همه‌ی ما اطلاعات بسیار زیادی در رم و فلش‌های خود ذخیره می‌کنیم برخی از این اطلاعات اهمیت بسیار زیادی دارند. قطعا در مواجه با حذف این اطلاعات احساس بدی تجربه خواهیم کرد.

در واقع رم‌ها و فلش‌ها از جمله بهترین تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات، فایل‌ها و یا حتی عکس‌های یادگاری به شمار می‌روند اما ممکن است این اطلاعات ناخواسته و بنابر دلایل مختلفی و به صورت کاملا ناگهانی حذف و یا فرمت شوند.

بنابراین اهمیت بسیار زیادی دارد که شما بتوانید اطلاعات رم و فلش فرمت شده خود را با درصد موفقیت بالا ریکاوری کنید. امروزه برنامه‌های مختلفی وجود دارند که با کمک ‌آن‌ها می‌توان اقدام به ریکاوری اطلاعات رم و فلش فرمت شده کرد.

لازم به ذکر است که هر برنامه و نرم‌افزای نمی‌تواند کار ریکاوری را انجام دهد به همین دلیل کمک گرفتن از افراد حرفه‌ای در این زمینه اهمیت زیادی دارد تا درصد خطا برای بازیابی کاهش یابد.

با فرمت شدن رم و فلش چه اتفاقی می‌افتد؟

در ابتدا توضیحاتی در زمینه ریکاوری اطلاعات رم و فلش فرمت شده لازم است بدانید با فرمت شدن رم و فلش با چه اتفاقی مواجه خواهید شد. فرمت شدن رم و فلش در واقع امری است که توسط خود سیستم انجام می‌شود تا فایل‌های سیستم موجود بر روی فلش بتوانند نصب شوند.

به عبارتی برخی اوقات سیستم عامل شما را مجبور می‌کند برای داشتن قابلیت استفاده از فلش اقدام به فرمت کردن آن‌ کنید. لازم است بدانید زمانی که شما فرمت رم و یا فلش خود را انجام دهید، فایل‌های سیستمی قبلی شما از بین نخواهند رفت و فقط فایل‌های سیستمی جدید روی فلش نصب خواهند شد.

ریکاوری اطلاعات رم فرمت شده

نکات مهم ریکاوری اطلاعات رم و فلش فرمت شده

متاسفانه اغلب اوقات برای دست‌یابی به اطلاعات از دست رفته رم یا فلش و یا به عبارتی برای ریکاوری اطلاعات رم و فلش فرمت شده بسیاری از افراد سعی می‌کنند که به هر نحوی این اطلاعات را بازیابی کنند. به همین دلیل ممکن است در این حین اشتباهاتی را مرتکب شوید که نه تنها اطلاعات از دست رفته را باز نمی‌گرداند بلکه حتی ممکن است موجب شوند اطلاعات را برای همیشه از دست بدهید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از افراد حرفه‌ای برای ریکاوری رم فرمت شده و یا بازیابی اطلاعات فلش فرمت شده کمک بگیرید. در ادامه نکات مهمی در زمینه ریکاوری اطلاعات رم و فلش فرمت شده بیان میکنیم.

  • برای ریکاوری رم و یا فلش فرمت شده این نکته بسیار مهم است که هیچ نوع فایل جدیدی بر روی آن ذخیره نکنید. به طور کلی با فرمت کردن رم و یا فلش تمامی اطلاعات موجود بر روی آن کاملا حذف نخواهند شد، بلکه تنها سیستم آدرس فایلی که حذف شده را از فهرست خود پاک خواهد کرد. این اطلاعات بر روی بلوک‌های ذخیره داده می‌مانند تا زمانی که اطلاعات جدیدی را بر روی آن‌ها ذخیره کنید.
  • نکته مهم دیگر در مورد ریکاوری اطلاعات رم و فلش فرمت شده این است که باید برای احتیاط محکم‌کاری کنید. به این معنی که شما نه تنها نباید فایل جدیدی بر روی فلش خود ذخیره کنید بلکه به طور کلی از آن استفاده نکنید. بهترین کار این است که فلش خود را به طور کلی از سیستم جداسازی کرده و آن را کنار بگذارید.
  • لازم است که در سریع‌ترین وقت ممکن برای ریکاوری اطلاعات رم و فلش فرمت شده اقدام کنید.

روش‌های مختلف ریکاوری رم و فلش فرمت شده

برای بازیابی و ریکاوری اطلاعات رم و فلش روش‌های مختلفی وجود دارد که البته انتخاب درست روش دارای اهمیت زیادی است چرا که در صورت انتخاب روش اشتباه ممکن است تمامی اطلاعات خود را برای همیشه از دست بدهید.

ریکاوری رم و فلش فرمت شده با کمک کامپیوتر

با برخی از نکات مهم در زمینه ریکاوری اطلاعات رم و فلش فرمت شده آشنا شدید لازم است بدانید که امروزه نرم‌افزارهای مختلفی برای ریکاوری وجود دارند که البته استفاده از هر یک نیازمند رعایت نکات خاص و مهمی است. در ادامه شما را با برخی راهکارها برای بازیابی اطلاعات فرمت شده آشنا می‌کنیم.

استفاده از نرم افزار Disk Drill

از جمله نرم‌افزارهای کاربردی برای بازیابی اطلاعات رم و یا فلش‌ها می‌توان به نرم‌افزار Disk Drill اشاره کرد‌. برای بازیابی اطلاعات به کمک این نرم‌افزار می‌توانید طبق زیر عمل کنید.

  • ابتدا باید نرم‌افزار Disk Drill را از سایت دانلود کنید.
  • رم و یا فلش فرمت شده را به سیستم مربوطه متصل کنید.
  • وارد نرم‌افزار ذکر شده بشوید و از لیست درایوهای خود بر روی فلش مورد نظر کلیک کنید.
  • پس از انتخاب فلش مموری بر روی گزینهSearch for lost data کلیک کنید.
  • پس از کامل شدن فرآیند فایل‌های قابل بازیابی برای شما به نمایش گذاشته می‌شوند و شما باید فایل‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • از بخش پایین به سمت راست بر روی گزینه Recover کلیک کنید.
  • دقت کنید که استفاده از این نرم‌افزار نیز نیازمند رعایت نکات مهمی است و بهتر است که از فرد حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید تا بازیابی فایل‌ها به صورت کامل و دقیق انجام شود.

بازیابی با کمک CMD

با کمک منوی CMD نیز شما می‌توانید بدون کمک گرفتن از نرم‌افزار مراحل ریکاوری اطلاعات رم و فلش فرمت شده را پیش ببرید. برای این کار باید در پایین صفحه دستور CMD را وارد کنید. سپس باید بر روی گزینه run as administrator کلیک کنید و عبارت chkdsk G: /f/x/r را وارد کنید. به جای حرف G نام درایو مورد نظر خود را وارد نمایید و بر روی Enter کلیک کنید.

ریکاوری اطلاعات فلش فرمت شده

ریکاوری رم و فلش فرمت شده با گوشی

ممکن است برخی ریکاوری فلش فرمت شده و یا رم فرمت شده با کمک گوشی را به شما پیشنهاد دهد. اما لازم است به این نکته مهم توجه کنید که برای ریکاوری اطلاعات رم و فلش فرمت شده باید حتما از ویندوز و یا مک استفاده کنید و انجام دقیق و کامل این کار با کمک گوشی امکان پذیر نخواهد بود. در واقع اگر چه می‌توانید این کار را با کمک گوشی انجام دهید اما این روش کارایی چندانی نخواهد داشت و در آخر باید مجدد از رایانه برای این امر کمک بگیرید.

چه مقدار از داده‌ها با ریکاوری رم و فلش فرمت شده بازیابی خواهد شد؟

لازم است بدانید که پاسخ به این سوال به موارد و عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال این نکته مهمی است که فلش شما از چه نوع تراشه ای استفاده می‌کنید و یا اینکه با چه نوع فرمت اقدام به پاک کردن آن کرده‌اید. علاوه بر این کار ریکاوری به این موضوع نیز بستگی دارد که آیا پس از پاک شدن داده‌ها از رم و فلش خود استفاده کرده‌اید و یا اینکه نکات ذکر شده در ابتدای مقاله را رعایت کرده‌اید یا خیر.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با نکاتی در زمینه ریکاوری اطلاعات رم و فلش فرمت شده آشنا کردیم. از آن‌جایی که امروزه رم‌ و یا فلش کاربرد بسیار زیادی برای ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌ها دارند محافظت از آن‌ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. این نوع تجهیزات ممکن است بنابر دلایل مختلفی با خطاها و یا حذف اطلاعات مواجه شوند که برای این امر می‌توانید اقدام به ریکاوری اطلاعات آن‌ها کنید. البته ریکاوری و بازیابی اطلاعات نیازمند رعایت نکات بسیار مهمی است و به همین دلیل می‌توانید برای این امر به مرکز دیتا ریکاوری ایران مراجعه کنید.

منتخب کاربران

source