جنگل های استوایی بین مدار راس السرطان و مدار راس الجدی قرار دارند. این مناطق سبز وسیع برای کره زمین حیاتی بوده و میزبان اکوسیستم های متنوعی هستند که تقریباً دو سوم تنوع زیستی جهانی را در خود جای داده اند. علاوه بر این، مقدار زیادی دی اکسید کربن را جذب کرده و اکسیژن تولید می کنند. اینفوگرافیک زیر ۱۰ کشوری را که در سال ۲۰۲۳ جنگل های استوایی زیادی را از دست داده اند، که بر حسب هکتار اندازه گیری می شود، به تصویر می کشد. این داده ها از موسسه منابع جهانی (WRI) تهیه شده است.

اعلامیه کنفرانس گلاسکو در مورد جنگل ها و کاربری زمین

در سال ۲۰۲۱، رهبران ۱۴۵ کشور متعهد شدند که تا سال ۲۰۳۰ از دست دادن جنگل ها را متوقف کرده و معکوس کنند. در حالی که تنها ۶ سال تا این مهلت باقی مانده است، مشخص نیست که آیا جهان به این هدف خواهد رسید یا خیر.

برزیل در کاهش تخریب جنگل های استوایی پیشرفت هایی داشته است. در سال ۲۰۲۳، برزیل ۱.۱۴ میلیون هکتار از جنگل های خود را از دست داده که این مقدار ۲۶ درصد کمتر از ۱.۷۷ میلیون هکتاری است که در سال ۲۰۲۲ از دست داده بود. این کاهش، نشان دهنده گام مهمی در حفاظت از محیط زیست و تأثیر تغییر سیاست های این کشور است.

از سوی دیگر جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC)، بولیوی، اندونزی و پرو، در مجموع حدود ۱.۵ میلیون هکتار از جنگل های استوایی خود را از دست داده اند. این نشان می دهد که در حالی که برزیل پیشرفت قابل توجهی داشته و قطع جنگل ها همچنان یک مسئله حیاتی در دیگر نقاط جهان است.

با این حال، جهان سال گذشته ۳.۷۵ میلیون هکتار مساحت را از دست داد که معادل از دست دادن تقریباً ۱۰ زمین فوتبال در دقیقه است.

بر اساس گزارش موسسه منابع جهانی، در حالی که این میزان کاهش ۹ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۲ نشان می دهد، این میزان در سال ۲۰۲۳ تقریباً مشابه سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ بوده است.

تمام این تلفات جنگلی باعث تولید ۲.۴ گیگاتن (Gt) دی اکسید کربن در سال ۲۰۲۳ شد که معادل تقریباً نیمی از انتشار سالانه سوخت فسیلی ایالات متحده است.

source