ایسنا: دبیر کل کانون انجمن‌های صنفی دفاتر پیشخوان کشور با اشاره به تسهیل ارائه خدمات دفاتر پیشخوان در حوزه ثبت احوال با انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان ثبت احوال کشور از دریافت شناسنامه در مدت یک هفته از سوی شهروندان به عنوان یکی از خدمات دفاتر پیشخوان دولت خبر داد.

علی فلاح‌حقیقی در تشریح عملکرد یک‌ساله دفاتر پیشخوان دولت گفت: ظرف یک سال گذشته ضمن ارتقای زیرساخت‌های دفاتر پیشخوان دولت تلاش کردیم در تعامل با دستگاه‌های اجرائی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف زمینه ارائه خدمات بهتر و کاهش برخی مراجعات مردم را رقم بزنیم. از سوی دیگر به طور تخصصی در برخی حوزه‌ها همانند حوزه مالیاتی با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان امور مالیاتی توانستیم به دفاتری که در سامانه صدور مجوزها فرایند را به صورت کامل طی کرده بودند، زمینه ارائه خدمات مناسب‌تر و همچنین مشاوره به شهروندان را فراهم کنیم.

وی افزود: در حوزه ثبت احوال شش خدمت جدید را احصا کردیم که در مراحل نهایی اجرای کار قرار گرفته است. علاوه بر این فرایندهای مرتبط با حوزه ثبت احوال برای ارائه خدمات در شبکه دفاتر پیشخوان دولت در تعامل با سازمان ثبت احوال کشور در حال پیگیری است. در حقیقت توسعه دفاتر پیشخوان دولت حسب نظر سازمان ثبت احوال با هدف افزایش دسترسی مردم پیگیری شده است.

فلاح‌حقیقی ادامه داد: در قالب توسعه دفاتر و تعامل با سازمان ثبت احوال، اموری که قابل واگذاری است و می‌تواند برون‌سپاری شود به همراه فرایندهای الکترونیکی با افزایش پوشش دفاتر و دسترسی بیشتر مردم دنبال شده است.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی دفاتر پیشخوان کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان تهران ۱۶۰۰ دفتر پیشخوان دولت فعالیت می‌کند، افزود: ۱۳ هزار دفتر پیشخوان شهری و روستایی در کل کشور فعالیت می‌کنند که حدود ۶۰ هزار نفر در این دفاتر مشغول به کار هستند.

وی درخصوص ارائه خدمات دفاتر پیشخوان دولت در حوزه بیمه‌ای نیز گفت: در حوزه بیمه سلامت در حال حاضر فرایند قابل اتکاتری با بهره‌گیری از الکترونیکی‌شدن فرایندها قابل اجرا شده که در حقیقت مسیر ارائه خدمات به شهروندان تعدیل شده است. در این راستا نیز مکانیسم جدیدی در شبکه دفاتر پیشخوان دولت طراحی شده است.

فلاح‌حقیقی درخصوص عدم همکاری برخی دستگاه‌ها برای ارائه خدمات مرتبط در دفاتر پیشخوان دولت نیز گفت: نگاه دووجهی در دولت درخصوص توسعه دفاتر پیشخوان با وجود تلاش برای دولت الکترونیک وجود دارد؛ به طوری که دفاتر پیشخوان دولت تاکنون در دوره گذار قرار گرفته‌اند. اما این شرایط نافی خدمات پیشخوانی نیست. به شکلی که در تمام دنیا نیز افرادی که توان یا امکانات را ندارند با مراجعه به دفاتر، خدمت مورد نظر خود را دریافت می‌کنند. از سوی دیگر در حوزه پدافند غیرعامل نیز وجود دفاتر می‌توانند تأثیر بسزایی داشته باشند به شکلی که با قطع اینترنت لزوم وجود دفاتر برای ارائه خدمات بیش از پیش احساس می‌شود؛ لذا توسعه آنها در این بخش قابل اهمیت است و از سوی دیگر دفاتر می‌توانند در حوزه‌های تخصصی همانند حوزه مالیاتی به عنوان مشاور به افراد ارائه خدمات داشته باشند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر سیستم پیگیری و رهگیری مرسوله با تعامل دفاتر پیشخوان ایجاد شده که این اقدام در یک تعامل سه‌جانبه میان دفاتر پیشخوان، سازمان ثبت احوال و پست شکل گرفته است. البته این سیستم دوره بلوغ خود را طی می‌کند؛ اما متقاضیان با توجه به فرایندهایی که در هر حوزه تعریف‌ شده، می‌توانند مراحل ارائه خدمات خود را مشاهده کنند و در نهایت خدمت مورد نظر خود را دریافت کنند.

دبیر کل کانون انجمن‌های صنفی دفاتر پیشخوان کشور درباره خدماتی که از سوی دفاتر پیشخوان در حوزه ثبت احوال ارائه می‌شود نیز گفت: در حال حاضر فرایند دریافت شناسنامه برای افراد حدود یک هفته زمان می‌برد البته این موضوع به شرایط ثبت احوال وابسته است چراکه در برخی مناسبت‌ها همچون اربعین با توجه به افزایش حجم کار سازمان ثبت احوال، ممکن است این زمان کمی تغییر کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر سامانه هدی که مربوط به احراز هویت است در شبکه دفاتر پیشخوان دولت به عنوان یک فرایند در قالب تفاهم‌نامه‌ای برای تسهیل امور احراز هویت توسعه پیدا می‌کند. خدمت دیگر در حوزه ثبت احوال مربوط به سامانه سهیم است که تعدادی از خدمات آن در شبکه دفاتر پیشخوان دولت ارائه خواهد شد.

 

source