فیلم پالتو شتری یکی از فیلم‌های سینمایی کمدی‌ای بود که در سال 1401 اکران سینمایی شد و مورد توجه قرار گرفت. به مناسبت اکران آنلاین این اثر با معرفی و بررسی آن همراه شما هستیم.

فیلم پالتو شتری به کارگردانی و نویسندگی مهدی علی‌میرزایی ساخته شد. این اثر محصول سال 1397 است و تهییه‌کنندگی آن برعهده مجید شیخ انصاری بود. فیلم آفرین توزیع سینمایی این اثر را برعهده داشت‌. پالتو شتری از فیلم‌های سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز بود. این اثر سرانجام در سال 1401 در سینماهای ایران به نمایش درآمد. در ادامه مقاله پیش رو پلازا با معرفی فیلم ایرانی پالتو شتری همراه شما هستیم.

فهرست مطالب:

تاریخ اکران فیلم پالتو شتری

ژانر فیلم سینمایی پالتو شتری کمدی است. این اثر ابتدا در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سپس بعد از 4 سال در تاریخ 3 بهمن 1401 در سینماها به نمایش درآمد. فیلیمو در تاریخ 31 خرداد 1403 این اثر را اکران آنلاین کرد. مدت زمان فیلم 91 دقیقه است.

داستان فیلم پالتو شتری

داستان فیلم پالتو شتری

خلاصه فیلم سینمایی پالتو شتری حول محور زندگی پسری به نام کوهیار می‌گردد که نگاه فلسفی‌‌ای به دنیا دارد و خود را برتر از دیگران می‌بیند. فرید دوست اوست و یک کینه به دل دارد. یک پالتو شتری از پدر کوهیار به او به ارث رسیده که هرکس آن را بپوشد، افکار خبیث و وسوسه برانگیزی به سرش می‌زند. کوهیار و فرید دوستان دیرینه‌ هستند و فرید به اخلاق کوهیار آشنایی کامل دارد. روزی فرید متوجه می‌شود که خاله عشرت به دنبال یک داماد مناسب برای خود است و دوست دارد دخترش کیانا با مردی خوب ازدواج کند. اما ماجرا فقط همین نیست، خاله عشرت به کسی که برایش داماد پیدا کند 200 میلیون تومان و یک ماشین خوب جایزه می‌دهد.

فرید نیز با تحریک ذهنی کوهیار و نشان دادن کیانا به عنوان یک دختر بی‌نقص که عاشق اوست، کوهیار را تحریک می‌کند تا با او ازدواج کند. کوهیار نیز که نمی‌داند چه خبر است و همیشه عقاید خودبرتربینی دارد، برای عقب نماندن فرید گرفتار این دام می‌شود.

همچنین بخوانید :

بازیگران فیلم پالتو شتری

این بخش مختص معرفی هنرپیشگان فیلم است. ابتدا به سراغ بیوگرافی بازیگران اصلی رفته و سپس هنرپیشگان دیگر را معرفی می‌کنیم.

سام درخشانی در نقش فرید

بازیگران فیلم پالتو شتری

سام درخشانی بازیگر مشهور ایرانی در 31 تیر سال 1354 چشم به جهان گشود‌. او بازیگری را با دوره‌های بازیگری مرحوم سمندریان شروع کرد تا اینکه در سال 1378 با سریال شب‌زدگان و فیلم طلسم طلایی وارد دنیای بازیگری حرفه‌ای شد‌. او خیلی زود توانست با سریال با من بمان به شهرت مطلوبی برسد و اواخر دهه هفتاد و کل دهه 80 فیلم‌ و سریال‌های درام عمده کارهای او بودند. در سال 1390 با سریال نابرده رنج استعداد طنز این هنرپیشه بسیار دیده شد و بعد از آن بود که در کارهای طنز زیادی حضور پیدا کرد.

از جمله آثار معروف سام درخشانی باید به سریال‌های سال‌های برف و بنفشه، در چشم باد، پژمان، ماتادور، آوای باران، هشت و نیم دقیقه، گسل، روزی روزگاری مریخ، داوینچیز، فیلم‌های صحنه جرم ورود ممنوع، خوب بد جلف، تگزاس ۱، ۲ و ۳، خجالت نکش، نیلگون و خائن کشی اشاره کنیم.

همچنین بخوانید :

بانیپال شومون در نقش کوهیار

هنرپیشه های پالتو شتری

بانیپال شومون یکی از بازیگران آشوری تبار اهل ایران است که در 3 آذر سال 1357 متولد شد. او از سال 1376 در تئاترهای دانشجویی فعالیت می‌کرد تا اینکه سرانجام در موسسه کارنامه برای بازیگری تعلیم دید. این بازیگر صدای زیبایی دارد و صداپیشه انیمیشن سینمایی آخرین داستان بود. او سپس در سال 1392 با سریال نوشدارو رسما جلوی دوربین رفت. آقای شومون تا کنون در فیلم و سریال‌های مختلف و معروفی حضور پیدا کرده که شاخص‌ترین آنها سریال شهرزاد است.

همچنین بخوانید :

از جمله کارهای هنری تصویری معروف این بازیگر سریال‌های کرگدن، خاتون، نوار زرد ۲، درمانگر، فیلم‌های پیلوت، خجالت نکش، تنگه ابوقریب، غلامرضا تختی، شبی که ماه کامل شد و گل‌های باوارده هستند.

بهاره کیان‌ افشار در نقش کیانا

خلاصه فیلم سینمایی پالتو شتری

بهاره کیان‌افشار بازیگر و ترانه‌سرا اهل کشور ایران است که در 10 اردیبهشت 1360 قدم به این جهان نهاد. او بازیگری را رسما از سال 1385 با نقش شادی مستشارنیا در سریال کلاه پهلوی شروع کرد و دیده شد. بهاره کیان افشار ترانه‌سرا است و صدای خوبی نیز دارد. این هنرپیشه تا کنون دوبار در لیست زیباترین زنان مسلمان دنیا قرار گرفته است. از جمله آثار معروف خلتم کیان‌افشار باید به سریال‌های نوار زرد، عاشقانه، گلشیفته، می‌خواهم زنده بمانم، حرفه‌ای، در انتهای شب، فیلم‌های کفشهایم کو، کمدی انسانی، رویای سهراب، سگ‌بند و فیلم خجالت نکش۲:جدایی قنبر از صنم اشاره کنیم.

لیندا کیانی در نقش مستانه

تاریخ اکران فیلم پالتو شتری

لیندا کیانی هنرپیشه اهل سینما و تلویزیون ایران در 23 شهریور 1359 به دنیا آمد. او بازیگری را از کلاس‌های تحت نظارت محمدرضا شریفی‌نیا و آزیتا حاجیان شروع کرد و سپس در آموزشگاه بازیگری سمندریان نیز حضور داشت. با معرفی شریفی‌نیا، لیندا کیانی برای بازی در سریال ساعت شنی انتخاب شد و به شهرت رسید. او پیش از این نقش خوبی در سریال گارد ساحلی نیز داشت. سریال بعدی او روز حسرت و نقش معصومه توانست خانم کیانی را کاملا معروف کند. او در سال 1387 با فیلم آقای هفت‌رنگ وارد سینما شد.

از جمله آثار دیده شده این بازیگر فیلم‌های ماجرای نیمروز، اکسیدان، خجالت نکش، چشم‌وگوش بسته، دیدن این فیلم جرم است، صحنه‌زنی، چرا گریه نمی‌کنی، سریال‌های رستگاران، وضعیت سفید، پایتخت ۲، پرستاران، دلدادگان، مانکن، میدان سرخ و خون‌سرد هستند.

افسانه چهره‌ آزاد در نقش خاله عشرت

تاریخ اکران فیلم پالتو شتری

افسانه نعمت ناصر معروف به افسانه چهره‌آزاد بازیگر اهل ایران و نوه رقیه چهره آزاد است. او در 22 بهمن سال 1341 به دنیا آمد. او دوره بازیگری را زیر نظر مرحوم حمید سمندریان گذراند و سال 1366 با سریال سال‌های بدون خانه جلوی دوربین رفت. سریال جمعه تعطیل نیست باعث شهرت این هنرپیشه زن شد. او تا کنون یکبار نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشن خانه سینما برای فیلم بوتیک شده است.

از آثار مشهور خانم چهره‌آزاد باید به فیلم‌های دو همسفر، دندان طلا، شکلات داغ، دهلیز، قندون جهیزیه، تروا، سریال‌های این خانه دور است، کتاب‌فروشی هدهد، وضعیت سفید، دلدادگان، هم گناه و می‌خواهم زنده بمانم اشاره کنیم.

همچنین بخوانید :

سایر هنرپیشه های پالتو شتری عبارتند از:

  • شاهرخ فروتنیان در نقش پدر کوهیار
  • پریوش نظریه در نقش فروغ
  • علیرضا مهران در نقش موسی
  • طوفان مهردادیان در نقش قندی

نقد فیلم سینمایی پالتو شتری

نقد فیلم سینمایی پالتو شتری

پالتو شتری اگرچه با وجود بازیگران و داستان خود انتظار می‌رفت کمدی پررونقی باشد، اما با چند اشتباه جزئی که به کل بدنه فیلم آسیب زد، ناموفق باقی ماند. شخصیت کوهیار از آن آدم‌هاییست که در این روزگار زیاد می‌بینیم: پرادعا و فلسفی اما توخالی و پوچ! او افکار خودبرتربینی زیادی دارد و با آن پالتو عتیقه‌اش بدتر نیز می‌شود اما از آنجایی که شخصیت اصلی داستان است، باید به گونه‌ای قابل تحمل باشد که بتوان با او ارتباط گرفت. اما اصلا چنین چیزی نیست. در واقع کوهیار به عنوان شخصیت اصلی چنان نچسب است که اضافی به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر بازی متفاوتی از سام درخشانی در نقش فرید می‌‌بینیم که به نوبه خود بامزه است اما کمبودهایی دارد که نمی‌تواند خوب دیده شود. همچنین به دلیل نچسب بودن کاراکتر کوهیار، بار طنز داستان همه بر دوش فرید سنگینی می‌کند.

نکته بعدی وجود پالتو شتری است. اصلا پالتو شتری نماد چیست؟ اگر قرار است که این پالتو نقش بسیار مهمی را ایفا کند، باید یک پیشینه نیز داشته باشد و اگر قرار است مهم نباشد اصلا چرا عنوان اصلی فیلم است؟ گویی نویسنده و کارگردان صرفا فقط خوششان می‌آمده یک ایده عجیب به اسم پالتو شتری را در سریال بچپانند.

همچنین بخوانید :

بازیگران دیگر فیلم نیز اصلا حضور پررنگی ندارند. بازیگران زن که فقط نقش‌های کوتاه و بی‌منطقی دارند و مثل یک تئاتر با چندین صحنه مختلف صرفا ظاهر و ناپدید می‌شوند. در مجموع پالتو شتری برای یک بار دیدن ارزش دارد. این فیلم اگرچه پتانسیل تبدیل شدن به یک کمدی قوی را داشت، اما از اجرای موفق آن باز ماند.

سخن پایانی

معرفی فیلم ایرانی پالتو شتری

با معرفی و بررسی فیلم پالتو شتری همراه شما بودیم و سعی کردیم ابعاد مختلف آن را با یکدیگر مرور کنیم. نظر شما درباره این فیلم کمدی چیست؟ نقاط قوت و ضعف آن چه هستند؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

منتخب کاربران

source