تحلیلگر || تحلی…

چرا ورزش ایران پیشرفت نمی کند؟
پاسخ به این سوال ساده است:
فوتبال…!
توجه بیش از حد مردم ایران به فوتبال منجر به سرازیر شدن بودجه ورزش کشور به سمت این رشته شده است به گونه ای که در حال خفه کردن رشته های المپیکی ایران است…!
جذابیت ماجرا آنجاست که فوتبال ایران طی سالیان متوالی یک بازنده مطلق در میادین بین المللی بوده است؛ اینکه چرا این مسیر نادرست توسط مسئولین سیاسی ایران اصلاح نمی شود ریشه در توجه مردم به فوتبال دارد.
این نکته را نیز نباید فراموش کرد که بودجه ورزش ایران محدود است که باید به صورت عادلانه بین تمامی رشته های ورزشی تقسیم شود؛ اتفاقی که در حال حاضر روی نمی دهد و فوتبال در حال بلعیدن آن است…!
اما چند مثال ساده…
مهدی الفتی که در پرش خرک فینالیست المپیک پاریس 2024 شد از وسایلی استفاده می کند که در زمان دولت احمدی نژاد خریداری شد…!
بودجه فدراسیون ژیمناستیک ایران از قرارداد یک فصل یکی از فوتبالیست های تیم آبی و قرمز کمتر است؛ البته با مدیریت بی نظیر اینچه درگاهی نسل طلایی ژیمناستیک ایران برای المپیک لس آنجلس 2028 در حال شکل گیری است و خبرهای خوبی در 4 سال آینده از این رشته خواهید شنید.
اگر علیرضا دبیر نبود در کشتی نیز یک فاجعه تمام عیار روی می داد؛ او در حالی فدراسیون را تحویل گرفت که کشتی ایران در باتلاق فرو رفته بود.
فاجعه مسابقات جهانی 2018 یک سال قبل از ریاست دبیر بر فدراسیون کشتی
کشتی آزاد 0🥇 0🥈 3🥉 مجموع= 3 نشان | جایگاه ششمی جهان
کشتی فرنگی 0🥇 0 🥈 1🥉مجموع= 1 نشان | جایگاه یازدهمی جهان
دبیر منجی ورزش ایران و کشتی شد؛ شاید گزافه گویی نیست که بگوییم اگر دبیر ریاست فدراسیون کشتی را بر عهده نمی گرفت باید منتظر تکرار فاجعه المپیک پکن 2008 در المپیک پاریس 2024 می بودیم.
اما نکته پایانی…
ورزشکاران ایرانی با استعداد و توانمند هستند اما بدون تقویت بودجه فدراسیون های المپیکی, رسیدن به موفقیت ناممکن است.
اما چاره چیست؟
با توجه به اینکه بودجه ورزش ایران محدود است باید 5 درصد از هزینه کرد بی فایده در فوتبال ایران کم کرد تا شاهد یک پیشرفت چشم گیر در ورزش های المپیکی باشیم.
پی نوشت: عملکرد 4 ساله فدراسیون کشتی به مدیریت علیرضا دبیر:
مسابقات جهانی کشتی 2019, 2021, 2022 و 2023 | 12 🥇 12 🥈 15 🥉
مسابقات المپیک توکیو 2020 | 1 🥇 1 🥈 2 🥉

source