در حالی که به نظر می رسد ژاپن فعالانه تنها فروندهای محدودی از F-35A را تولید می کند، اما دارای بخش هوانوردی نظامی توسعه یافته ای است. بخش دفاعی ژاپن مدتهاست که تنها درصد کمی از تولید ناخالص داخلی را در زمینه بودجه دریافت کرده است، در حالی که این کشور سومین اقتصاد بزرگ جهان بوده و این رویه در حال تغییر است (و قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ هزینههای دفاعی خود را دو برابر کند). ظهور رقابتی بین قدرت های بزرگ، به طور ویژه با چین باعث شده است که ژاپن شروع به سرمایه گذاری بیشتری در ارتش خود کند (در حالی که ایالات متحده در حال استقرار F-35A ، F-35C و F-15EX های پیشرفته تر در ژاپن است).
جت های جنگنده قبلی تحت لیسانس تولید می شدند
ستون فقرات نیروی هوایی ژاپن جت جنگنده F-15 Eagle است (ژاپن بزرگترین مشتری خارجی F-15 است). این جنگنده ها تحت لیسانس و توسط صنایع سنگین میتسوبیشی به عنوان پیمانکار اصلی (با برخی تغییرات) تولید شده اند. حدود ۲۱۳ فروند F-15J و F-15DJ ساخته شد (F-15DJ نسخه آموزشی است). اولین F-15 توسط میتسوبیشی در سال ۱۹۸۱ تولید شد.
جنگنده Mitsubishi F-2 یک نسخه تحت لیسانس از F-16 Fighting Falcon است. صنایع سنگین میتسوبیشی، پیمانکار اصلی است و شرکت هوانوردی لاکهید مارتین، صنایع سنگین کاوازاکی، و شرکت سوبارو (سابقاً صنایع سنگین فوجی) پیمانکاران فرعی این پروژه هستند. اولین فروند در سال ۲۰۰۰ تحویل داده شد و در مجموع ۹۸ فروند F-2 ساخته شد.
ناوگان رزمی ژاپن | تعداد | هواپیمای اورجینال |
F-2A | ۶۲ فروند | F-16 Fighting Falcon |
F-2B | ۲۴ فروند | نسخه آموزشی F-16 |
F-15J | ۱۵۵ فروند | F-15 Eagle |
F-15DJ | ۴۴ فروند | نسخه آموزشی F-15 Eagle |
F-35A | ۳۶ فروند | ۱ + ۱۰۹ فروند سفارش داده شده |
در حالی که اکنون از نیروی هوایی ژاپن بازنشسته شده است، میتسوبیشی ۱۴۰ فروند F-4 Phantom II را تحت لیسانس و از سال ۱۹۷۱ تولید کرد. همچنین این کمپانی، هلیکوپترهای UH-60 Black Hawk ساخت سیکورسکی را تحت لیسانس تولید می نمود، در حالی که کاوازاکی هلیکوپتر CH-47 Chinook ساخت بوئینگ را تحت لیسانس می ساخت. علاوه بر این، کاوازاکی بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمای آموزشی Kawasaki T-4 را توسعه داده و تولید کرد.
ژاپن در حال مونتاژ جنگنده های F-35A است
ژاپن در حال حاضر بزرگترین شریک صادراتی جت جنگنده F-35 Lightning II ساخت لاکهید مارتین است. ژاپن در حال برنامه ریزی برای خرید ۱۰۵ فروند F-35A و حداکثر ۴۲ فروند F-35B (حداقل ۱۲۷ فروند F-35 بسته به تعداد F-35B که خریداری می شود) است.
ژاپن خانه یکی از دو تأسیسات مونتاژ و تولید نهایی F-35 در خارج از ایالات متحده (واقع در ناگویا، ژاپن) است. کارخانه دیگر مونتاژ و بررسی نهایی F-35 در ایتالیاست. این بدان معناست که ژاپن می تواند نقش بزرگی در ساخت ناوگان جنگنده های F-35A خود داشته باشد، در شرایطی که مونتاژ نهایی و بررسی F-35A های ژاپنی را خود انجام می دهد.
اعداد و ارقام مربوط به F-35 های ژاپن | |
تعداد کل F-35A هایی که خریداری خواهد شد | ۱۰۵ فروند |
تعداد کل F-35A های دریافت شده | حدود ۴۰ فروند |
نرخ تولید سالانه F-35A های ژاپنی | به طور متوسط سالانه ۵ تا ۶ فروند F-35A |
تعداد F-35B هایی که خریداری خواهد شد | تا ۴۲ فروند |
تعداد کل F-35B های دریافت شده | ۰ |
نرخ تولید سالانه F-35B های ژاپنی | ۰ (در ایالات متحده ساخته می شوند) |
در حالی که تاکنون بیش از ۱۰۰۰ فروند F-35 در سراسر جهان تحویل داده شده است، این جنگنده ها در ژاپن به کندی مونتاژ می شوند. به گفته فرماندهی هند و اقیانوسیه ارتش ایالات متحده، اولین F-35A ساخت ژاپن در نوامبر ۲۰۱۷ در پایگاه هوایی میزاوا به نیروی هوایی ژاپن تحویل داده شد. دیفنس نیوز در ماه مه ۲۰۲۴ گزارش داد: «تقریباً ۴۰ فروند F-35A تا به امروز تحویل داده شده است، در حالی که ژاپن تأسیسات نهایی مونتاژ و بررسی خود را دارد». این نشان می دهد که میانگین تولید F-35A ژاپن در حدود ۵ تا ۶ فروند در سال است.
F-35B نسخه مخصوص نیروی دریایی با قابلیت نشست و برخاست عمودی جنگنده اف-۳۵ است که برای عملیات از روی ناوهای هواپیمابر کوچک و کشتی های تهاجمی آبی خاکی طراحی شده است. ژاپن دارای دو ناو هلیکوپتربر کلاس هیوگا و دو ناو سبک کلاس ایزومو است (البته اینها همه رسماً ناوشکن به شمار می آیند). F-35B های ژاپن روی ناوهای کلاس ایزومو مستقر خواهند شد (و این پتانسیل را دارند که در آینده و با اعمال تغییراتی در ناوهای کلاس هیوگا، روی آن ها نیز مستقر شوند).
با این حال، F-35B های ژاپنی در ژاپن ساخته نمی شوند. در عوض، آنها در تاسیسات لاکهید در فورت ورث، تگزاس ساخته خواهند شد. اولین F-35B ژاپنی در حال حاضر در دست ساخت است و انتظار می رود در سال ۲۰۲۵ تحویل داده شود.
ژاپن هواپیماهای نظامی غیر رزمی دیگری می سازد
علاوه بر ارتقاء جت های جنگنده موجود و مونتاژ F-35A، به نظر نمی رسد ژاپن در حال ساخت هیچ جت جنگنده دیگری باشد. یکی از هواپیماهای نظامی بومی قابل توجهی که ژاپن در حال حاضر تولید می کند، هواپیمای گشت دریایی Kawasaki P-1 است. شرکت هوافضای کاوازاکی آن را برای جایگزینی P-3 Orion های ژاپنی توسعه و تولید کرده است. با این حال، این هواپیما یک جت جنگنده نیست و بنابراین برای این مقاله کاربردی ندارد.
جنگنده نسل ششم آینده ژاپن
ژاپن به آرامی در حال کنار گذاشتن سیاست های صلح جویانه خود است. این کشور مدتهاست که از فروش هواپیماهای جنگنده به کشورهای خارجی امتناع کرده و فقط برای استفاده خود هواپیماهای جنگنده ساخته است. با این حال، به گفته بیبیسی، ژاپن این سیاست را کنار گذاشته و قصد دارد جت جنگنده نسل ششم برنامه هوایی رزمی جهانی «طوفان» (Global Combat Air Programme (GCAP) “Tempest”) را صادر کند که در حال حاضر با همکاری بریتانیا و ایتالیا در حال توسعه است.
برنامه هوایی رزمی جهانی (جی سی ای پی) طوفان ژاپن | |
تاریخ تولید برنامه ریزی شده | ۲۰۳۵ |
پیمانکار اصلی ژاپنی | صنایع سنگین میتسوبیشی |
نام ژاپنی | Mitsubishi F-X |
تعداد مورد نظر | نامشخص (احتمالاً در تعداد پایین) |
اولین پرواز | انتظار می رود سال ۲۰۲۸ |
اگر GCAP در طول مسیر لغو نشود و توسعه یابد، انتظار میرود تا حدود سال ۲۰۳۵ وارد خدمت شود. در حالی که حجم کار بین سه کشور بریتانیا، ایتالیا و ژاپن تقسیم میشود، مشخص نیست که هر کشور در نهایت چه مقدار از هواپیما را تولید و مونتاژ خواهد کرد و اینکه آیا چندین کارخانه مونتاژ خواهد داشت یا خیر.
مشخص نیست ژاپن قصد دارد چند جنگنده سرنشین دار GACP تولید کند، اما مانند سایر نیروهای هوایی، انتظار می رود جنگنده های سرنشین دار نسل ششم در تعداد کم خریداری شوند.
source