«کیف پول من» در این مقاله به بررسی وضعیت قیمتی MATIC و سایر مشخصه‌های پیرامون آن پرداخته است.

نهنگ‌ها بزرگترین موجودات زنده اقیانوس‌ها هستند و به همین علت است که در بازارهای رمزارزی نیز به آن دسته از سرمایه‌گذارانی که بیشترین میزان ارز دیجیتال را در اختیار دارند، نهنگ گفته می‌شود. با توجه به حجم سرمایه در دسترس نهنگ‌های بازار ارز دیجیتال، حرکات آن‌ها به دقت در زیر ذره‌بین سایر معامله‌گران قرار دارد که علت چنین موضوعی را می‌توان در توان و قدرت نهنگ‌ها در ایجاد روندهای مختلف قیمتی جستجو کرد. حال براساس اخبار موثق منتشر شده به نظر می‌رسد که رمزارز MATIC توانسته است توجه این نهنگ‌ها را مجدداً به سمت خود جلب نماید؛ اما سوال اینجاست که علت چنین موضوعی در چیست؟ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا از علت چنین توجهی پرده برداریم.

بررسی وضعیت قیمتی MATIC

اولین نکته‌ای که در علت یابی توجه نهنگ‌ها به بازار MATIC باید به آن اشاره کرد، تحولات قیمتی بوده که این ارز در چند مدت اخیر تجربه کرده است. رمزارز MATIC در اصل رمزارز بومی پالیگان بوده که به هنگام نگارش این مطلب توانسته است رتبه 18 لیست 100 رمزارز برتر مارکت ارز دیجیتال را به خود اختصاص دهد و براساس اطلاعیه پالیگان بزودی نام آن از MATIC به POL تغییر خواهد کرد. رمزارز MATIC اوج قیمت دلاری خود را تقریباً نزدیک به 3 سال پیش یعنی در 27 دسامبر 2021 تجربه کرد که در آن زمان هر واحد MATIC با قیمت 2.87 دلاری مورد معامله قرار می‌گرفت.

هرچند که قیمت فعلی ارز  MATIC رشد 15445 درصدی در مقایسه با اولین قیمت آن را به ثبت رسانده است؛ اما سال 2024 تا اینجای کار خبرهای خوشی برای MATIC نداشته و از ابتدای سال میلادی افت قیمتی 27.60 درصدی را تجربه کرده است. البته بحث نوسانات قیمتی در سال پر حادثه 2024 که موضوعاتو عناوینی همچون حمله ایران به اسرائیل علت ریزش بیت کوین؟ و مواردی از این دست پررنگ گردید، موضوع چندان عجیبی نبوده و بسیاری از سرمایه‌گذاران باسابقه این کاهش قیمت را فرصتی برای خرید بیشتر رمزارز MATIC تلقی می‌کنند.

سرمایه‌گذاری نهنگ ها در MATIC

موضوع توجه نهنگ‌ها به رمزارز MATIC موضوع جدیدی نبوده و ریشه این توجهات به آبان سال 1403 برمی‌گردد و براساس داده‌های سنتیمنت، علاقه سرمایه‌گذاران بزرگ به این رمزارز از ماه اکتبر افزایش چشمگیری داشته و در آن زمان Whale Alert گزارش داد که کوین بیس بیش از 55 میلیون توکن MATIC را از آدرس‌های متفاوت در قالب سه تراکنش دریافت کرده است؛ در ادامه این بررسی‌ها روشن شد که حدوداً 20 میلیون توکن MATIC از یک کیف پول رمزارزی ناشناس به این پلتفرم انتقال یافت که ارزش این توکن‌ها در آن زمان حدوداً 17.8 میلیون دلار برآورد گردید. از سوی دیگر در پلتفرم تحلیل آنچین IntoTheBlock نیز شاهد افزایش تقاضای خرید نهنگ‌ها برای این رمزارز هستیم.

حال پس از گذشت مدتی اخیراً نیز فعالیت نهنگ‌ها در بازار پالیگان افزایش پیدا کرده و به گزارش صرافی کیف پول من، یک نهنگ تراکنش 13.7 میلیون دلاری در این بازار به ثبت رسانده و این سپرده قابل توجه که از سوی یک نهنگ در اختیار بایننس قرار گرفته است می‌تواند منجر به تداوم روند نزولی در بازار MATIC گردد. عموماً نهنگ‌ها کاری را بدون مبنا انجام نمی‌دهند و به دلیل داشتن سرمایه قابل توجه به تنهایی می‌توانند روندهای جنجالی در بازار رمزارزی ایجاد کنند.

به نظر بسیاری از تحلیل‌گران، این تراکنش 13.7 میلیون دلاری با هدف کف‌سازی قیمتی انجام گرفت تا نهنگ‌ها بتوانند در کف قیمتی نسبت به خرید بیشتر ارز MATIC اقدام و با برهم زدن میزان عرضه و تقاضا موجب رشد مجدد قیمت این رمزارز گردند. این تحلیل با افزایش فعالیت نهنگ‌ها در این بازار و خرید 2 میلیون واحدی توکن MATIC از سوی یک نهنگ دیگر تقریباً اثبات شده است. البته با وجود افزایش خرید MATIC از سوی نهنگ‌ها در طرف دیگر ماجرا شاهد شکل‌گیری گفتمان منفی پیرامون ارز MATIC در شبکه‌های اجتماعی هستیم که چنین امری می‌تواند موجب سلب تمایل سرمایه‌گذاران خرد در سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال جنجالی گردد.

اهمیت بررسی رفتار نهنگ ها در بازار ارز دیجیتال

این یک واقعیت است که نهنگ‌ها به دلیل داشتن سرمایه کلان از توان کافی برای ایجاد نوسانات قیمتی شدید در بازار رمزارزی برخوردار هستند. تاثیر رفتار نهنگ‌ها بویژه در رمزارزهای با ارزش بازار کمتر، بیشتر به چشم می‌خورد. روندهای ایجاد شده در بازار ممکن است ناشی از رفتار یک نهنگ یا گروهی از نهنگ‌ها به صورت همزمان باشد؛ به طوری که اگر اجماعی میان نهنگ‌ها در خرید ارز دیجیتال مشخصی باشد، خریدهای کلان انجام گرفته از سوی آن‌ها موجب افزایش تقاضا و از سوی دیگر کاهش عرضه در بازار خواهد شد که نتیجه طبیعی چنین موردی چیزی جز افزایش قیمت رمزارز مورد نظر نخواهد بود.

در واقع رفتار نهنگ‌ها در بازار رمزارزی به خوبی می‌تواند یک فومو قدرتمند ایجاد کرده و موجب بزرگتر شدن حباب قیمتی شکل گرفته شود. البته تاثیر نهنگ‌ها بر بازار رمزارزی صرفاً در رشد قیمتی خلاصه نشده و در برخی موارد نهنگ‌ها با هدف کف‌سازی قیمتی، تعداد بسیار زیادی از کوین‌ها را به طور ناگهانی نقد می‌کنند که چنین امری موجب سقوط شدید قیمت رمزارز مورد نظر می‌شود. با چنین توضیحاتی روشن است که نهنگ‌ها پتانسیل کافی در دستکاری وضعیت بازار به نفع خود را دارند و از این سو است که حتماً باید رفتار نهنگ‌ها را در مارکت ارز دیجیتال زیر نظر داشت.

البته ناگفته نماند که هرچه حجم بازار بزرگتر گردد و تعداد فعالان این حوزه بیشتر شود، میزان اثرگذاری نهنگ‌ها در این بازار کاهش پیدا می‌کند. به طور کلی اگر شخصی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بر روی ارز دیجیتال MATIC باشد باید علاوه بر در نظر گرفتن رفتار نهنگ‌ها، مطالعه دقیقی از وضعیت بازار داشته و شخصاً تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال را انجام دهد. در حال حاضر، رمزارز MATIC نقاط حمایتی و مقاومتی بسیار مهمی را به ثبت رسانده و اگر بتواند این سطوح مقاومتی را به کمک نهنگ‌ها و همچنین سرمایه‌گذاران خرد بشکند مسلماً افزایش قیمت بسیار خوبی را تجربه خواهد کرد.

خرید ارز MATIC در ایران

ما در این مطلب تلاش نمودیم تا بررسی تحلیلی از رفتارهای اخیر نهنگ‌ها در بازار MATIC داشته باشیم و همان طور که مشاهده کردید، متناسب با افزایش سطح فعالیت نهنگ‌ها در بازار معاملات MATIC، این توکن در حال تقویت پتانسیل بازگشت قیمتی خود بوده و نشانه‌های بسیار زیادی از خوش‌بینی سرمایه‌گذاران بزرگ نسبت به آن را می‌توان مشاهده نمود. در چنین حالتی معامله‌گران باید هوشیارانه عمل کرده و تحلیل‌های دقیق‌تری از وضعیت قیمتی ارز MATIC انجام دهند. اگر پس از بررسی دقیق بازار تصمیم به خرید و سرمایه‌گذاری بر روی این رمزارز گرفتید، می‌توانید به صرافی ایرانی کیف پول من که دارای امنیت بسیار بالایی است و از تحریم‌های مالی تبعیت نمی‌کند مراجعه و خرید خود را انجام دهید. ناگفته نماند که بلاگ کیف پول من بروزترین بلاگ فارسی‌زبان کشور در حوزه کریپتو بوده و اگر به دنبال پیگیری اخبار دست اول بازار هستید، مراجعه به بخش بلاگ و مطالعه مقالات موجود در آن را نیز از دست ندهید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

source