قم، یک کلان‌شهر برجسته در ایران است که در حدود 140 کیلومتری جنوب تهران قرار داردقم به عنوان قطب مذهبی ایران شناخته می‌شود، چرا که حرم مطهر حضرت معصومه (سرا در خود جای داده استاین شهر القاب متعدد دیگری هم دارد که از آن جمله می‌توان به «پایتخت دینی ایران»، «مرکز فرهنگی»، «حرم دوم اهل بیت»، «شهر علم»، «آرامگاه مومنان»، «دارالموحدین» و «شهر کریمه اهل بیت» اشاره کردبا خرید بلیط قطار قم می‌توانید از این قطب مذهبی ایران دیدن کنید.

نام شهر قم از کجا می آید؟

نام شهر «قم» از اصطلاح عربی «مجموعه آب» گرفته شده است، زیرا مکانی بود که آب و آب انار به هم نزدیک می‌شدند و اطراف آن را پوشش گیاهی سرسبز احاطه کرده بود که خروجی ظاهری نداشت.

در مقابل عده‌ای معتقدند، این منطقه زمانی با علفزارهای فراوان خود مشخص بوده استبنابراین چوپانانی را جذب می‌کرد که به دنبال چراگاه برای گوسفندان خود بوده‌اند و در آنجا چادرهای موقت برپا می‌کردندآن‌ها با گذشت زمان خانه‌های دائمی بیشتری ساختند که در فارسی به آن «کومه» می‌گفتندبا رشد شهرک‌ها نام «کومه» به‌تدریج به «کامه» تبدیل شداما زمانی که زبان عربی زبان غالب شد، این نام به «قم» تبدیل شد.

بنابراین ریشه نام شهر مذهبی قم را می‌توان به «کومه» ارتباط دادکومه بناهای کلبه مانندی بودند که توسط چوپانان به عنوان مکانی برای استراحت ساخته می‌شدنداین شهر درنهایت نام خود را از این کلمه گرفته و به «کم» و درنهایت «قم» معروف شدبا تهیه بلیط قطار قم می‌توانید به این شهر مذهبی سفر کرده و اطلاعات بیشتری را از ساکنان محلی به دست آورید.

چرا شهر قم قطب مذهبی ایران است؟

همان‌طور که مستحضر هستید، آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سخواهر امام رضا (عدر شهر قم دارداین زیارتگاه یک مکان بسیار مهم برای مسلمانان شیعه در سراسر جهان شناخته می‌شودهمین موضوع باعث شده تا پیش فروش بلیط قطار برای بازدید از این شهر مذهبی افزایش یابدشهر قم به چند دلیل دیگر هم به عنوان قطب مذهبی ایران شناخته می‌شود که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. مرکز شیعه شناسی

قم برای قرن‌ها مرکز علم و دانش شیعه بوده استاین شهر محل بسیاری از مدارس و حوزه‌های علمیه معتبر ازجمله حوزه علمیه معروف قم است که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حوزه‌های علمیه شیعه در جهان به شمار می‌رود.

2. محل اقامت آیات عظام

قم محل سکونت بسیاری از آیات عظام برجسته بوده است که بالاترین مراجع در مذهب تشیع هستنداین شهر در حال حاضر محل زندگی بسیاری از آیات عظام برجسته ازجمله آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی استبنابراین بسیاری از مومنان با تهیه بلیط قطار قم به دیدار مراجع تقلید خود می‌روند.

3. اهمیت تاریخی

قم دارای تاریخ غنی است که قدمت آن به قرن هشتم هجری می‌رسدزمانی که قم مرکز مهم آموزش و فرهنگ اسلامی بوده استهمچنین این شهر از زمان سلسله صفویه در قرن شانزدهم مرکز اصلی شیعیان به شمار می‌رود.

4. اهمیت معنوی

قم در اسلام و احادیث شیعه شهری مقدس شمرده می‌شود و محل قدرت معنوی و روشنگری به شمار می‌رودبسیاری از مسلمانان شیعه معتقدند که این شهر ارتباط خاصی با ائمه اطهار مخصوصا حضرت امام عصر (عجداردبه طوری که مسجد مقدس جمکران در قم را باید مهم‌ترین مسجد و عبادتگاه در کل کشور به حساب آورد.

چرا قم به عنوان قطب مذهبی ایران شناخته می‌شود؟

5. حمایت دولت

دولت ایران با درک اهمیت شهر قم به عنوان مرکز تشیع، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زیرساخت‌ها و نهادهای مذهبی قم انجام داده استهمچنین راه‌های مواصلاتی به شهر قم بسیار بهینه و به‌روز شده‌اندبه همین دلیل، اکثریت زائران و گردشگران با تهیه بلیط قطار قم به این شهر سفر می‌کنند.

6. قطب فرهنگی و آموزشی

قم یک قطب بزرگ فرهنگی و آموزشی در کشور است که دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و موسسات فرهنگی زیادی در آن متمرکز بر معارف اسلامی، زبان عربی و ادبیات فارسی هستندقم سالانه میلیون‌ها زائر و گردشگر را به خود جذب می‌کند و درآمد قابل توجهی برای شهر و کشور به همراه دارد.

قم دارای انبوهی از عناوین مهم مانند قطب فرهنگی ایران، قطب مذهبی ایران و پایتخت فرهنگی جهان تشیع استهمچنین به عنوان دومین پایتخت ادبیات کودک و نوجوان در ایران شناخته می‌شوداین شهر در چندین زمینه زیر هم به عنوان قطب برتر کشور شناخته شده است.

  • تولید علم دینی، اسلامی و شیعی در ایران

  • قطب اصلی رسیدگی و پاسخ به مسائل دینی در ایران

  • یکی از بزرگ‌ترین مراکز نشر کتاب در ایران

  • بزرگ‌ترین مرکز انتشار کتب مذهبی در خاورمیانه

جاذبه های مذهبی و گردشگری قم

از مهم‌ترین جاذبه های مذهبی و گردشگری قم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

جاذبه‌های مذهبی

  • حرم حضرت معصومه (س): زیارتگاه عشاق اهل بیت که دومین قطب مذهبی ایران پس از حرم امام هشتم (عمحسوب می‌شود.

  • مسجد جمکرانمسجدی تاریخی که با معماری منحصر به فرد و اهمیت مذهبی خود شناخته شده است.

  • مسجد فاطمه معصومهمسجدی زیبا که با نام مبارک حضرت معصومه (سساخته شد.

  • آستان امامزاده ابراهیم (ع): بقعه متبرکه‌ای که به امامزاده ابراهیم (عاز نوادگان امام موسی الکاظم (عاختصاص دارد.

جاذبه‌های گردشگری

  • بازار قمبازاری سنتی که انواع کالاهای محلی، سوغات و خوراکی‌ها را عرضه می‌کند.

  • موزه قمموزه‌ای که تاریخ، فرهنگ و هنر شهر را به نمایش می‌گذارد.

  • دریاچه حوض سلطاندریاچه‌ای دیدنی که فعالیت‌های تفریحی مانند قایق‌سواری و ماهیگیری را ارائه می‌دهد.

  • دریاچه نمک قمدریاچه‌ای با آب شور که به خاطر مناظر زیبا و پرندگان مهاجر معروف است.

این جاذبه‌ها نگاهی اجمالی به میراث فرهنگی غنی، اهمیت مذهبی و زیبایی‌های طبیعی قم دارند که با تهیه بلیط قطار قم می‌توانید از آن‌ها بازدید نمایید.

جمع بندی

تمام این تمایزات بر اهمیت قم به عنوان مرکز مذهبی، یادگیری، میراث فرهنگی و فعالیت‌های فکری تاکید می‌کنددرمجموع، جایگاه قم به عنوان قطب مذهبی ایران به دلیل ترکیب منحصر به فرد آن از اهمیت تاریخی، معنوی و فرهنگی و همچنین اهمیت آن به عنوان مرکز علمی و زیارتی شیعیان نشات می‌گیردبنابراین همه‌ساله پذیرای زائران و گردشگرانی است که بخش اعظم آن‌ها با خرید بلیط قطار قم به این شهر عزیمت می‌کنند.

source