بیوگرافی محمد هاشم بدری نقاش خوزستانی و همسرش و فرزندان و علت فوت و مرگ محمد هاشم بدری را در این صفحه از مجله شبونه مشاهده نمایید.

بیوگرافی هاشم بدری نقاش و همسرش + علت فوت و نقاشی ها

بیوگرافی هاشم بدری نقاش

هاشم بدی متولد 1325 در شهر خمین بوده که در ۹ مرداد ۱۴۰۳ درگذشت.

او را به عنوان پدر نقاشی سبک “بدریسم” میشناسند و مبتکر این سبک بود و در کشور فرانسه به ثبت رسید.

او با تکنیک نوین خود توانست به بیش از ۵۰۰ نابینا نقاشی بیاموزد. آثار او و شاگردانش در بیش از ۵۰ نمایشگاه داخلی و خارجی به نمایش درآمده‌ است.

بیوگرافی هاشم بدری نقاش و همسرش + علت فوت و نقاشی ها

بیوگرافی هاشم بدری از زبان خودش

«در نزدیکی خمین در دهی به نام چها ر چشمه به دنیا آمدم. پدرم شرکت نفتی بود و در ماهشهر زندگی می‌کردیم. من در ماهشهر بزرگ شدم. در 19 سالگی به عشق خلبانی با دیپلم ناقص به هوانیروز تهران رفتم. خلبانی را دوست داشتم. می‌گفتند هوانیروز خلبان هلی کوپتر می‌پذیرد به هوانیروز تهران رفتم ولی آرزوهایم با آنچه که دیدم فاصله زیادی داشت، پس به اهواز و هوانیروز بازگشتم. در زمان جنگ من در هوانیروز – پدافند وفرمانده تانک بودم هر روز تا نزدیکیهای عراقی ها می‌رفتیم. حدود 300 متر با عراقی ها فاصله داشتیم آنقدر فاصله کم بود که صدای موسیقی شان را که ایرانی بود و برای ما می‌گذاشتند می‌شنیدیم، یک روز صبح بلند شدیم چایی بگذاریم که خمپاره زدند و ترکش آن به من خورد. من جانباز 35 در صد هستم. پس از جانبازی در استراحت نقاشی را آغاز کردم. نقاشی را بدون استاد کار کرده ام؛ یک روز که با کاردک کار می‌کردم دیدم یک استوانه ای شکل گرفت با خود گفتم یعنی دوباره می‌توانم این کار را تکرار کنم. همین مساله انگیزه من برای ادامه کار شد و از همین جا کشیدن تنه درخت شروع شد.

بیوگرافی هاشم بدری نقاش و همسرش + علت فوت و نقاشی ها

زندگی شخصی

وی پس از اتمام تحصیلات و اخذ مدرک دیپلم وارد هوانیروز و پس از گذشت ۶ ماه به نیروی زمینی ارتش منتقل می‌شود. او در سال ۱۳۴۵ از منطقه اصفهان به لشکر ۹۲ زرهی خوزستان منتقل شده و چون شناگر بود و کارت نجات غریق داشت، مربی باشگاه افسران شد.

آثار این نقاش در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی متعددی به نمایش درآمده بود و با استفاده از سبک هنری خود موفق به آموزش بیش از ۵۰۰ نقاش نابینا شد.

نقاشی برای نابینایان

آقای بدری سابقه آموزش نقاشی به نابینایان را نیز دارد. نابینایانی که تنها با لمس فرورفتگی های خودکار و یا مدادشان نقاشی هایشان را حس می کنند: « یک بار من مصاحبه ای داشتم که یک نابینا آنجا بود و صحبت های مرا گوش می داد. بعد رو کرد به من گفت رنگ صورتی را دوست دارم. برایم خیلی جالب بود که چطور می توانست رنگ صورتی را بفهمد. فهمیدم از نشانه هایی که به او داده بودند این رنگ را دوست دارد. یک کارت پستال به او دادم که عکس فروغ فرخزاد به شکل برجسته رویش بود. وقتی لمسش کرد گفت چرا مو ندارد؟ ابرو ندارد؟ چون آن قسمتها برجسته نبود. گفتم ما بیناها اینطور نقاشی می کنیم گفت اینکه کاری ندارد من هم می توانم بکشم. بعد از چند روز با یک خبرنگار به خانه شان رفتیم. یک سیب دستش دادیم و گفتیم خوب لمس کن و ببین می توانی بکشی. او هم لمس کرد و کشید. حتی لکه روی سیب را هم که حس کرده بود. نقاشی کرد. برای یاد دادن نقاشی به روش های مختلفی فکر کردیم دیدیم بهترین روش را خودشان ابداع کرده اند. آنها هنگام کشیدن با مداد و یا خودکار با حس لامسه قوی که دارند فرورفتگی مختصر خود را حس می کنند و با آن خودکارشان را هداست می کنند. بعدها هم برای نقاشی شابلون دستشان دادیم. برای رنگ آمیزی فهمیدیم رنگ ها را علامت گذاری کرده اند. عده ای هم از طریق بوی قوطی، رنگ را تشخیص می دادند و در آخر آثار زیادی را جمع کردیم.»

بیوگرافی هاشم بدری نقاش و همسرش + علت فوت و نقاشی ها

علت فوت

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان روز سه‌شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا با تایید خبر درگذشت این نقاش خوزستانی گفت: بی‌تردید، یاد و خاطره این هنرمند فقید در کنار آثار و خدمات ماندگار او همواره در قلب اهالی هنر دوست استان جاودان خواهد ماند.

مجید منادی همچنین با صدور پیام تسلیتی عنوان کرد: هنرمند ارزشمند و بی بدیل نقاشی، صاحب ایده و سبک منحصر به فرد و دارای نشان دکترای افتخاری هنر مرحوم استاد محمد هاشم بدری، جانبازی که پس از دوران سخت بیماری از میانمان پر کشید و آرام گرفت.

وی افزود: اینجانب و همه همکارانم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان این سوگ بزرگ را به خانواده محترم وی و تمام هنرمندان و دوستدارانش تسلیت عرض می‌کنیم و از پروردگار متعال خواهانیم او را در سایه رحمت جاویدانش قرار دهد و ما را برای دیدن جای خالی آن عزیز شکیب سازد.

منادی ابراز امیدواری کرد: با حضور و تشییع شایسته مردم قدرشناس و هنرمندان خوزستان، این جانباز سرافراز دفاع مقدس و هنرمند بزرگ که آوازه آثارش خارج از مرزهای ایران عزیز نیز افتخار آفرین هنر ایرانی و اسلامی بود روح هنر آفرین وی نیز شاد و آرام باشد.

خبرگزاری ایرنا خوزستان درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری و به ویژه خانواده وی تسلیت می‌گوید.

source