اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه، 12 ژوئن 2024، برنامه خود برای افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی چینی را اعلام کرد.

این موضوع از ماه‌ها پیش در اتحادیه اروپا مورد بحث قرار داشته است. مقامات اروپایی، از جمله سخنگوی دائمی اتحادیه اروپا، اورسولا فون در لاین، از اینکه خودروهای برقی چینی در بازار اروپا به طور متوسط ​​20 درصد ارزان‌تر از همتایان محلی خود هستند ابراز نارضایتی کرده‌اند.

جالب اینجاست که مدیران ارشد خودروسازان مطرح اروپایی با موضع اعضای کمیسیون اروپا موافق نیستند. اولا کالنیوس، رئیس مرسدس بنز، بارها گفته که اروپایی‌ها باید منصفانه با شرکت‌های چینی رقابت کنند، تا کسب‌‌وکار خودشان در چین در معرض خطر قرار نگیرد.  

جزئیات بیشتر از تعرفه واردات خودروهای برقی چینی به اروپا

روز چهارشنبه، کمیسیون اروپا اعلام کرد که تعرفه‌های جدیدی روی محصولات خودروسازان مشهوری مانند بی‌وای‌دی، جیلی و سایک اعمال خواهد شد. تعرفه برای بی‌وای‌دی ۱۷.۴ درصد، برای جیلی 20 درصد و برای سایک شریک فولکس واگن به ۳۸.۱ درصد افزایش خواهد یافت. سایر شرکت‌هایی که خودروهای برقی را از چین به اتحادیه اروپا وارد می‌کنند، باید 21 درصد مالیات بپردازند. این شامل بی‌ام‌و و تسلا نیز می‌شود، که علاوه بر کارخانه گیگافکتوری آلمان (نزدیک برلین)، محصولات خود را در چین هم تولید می‌کند. مالیات خودروهای برقی وارداتی از چین قبلا از 10 درصد فراتر نمی‌رفت.

خودروهای برقی چینی

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که مالیات اعلام‌شده در حال حاضر بالاتر از نرخ‌های موردانتظار است. اتحادیه اروپا در این زمینه از آمریکا و ترکیه پیروی می‌کند که اخیراً تعرفه‌های 100 و 40 درصدی را بر خودروهای برقی چینی اعلام کرده بودند. در اواسط آوریل امسال، ایالات متحده عوارضی را برای واردات خودروهای الکتریکی، نیمه رساناها، پنل‌های خورشیدی و سایر کالاهای چینی وضع کرد. آمریکا مانند اتحادیه اروپا، با اشاره به یارانه‌های قابل توجه دولت چین، پکن را به رقابت ناعادلانه متهم می‌کند. نمایندگان کمیسیون اروپا تاکید می‌کنند که برخلاف ایالات متحده، این کمیسیون براساس قوانین سازمان تجارت جهانی عمل می‌کند.

نبرد اقتصادی اروپا با خودروهای برقی چینی

در سال 2023، چین ۱.۲ میلیون خودرو صادر کرد که تقریباً 78 درصد بیشتر از سال 2022 بود. طبق داده‌های اداره فدرال صنعت خودرو آلمان، سال گذشته تعداد خودروهای جدید چینی نسبت به سال قبل از آن ۴۷.۶ درصد افزایش داشته است. در عین حال، خودروهای چینی از نظر کمیت (33699 دستگاه) به مراتب از رقبای خود در سایر کشورها عقب بودند و سهم واردات آن‌ها به اتحادیه اروپا در سال 2023 تنها ۷.۹ درصد بود.

بی وای دی

به نظر می‌رسد که مقامات اتحادیه اروپا از این بابت نگرانی ندارند، اما تصمیم بی‌وای‌دی برای ساخت کارخانه مونتاژ در مجارستان و چشم‌انداز رشد سهم چین به 15 درصد از بازار در سال 2025، این شرایط را بدتر کرده است.

اگر پکن پیشنهادهایی برای اصلاح وضعیت فعلی ارائه دهد، ممکن است کمیسیون اروپا اعمال این مالیات‌ها را به حالت تعلیق درآورد. کارشناسان معتقدند که احتمال ارائه راه‌حل سریع برای این موضوع خیلی کم است.

پاسخ دولت چین به تعرفه‌های اروپایی

دولت چین فورا به این بیانیه پاسخ داد و اروپا را به اقدامات تلافی‌جویانه تهدید کرد. وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای در پورتال اینترنتی رسمی خود اعلام کرد: چین تمام اقدامات لازم برای حفاظت از حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی را انجام خواهد داد. اتحادیه اروپا از قوانین سازمان تجارت جهانی را نادیده گرفته و از مقاومت تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا چشم‌پوشی کرده است.  

مردم چین بر این باورند که فروش موفق خودروهای برقی چینی نتیجه رقابت آزاد است. چین نگران و ناراضی است. این یک اقدام محافظه‌کارانه با هدف از بین بردن رقابت منصفانه است. پکن با تأکید بر اینکه تعرفه‌ها «تاثیر مشخصی بر توسعه شرکت‌های چینی» خواهد داشت، از اروپایی‌ها خواست تا «تصمیم‌های اشتباه خود را اصلاح کنند.»

خودروهای برقی چینی

شرکت خودروسازی نیو هم به این موضوع واکنش نشان داد. نماینده این شرکت گفت که نیو با افزایش تعرفه‌ها مخالفت می‌کند و امیدوار است که اتحادیه اروپا و چین در نهایت به توافق برسند. با این حال، نیو می‌خواهد با وجود تعرفه‌های اعلام‌شده «به اروپا وفادار بماند، تعهد نیو به بازار خودروهای برقی اروپا تغییری نکرده است و ما به خدمت‌رسانی به کاربران خود در اتحادیه اروپا ادامه خواهیم داد.»

چینی‌ها از احتمال اخذ تصمیم‌های افراطی توسط اتحادیه اروپا خبر داشتند و پاسخ خود را از قبل آماده کرده بودند. در اوایل 22 می 2024، اتاق بازرگانی و صنعت چین در بروکسل هشدار داد که به این تصمیم واکنش نشان خواهد داد. کارشناسان می‌گویند که چین در حال بررسی اعمال تعرفه 25 درصدی بر خودروهای وارداتی با موتورهای بزرگ است.

وابستگی متقابل

این تصمیم اتحادیه اروپا عواقبی را برای آن‌ها در پی خواهد داشت. چین بزرگترین بازار خودرو در جهان است و برای خودروسازان اروپایی اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال، شرکت بی‌ام‌و مدل‌های سری 4 و سری 7 را از اتحادیه اروپا به چین صادر می‌کند. همچنین ممکن است پورشه از واکنش متقابل چینی‌ها ضربه بخورد، زیرا این کشور یکی از مهم‌ترین بازارها برای شرکت آلمانی است. آئودی نیز به چین وابسته است و قصد دارد در سال 2024 حدود 60000 خودرو در آنجا بفروشد.

تقریباً یک سوم محصولات مرسدس بنز در سال گذشته در چین فروخته شد. فولکس واگن تقریبا 50 درصد از خودروهای خود را در آنجا فروخت، در حالی که بسیاری از محصولاتش را در چین مونتاژ می‌کند. طبق آمار رسمی، فقط ۰.۶ درصد از مدل‌های فولکس واگن فروخته‌شده در این کشور در سال 2023 وارداتی بوده است.  

ام جی

فرانسه موضع محکمی در اعمال این تعرفه‌های جدید داشت. دلیل آن هم این است که خودروسازان این کشور، رنو و گروه استلانتیس، عملاً هیچ فعالیتی در چین ندارند و بر خلاف آلمان‌ها نسبت به اقدامات تلافی‌جویانه پکن نگران نیستند. با این حال، اخیراً فرانسوی‌ها نیز هشدار داده‌اند که تصمیم کمیسیون اروپا ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

آسیب خودروسازان اروپایی به دلیل همکاری فنی با چینی‌ها

در ماه می سال جاری، کارلوس تاوارس، رئیس استلانتیس، هشدار داد که ممکن است اتحادیه اروپا در یک دام بیفتد، زیرا افزایش تعرفه‌ها در نهایت باعث می‌شود که خودروهای برقی گران‌قیمت کمتر از گذشته مقرون‌به‌صرفه باشند. یکی از سخنگویان این گروه گفته است: «استلانتیس به عنوان یک شرکت جهانی، به رقابت آزاد و منصفانه در محیط تجاری اعتقاد دارد و از سیاست‌هایی که منجر به ایجاد اختلاف و جدایی کشورها از یکدیگر می‌شود، حمایت نمی‌کند.»

کارشناسان این تغییر موضع فرانسوی‌ها را حاصل توافق جدید استلانتیس با خودروساز چینی لیپ‌موتور می‌دانند، که براساس آن قرار است گروه خودروسازی فرانسوی محصولات شرکت چینی را در اروپا به فروش برساند. بنابراین هرگونه موانع تجاری برای آن‌ها مضر خواهد بود. رنو نیز که در تولید موتورهای درون‌سوز با جیلی همکاری می‌کند، قصد دارد یک توئینگو برقی جدید را تا حدودی در چین توسعه دهد، بنابراین نمی‌خواهد در مورد وضع مالیات‌های جدید توسط اتحادیه اروپا اظهارنظر کند.

اتومبیل الکتریکی

در همین حال، ممکن است شرکت‌های خودروسازی آلمانی نه تنها از اقدامات تلافی‌جویانه چین، بلکه از اقدامات اتحادیه اروپا نیز آسیب ببینند، چون آن‌ها محصولات خود را در چین نیز تولید می‌کنند. به عنوان مثال، مینی در حال ساخت یک کوپر برقی با مشارکت گریت وال موتورز است. همچنین قرار است کوپرا تاواسکان توسط این برند زیرمجموعه فولکس واگن در چین تولید شود. این خودرو قرار است پاییز امسال عرضه شود و تنها مدل این گروه است که به اروپا صادر می‌شود. بی‌ام‌و مدل برقیiX3  را از چین وارد می‌کند. مرسدس بنز به همراه سهام‌دارش جیلی، مدل‌های اسمارت را در شیان مونتاژ کرده و سپس آن‌ها را به سایر کشورها صادر می‌کند.

نگرانی بزرگان صنعت خودرو از این است که این اقدامات تلافی‌جویانه به یک جنگ تجاری تبدیل شود.  

source