بوکا چیکا، تگزاس: در سومین آزمایش خود، راکت استارشیپ اسپیس‌ایکس که به منظور ارسال فضانوردان به ماه و فراتر از آن طراحی شده است، تقریبا تمام مراحل پرواز آزمایشی خود را با موفقیت طی کرد اما در هنگام بازگشت به زمین منهدم شد. این راکت که در پایگاه پرتاب استاربیس نزدیک روستای بوکا چیکا واقع در ساحل خلیج تگزاس به فضا پرتاب شده بود، در این آزمایش به ارتفاع نهایی 145 مایلی (234 کیلومتری) دست یافت.

بر اساس گزارشات منتشر شده، اسپیس‌ایکس در این پرواز آزمایشی نتوانست یکی از اهداف اصلی خود یعنی بازآغاز کارکرد موتورهای رپتور را در حالی که در مدار کم‌عمقی قرار دارد، به نمایش بگذارد. با این حال، دستیابی به بسیاری از اهداف پروازی مورد نظر، پیشرفت قابل توجهی در توسعه این فضاپیما محسوب می‌شود که نقشی کلیدی در تجارت رو به رشد پرتاب ماهواره‌های اسپیس‌ایکس و برنامه ماه ناسا دارد.

علی‌رغم پیشرفت‌ها، شکست در نمایش بازگشت موفق راکت سوپر هوی و روند پرواز، نشان‌دهنده سبک مهندسی پرخطر اسپیس‌ایکس است که بر پایه تست‌های پروازی مکرر و رفع نواقص از طریق تجربه‌اندوزی استوار است. اسپیس‌ایکس اعلام کرده که قصد دارد در سال جاری دست‌کم شش پرواز آزمایشی دیگر با استارشیپ انجام دهد، که البته این برنامه‌ها منوط به تایید نهادهای نظارتی است.

این شکست‌ها و دستاوردها در حالی است که ناسا، بزرگ‌ترین مشتری اسپیس‌ایکس، به نقش اساسی استارشیپ در برنامه آرتمیس خود، که جانشین ماموریت‌های آپولو برای فرود بر ماه می‌باشد، تکیه می‌کند. ایلان ماسک، موسس اسپیس‌ایکس، بر استارشیپ به عنوان یک سفینه فضایی نسل بعدی بزرگ و چندمنظوره که قادر به ارسال افراد و بار به ماه در دهه جاری و در نهایت به مریخ است، حساب ویژه‌ای باز کرده است.

منتخب کاربران

source