مایکروسافت به‌دلیل افزایش قیمت سرویس گیم پس و تعدیل نیروی گسترده، متهم به تخطی از قول‌های شد که زمان خرید اکتیویژن بلیزارد به دادگاه داده بود.

کمیسیون تجارت فدرال (FTC) در ایالات متحده، افزایش قیمت‌های اخیر اشتراک گیم را مصداق بارز همان آسیب به مصرف‌کنندگان اعلام کرد که خرید اکتیویژن بلیزارد به‌همراه داشت و این نهاد در دادگاه نسبت به آن هشدار داده بود. دادگاهی که سال گذشته مایکروسافت توانست در آن پیروز شود و این کمیسیون الان به آن اشاره می‌کند، باعث شد تا خرید اکتیویژن بلیزارد با قیمت ۶۹ میلیارد دلار توسط مایکروسافت نهایی شود.

این آژانس از آن زمان در حال جمع‌آوری مدرک برای اثبات نظر خود است و در اسنادی که روز پنج‌شنبه منتشر کرد، به دسته‌بندی جدید سرویس گیم پس اشاره کرد که شامل افزایش قیمت برای رده آلتیمیت و اضافه شدن رده استاندارد شده که از عرضه بازی‌ها در روز اول پشتیبانی نمی‌کند. در این سند نوشته شده است:

«تنزل محصول به‌دلیل حذف باارزش‌ترین بازی‌ها از سرویس جدید مایکروسافت به همراه افزایش قیمت برای کاربران فعلی، دقیقا همان نوع از آسیب به مصرف‌کنندگان است که ما پیش از این راجع‌به آن هشدار داده بودیم. افزایش قیمت‌های مایکروسافت و تنزل محصول آن‌ها در ترکیب با کاهش سرمایه‌گذاری در خروجی و کیفیت محصولات ازطریق تعدیل نیروی گسترده، نشانه‌هایی از پافشاری بر در دست گرفتن قدرت بازار در دوران پس از خرید [اکتیویژن بلیزارد] است.»

خریداری اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت

این کمیسیون در نامه خود به این موضوع نیز اشاره کرد: «افزایش قیمت‌های مایکروسافت به‌واسطه افزوده شدن بازی‌های مجموعه کالاف دیوتی به گران‌ترین رده گیم پس رخ داد و باعث شد در مدت کوتاهی پس از اعلام اضافه شدن جدیدترین نسخه این بازی، این رده گیم پس برای کنسول‌ها حذف شود. مایکروسافت قول داده بود که تملک این شرکت به واسطه عرضه عناوین کالاف دیوتی از روز اول روی گیم پس و بدون هیچگونه افزایش قیمتی برای جبران هزینه صرف شده برای این خرید بزرگ، به نفع مصرف‌کنندگان است.»

FTC در جمع‌بندی خود نتیجه‌گیری کرد که اقدامات مایکروسافت پس از تکمیل خرید اکتیویژن بلیزارد باعث شد تا بر شک و تردیدهای این کمیسیون روی قول و قرارهای آن‌ها درباره سرویس گیم پس، صحه بگذارد. پیش‌تر نیز FTC اعلام کرده بود که تصمیم مایکروسافت برای تعدیل نیروی گسترده‌ای که در سال جاری انجام شد، تخطی از بیانیه‌ی مربوط‌به نحوه اداره کسب‌و‌کار ایکس باکس پس از خرید اکتیویژن بلیزارد بود که آن‌ها در دادگاه خواند.

وکلای مایکروسافت نیز پس از آن به این ادعاهای FTC واکنش نشان دادند و «صحت ادعاهای این کمیسیون را ناقص و گمراه‌کننده» خواند. از این ماه قیمت رده آلتیمیت گیم پس از ۱۶/۹۹ دلار در ماه به ۱۹/۹۹ دلار در ماه افزایش می‌یابد و گیم پس کامپیوتر نیز پس از افزایش به ۱۱/۹۹ دلار در ماه می‌رسد.

مایکروسافت همچنین گیم پس کنسولی را نیز حذف کرد و به‌جای آن رده استاندارد را جایگزین کرد که با قیمت ۱۴/۹۹ دلار در ماه عرضه می‌شود و به کاربران اجازه دسترسی به کاتالوگ بازی‌های این سرویس و بازی آنلاین را می‌دهد و در عوض قابلیت تجربه بازی‌ها در روز اول عرضه را از آن حذف کرده است.

نظر خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

source