستقیما به برق وصل کنید.

۲- خراب شدن فایل های سیستمی

خرابی Boot Configuration Data (BCD)

BCD حاوی اطلاعات مهم بوت است. اگر خراب باشد، ویندوز راه اندازی نمی شود. اگر پیغام خطای The Boot Configuration Data for Your PC is missing را دریافت کردید، به این معنی است که اطلاعات بوت کامپیوتر شما خراب شده است.

نشانه های پریدن ویندوز ۱۰

MBR یا GPT خراب

Master Boot Record و GUID Partition Table برای بوت شدن سیستم بسیار مهم هستند. اگر خراب باشند، سیستم شما راه اندازی نمی شود. MBR و GPT دو روش متفاوت برای ذخیره‌ اطلاعات و پارتیشن‌ بندی هارد دیسک می باشند. اگر تاکنون اقدام به پارتیشن بندی هارد دیسک کرده اید، احتمالا خطای MBR و GPT را مشاهده کرده اید.

حل مشکل پریدن ویندوز

فایل های سیستمی آسیب دیده

ویندوز برای درست کار کردن به فایل های سیستمی خود نیاز دارد، اگر خراب شوند، به سرعت با مشکل مواجه خواهید شد. ممکن است فایل های ضروری سیستم ویندوز به دلیل خاموش شدن نامناسب، ویروس یا به روز رسانی ناموفق خراب شوند. برای حل مشکل پریدن ویندوز، می توانید فایل های سیستمی را تعمیر کنید.

۳- مشکلات نرم افزاری

به روز رسانی اخیر ویندوز یا نصب نرم افزار

گاهی آپدیت ویندوز یا نصب نرم افزار جدید باعث ایجاد نقص در بوت ویندوز می شود. هر بار که یک به روز رسانی ویندوز نصب می شود، به طور خودکار درایورهای دستگاه و سایر فایل های سیستم را شناسایی کرده و آنها را نیز بروز می کند. در این فرایند، به دلیل اینکه برخی از فایل‌ هایی که برای راه‌ اندازی ویندوز مهم هستند، توسط فایل‌ های پشتیبانی‌ نشده بازنویسی می‌ شوند، فرایند بوت به خطر می‌ افتد.

ساده ترین راه حل برای بالا نیامدن ویندوز، در چنین شرایطی این است که دکمه Power را فشار دهید و نگه دارید تا کامپیوتر دوباره راه اندازی شود. زمانی که لوگوی ویندوز را می بینید، دوباره دکمه Power را فشار داده و نگه دارید. این روند را یک بار دیگر تکرار کنید و سپس خواهید دید که ویندوز وارد حالت تعمیر خودکار می شود که در آن سیستم و سایر فایل های مهم را بررسی می کند و ناهماهنگی های آنها را برطرف می کند و به این ترتیب سیستم عامل به طور عادی بوت می شود.

مشکلات درایور

درایورهای ناسازگار یا خراب نیز دلیل پریدن ویندوز ۱۰، ۱۱ و… می باشد. برای شناسایی مشکلات ناسازگاری درایورها، می توانید به Device Manager بروید. سپس باید به دنبال درایوری باشید که علامت تعجب زرد رنگ کنار آن وجود دارد. این به این معنی است که مشکلی مانند قدیمی بودن، ناسازگاری و یا خراب بودن، در این درایور وجود دارد.

پریدن ویندوز

بدافزار یا ویروس

بدافزار یکی از دلایل اصلی یک کامپیوتر غیر قابل بوت است. ویروس یا بدافزار می‌ تواند فایل‌ های سیستم را خراب کند یا فرآیند بوت را قفل کند و از راه‌ اندازی ویندوز جلوگیری نماید. برای جلوگیری از پریدن ویندوز و نصب مجدد آن، همواره سیستم خود را برای ویروس یا بدافزار، اسکن نمایید.

۴- مشکلات پیکربندی BIOS/UEFI

ترتیب نادرست راه اندازی

اگر ترتیب راه‌ اندازی BIOS/UEFI نادرست باشد، ممکن است سیستم سعی کند از دستگاه اشتباهی بوت شود. BIOS/UEFI نرم افزارهای سطح پایینی هستند که وظیفه آن ها این است که پس از روشن کردن سیستم، قطعات سخت افزاری را فعال می کنند و درست کار کردن آن ها را تست می کنند. در برخی موارد ممکن است پس از اضافه کردن یک قطعه سخت افزاری جدید با BIOS/UEFI شما همخوانی نداشته باشد که در چنین مواقعی آپدیت BIOS/UEFI مشکل را برطرف می کند.

حالت UEFI در مقابل Legacy Mode

جابجایی بین حالت UEFI و Legacy بدون پیکربندی مناسب می‌ تواند باعث مشکلات بوت شود، به‌ ویژه در سیستم‌ هایی که دیسک‌ های GPT دارند.

۵- مشکلات پارتیشن

پارتیشن غیرفعال

پارتیشن حاوی سیستم عامل، ممکن است غیرفعال شده باشد و این می تواند از بوت شدن سیستم جلوگیری کند. در چنین مواقعی با خطای Operating System Not Found مواجه خواهید شد.

نشانه های پریدن ویندوز

بوت پارتیشن خراب

در سیستم عامل ویندوز، پارتیشن بوت، حاوی بوت لودر است که فایل های مورد نیاز جهت بالا آمدن ویندوز را به سمت بوت شدن هدایت می کند. اگر پارتیشن بوت خراب باشد یا به طور تصادفی پاک شده باشد، ویندوز بوت نمی شود. در این حالت خطاهایی مانند System Reserved Partition Missing یا EFI Partition Missing را دریافت خواهید کرد.

۶- آسیب فیزیکی

آسیب ناشی از ضربه یا خیس شدن

پریدن ویندوز لپ تاپ و کامپیوتر می تواند به دلیل آسیب به سخت افزار از طریق ضربه یا ریختن مایعات بر روی آن باشد.

گرمای بیش از حد

گرمای زیاد و طولانی مدت می تواند به اجزای داخلی مانند مادربرد یا CPU آسیب برساند و از بوت شدن سیستم جلوگیری کند. زمانی که فن ها با سرعت بالا و سخت کار می کنند، این نشان می دهد که کامپیوتر شما سخت کار می کند تا اجزای داخلی را خنک کند.

۷- تنظیمات اورکلاک و پاور

خرابی های اورکلاک

اورکلاک کردن یک قطعه سخت افزاری منجر به افزایش سرعت عملکرد آن می شود و اما گرمای بیشتری نیز تولید شده و حرارت قطعه افزایش می یابد. تنظیمات اورکلاک (Overclocking) نامناسب در BIOS/UEFI می تواند دلیل مشکل پریدن ویندوز و خرابی بوت شود.

تنظیمات Power management

یکی دیگر از دلایل پریدن ویندوز ۱۱، ۱۰ و…این می باشد که تنظیمات نادرست Power Management از راه اندازی کامپیوتر به ویژه در لپ تاپ جلوگیری می کند. اگر تنظیمات پاور را تغییر دادید و سیستم بالا نیامد، بهتر است در حالت Safe Mode وارد شوید و تنظیمات پاور را به حالت قبل برگردانید.

۸- خرابی سیستم فایل

سیستم فایل روی هارد دیسک ممکن است خراب شود و ویندوز نتواند فایل های لازم برای بوت شدن را بخواند.

۹- ناسازگاری دستگاه خارجی

گاهی اوقات، دستگاه‌ های خارجی متصل مانند درایوهای USB یا لوازم جانبی می‌ توانند در فرایند بوت اختلال ایجاد کنند، به ویژه اگر BIOS/UEFI ابتدا سعی کند از آن ها بوت شود. بنابراین می توانید برای حل مشکل پریدن ویندوز ۱۰، ۱۱ و… تمام دستگاه های USB را جدا کنید.

۱۰- مشکلات بوت لودر ویندوز

اگر بوت لودر یا برنامه راه انداز (Bootloader) خراب شود، می تواند علت پریدن ویندوز لپ تاپ باشد. اگر کامپیوتر شما حتی قبل از اینکه ویندوز لود شود، پیام خطایی به شما نمایش می دهد، ممکن است بخش بوت در پارتیشن سیستم شما آسیب دیده یا خراب شده باشد یا فایل‌ هایی از دست رفته باشد.

دلیل پریدن ویندوز

۱۱- نشانه های ویندوز خراب یا آسیب دیده

زمانی که ویندوز آسیب می بیند، به روش های مختلفی ظاهر می شود. در ادامه نشانه های رایجی که نشان می دهد ویندوز شما خراب یا آسیب دیده است را ارائه می کنیم.

بوت نشدن

ممکن است کامپیوتر روی لوگوی ویندوز گیر کند یا دایره ای در حال چرخش به صورت نامحدود نمایش داده شود. این یک مشکل در سخت افزار کامپیوتر شما مانند رم، هارد دیسک و… را اعلام می کند.

پریدن ویندوز لپ تاپ

نمایش صفحه آبی مرگ (BSOD) در هر بار راه اندازی با کدهای خطای متفاوت نیز به معنی آسیب دیدن و یکی از نشانه های پریدن ویندوز ۱۰، ۱۱ و… است. هنگامی که BSOD ظاهر می شود، سیستم تا حد زیادی از دیدگاه عملکردی غیر قابل اجرا می شود و مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری از دلایل آن می باشد.

نشانه پریدن ویندوز

همچنین زمانی که کامپیوتر شما بارها و بدون اینکه به صفحه ورود برسید، مجدد ریستارت می شود، از نشانه های خرابی ویندوز است.

ناپایداری سیستم

سیستم شما اغلب بدون پیام خطای خاصی از کار می افتد.

ممکن است برنامه ها خطا دهند و باز نشوند.

سیستم به طور غیرمنتظره ای فریز شود و نیاز راه اندازی مجدد داشته باشد.

پیغام های خطا

ممکن است پیام های خطایی دریافت کنید که نشان می دهد برخی از فایل های سیستم گم یا خراب شده اند. برای نمونه Windows failed to start و ntoskrnl.exe missing از جمله این خطاها هستند.

دلیل پریدن ویندوز

همچنین ممکن است سیستم، خطاهایی مربوط به فایل های سیستمی خراب را نمایش دهد. این موارد اغلب با اجرای ابزارهای sfc /scannow یا DISM شناسایی می‌ شوند.

خطاهای ریجستری یکی دیگر از نشانه های خرابی ویندوز می باشد. برای نمونه خطاهای Registry is corrupt و Cannot find a specific key.

پریدن ویندوز 10

مشکلات عملکرد

ممکن است سیستم شما نسبت به قبل کندتر شود به ویژه در زمان باز کردن برنامه ها و فایل ها. همچنین باز کردن برنامه ها با تاخیر نیز نشانه پریدن ویندوز است.

آپدیت ناموفق

با خطاهای به روز رسانی ویندوز مانند Windows could not complete the update و یا Failed to install update مواجه می شوید. یا اینکه ممکن است ویندوز در حین به روز رسانی، گیر کند.

نشانه پریدن ویندوز

مشکلات درایور

ممکن است با مشکلات مکرر درایورها مانند عدم شناسایی درایورها، خراب شدن درایورها یا نمایش خطاهای مربوط به درایورها در ویندوز مواجه شوید.

همچنین هشدارهایی در مورد درایورهای ناسازگار در ویندوز ظاهر شود.

فایل های خراب یا گم شده

فایل‌ ها یا برنامه‌ ها ممکن است بدون توضیح ناپدید شوند یا غیرقابل دسترس شوند. یا اینکه ممکن است فایل ها در هنگام باز شدن خراب به نظر برسند، برای نمونه کاراکترهای ناخوانا را نمایش دهند.

مشکلات شبکه

ممکن است ویندوز در اتصال به شبکه ها مشکل داشته باشد یا تنظیمات شبکه به درستی ذخیره نشود. همچنین ممکن است اشکالاتی در اتصال به اینترنت ایجاد شود.

مشکلات امنیتی و مجوزها

مشکلات مربوط به حساب های کاربری، مانند عدم امکان ورود به سیستم یا تنظیم نادرست مجوزها می تواند نشانه خرابی و پریدن ویندوز کامپیوتر باشد. علاوه بر این ممکن است درخواست‌های غیرمعمول یا بیش از حد User Account Control (UAC) ظاهر شود. یا اینکه ابزارهایی مانند Task Manager، Command Prompt یا تنظیمات ویندوز ممکن است در دسترس نباشند یا به درستی کار نکنند.

رفتارهای عجیب و گلیچ ویندوز

صفحه مانیتور ممکن است سو سو بزند یا اینکه وضوح تصویر تغییر کند. پیام‌ ها یا خطاهای غیر معمولی ظاهر شوند و یا با ناپدید شدن یا عدم پاسخگویی منوی استارت و نوار وظیفه مواجه شوید.

خرابی Disk Partitions

ممکن است یک یا چند پارتیشن دیسک غیرقابل دسترسی شوند، یا ممکن است ویندوز از شما بخواهد درایوی را که قبلا خوب کار می کرد را فرمت کنید. یا اینکه ویندوز، خطاهایی مانند NTFS که مربوط به سیستم فایل است را گزارش کند.

فایل های بوت خراب یا گم شده

خطاهایی مانند Bootmgr is missing یا No bootable device found در حین راه اندازی نشان می دهد که فایل های بوت سیستم آسیب دیده است. همچنین ممکن است خطاهایی مانند The Boot Configuration Data for your PC is missing or contains errors را ببینید که مربوط به خرابی Boot Configuration Data (BCD) می باشد.

سوالات متداول

چرا ویندوز بالا نمیاد؟

مشکلات سخت افزاری در رم، هارد دیسک و… و نیز مشکلات نرم افزاری مانند آلودگی به ویروس، به روز رسانی ناقص و… می تواند دلیل بالا نیامدن ویندوز باشد.

چرا ویندوز دیر بالا میاد؟

پر بودن فضای دیسک، حجم بالای فایل ها و برنامه ها، تنظیمات نادرست BIOS/UEFI و خطای فایل های سیستمی از جمله دلایل دیر بالا آمدن ویندوز است.

جمع بندی

اگر نشانه های خرابی ویندوز را مشاهده کردید، باید برای تشخیص و تعمیر آن اقدام کنید تا داده و اطلاعات تان از دست نرود. از جمله دلایل پریدن ویندوز، خرابی سخت افزار، نرم افزار، خراب شدن فایل های سیستمی و مشکلات پارتیشن می باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب به این موضوع پرداختیم که مهم ترین دلایل پریدن ویندوز چیست؟ و رایج ترین علائم پریدن ویندوز را ارائه کردیم. با آگاهی از این دلایل و نشانه ها می توانید به موقع نسبت به رفع مشکل ویندوز خود اقدام نمایید. اگر شما نکته دیگری در زمینه دلیل و نشانه پریدن ویندوز می دانید، آن را با ما و دیگران در بخش نظرات این پست در میان بگذارید.

source